Avatar billede -ulli- Nybegynder
03. december 2002 - 11:21 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Excel - timer regnskab

Hej

Jeg har et regneark, hvor jeg skal regne nogle timer ud.

Jeg har flex og skylder nogle timer. Disse timer vil jeg gerne have stående i minus i et felt i diagrammet.

Jeg har så 3 uger med dage og datoer stående. Ud for hver af disse skriver jeg ind hvor mange overtimer jeg har hver dag. Disse timer lægges sammen i et felt og det felt skal lægges sammen med de timer jeg har stående som skyldtimer i et andet felt, og summen (resterende skyldtimer) skal så vises  i et nyt felt.

Hvordan skriver man minus foran klokkeslet? .. eller.. hilfe :(
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2002 - 11:27 #1
Du kan IKKE skrive minus foran klokkeslæt så vidt jeg ved. Excel kan ikke vise negative klokkeslæt. Men hvis du under Funktioner - Instillinger - Beregning, vælger 1904-datosystemet, kan du regne med dem.
Avatar billede hsgroup Nybegynder
03. december 2002 - 11:28 #2
-ulli-
Excell kan ikke regne med minustimer,så du skal finde på noget andet, f.eks. en if funktion sådan at du altid ender med positive timer, derefter kan du lave en betinget formatering så overskydende timer får en anden farve end underskudstimer.
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2002 - 11:30 #3
hsgroup-> 08:00:00 - 09:00:00 kan vises som -01:00:00 hvis du anvender 1904-datosystemet.
Avatar billede b_hansen Novice
03. december 2002 - 11:31 #4
du kan osse snyde lidt

Formater dit beregningsfelt til at være et alm. talformat. Så laver du den almindelige beregning på dine to klokkeslet og ganger resultatet med 24.
Problemet er dog, at du så for lidt underlige resultater, hvis du ikke bruger hele timer, da minuterne bliver omregnet til decimaler
Avatar billede sjap Praktikant
03. december 2002 - 11:32 #5
Hvis du gør som jkrons foreslår kan resultatet af dine beregninger faktisk godt være et negativt klokkslet.
Avatar billede hcars Novice
03. december 2002 - 13:00 #6
Det nemmeste er efter min erfaring at man laver ekstra kolonner til minus-timerne, både på "dags"-basis og på saldoen.
Med nogle gode hvis-sætninger kører det fint (=hvis(a7>b6;"";b6-a7)
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2002 - 13:02 #7
hcars-> jeg forstår ikke helt formålet med din hvis-sætning. Siger den ikke, at hvis tiden er negativ, skal den være tom, eller?
Avatar billede hcars Novice
03. december 2002 - 13:59 #8
jo, i plus-kolonnen.
I minus-kolonnen står der så ca. det modsatte
;-)
=hvis(a7<b6;"";b6-a7)
(vistnok, er ikke helt på toppen i dag)(heller)
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2002 - 14:03 #9
hcars-> Men hvad så hvis minuskolonnen er større en pluskolonnen - altså at det samlede timeregnskab er negativt. Fx på et år:

Målsætning 1680 timer. Opnået 1600, resultat - 80:00:00
Avatar billede hcars Novice
03. december 2002 - 20:12 #10
jkrons-> Du har selvfølgelig ret: der skal skal en helvedes masse HVIS til, og der er sikkert en haj-metode der er 100 gange bedre og nemmere.
Avatar billede hcars Novice
03. december 2002 - 20:16 #11
mere jkrons-> men min "fidus" indebærer i øvrigt at hvis der er et minus, skal der stå noget i minus-saldo-kolonnen og "" i plus-saldo-kolonnen.
De minus 80 timer vil optræde i minuskolonnen (som et plus-tal, hø-hø)
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2002 - 20:27 #12
hcars-> Jeg ser hvad du mener, men jeg tror at vi skal stoppe her, indtil -ulli- vender tilbage med en melding :-)
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
13. december 2002 - 12:20 #13
Hej ulli
Jeg har udviklet et Excel ark, der holder rede på arbejds- Flex- ferie,feriefri- ,mm timer. Hvis du er interesseret skriv til mig på info@softcareconsult.dk, så kan vi måske finde ud af noget.
Undskylder på forhånd, hvis det lugter lidt af reklame.
Avatar billede hcars Novice
13. december 2002 - 15:25 #14
Hello Softcar:
Det lugter skam ikke _LIDT_ af reklame.
og så er det vel heller ikke det som det her forum skal bruges til.
Held & lykke med forretningen.
:-)