Avatar billede only.at/kirk Nybegynder
14. oktober 2000 - 16:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ATA 100 på Abit KT7-Raid

Hej.

Jeg har en Athlon TB 900, IBM 30GB 75GXP harddisk, og et Abit KT7-Raid bundkort.

Jeg er ved at opgive.
Er der nogen som ved hvordan jeg får harddisken til at køre ATA 100. Kabel m.m. er iorden.
For at den overhovedet kan sættes til ATA 100 må den nødvendigvis tilsluttes Raid controleren på bundkortet så dette er gjort.
I Bios skal disken benævnes som en SCSI for at Windows overhovedet vil starte noget som helst.

Jeg er ved at lave en helt frisk install af Win98 2. edition på en FAT 16 partition.
Skidtet kører et stykke ind i installationen, men så kommer den med en beskyttelsesfejl.

PLEASE er der nogen som kan hjælpe mig.
Jeg er begyndt at tvivle på om Abit var det rigtige bundkort. Asus A7V havde nok været det korrekte valg.

Frank
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 16:35 #1
jeg vil gerne lige henvise til følgende spm. Det lyder som noget i samme boldgade - Den endelige konklussion var at det var harddisken der var deffekt - og det var samme harddisk som du har - tilfældigt måske - eller måske en serie med en prod. fejl ? who knows

http://www.eksperten.dk/spm/28450
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
14. oktober 2000 - 21:11 #2
ATA100 (promise, der sidder på Asus boardet, i hvert fald) ses ganske rigtigt som en SCSI controller af systemet...
Endvidere kræves der vel (som med Win2K) en driver til din ATA100 controller, da denne jo ikke var fremme da windoze98 kom på markedet!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. oktober 2000 - 21:28 #3
Så vidt jeg ved så kræver det at du har 2 harddiske for at du kan bruge raid systemet...
lige p.t så har jeg ikke adgang til mine URL\'s da dem som jeg skal bruge ligger på arbejdet hvor det står (mener jeg).

Jeg er ret sikker i min sag, desværre så kan jeg ikke p.t. bevise noget. :(
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
15. oktober 2000 - 14:27 #4
>>maniac, du har faktisk en pointe... RAID 1 (Disk Mirroring/Disk Duplexing) kræver 2 diske, RAID 5 (Disk Striping with Parity) kræver MINDST 3 diske...
og de andre RAIDs kan jeg ikke lige antal diske på
Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. oktober 2000 - 18:26 #5
hmm det skulle egentligt ha været et svar... :(
Avatar billede only.at/kirk Nybegynder
16. oktober 2000 - 07:16 #6
Tak for jeres svar på mit spørgsmål/pro
Avatar billede only.at/kirk Nybegynder
16. oktober 2000 - 07:24 #7
Aahh fuck jeg accepterede svaret fra Tigerdyr og så ja det kan i jo se ovenfor.
Tak for jeres svar på mit spørgsmål/problem, som jeg nu har løst. Jeg satte alt i Bios til at køre så langsom som muligt, satte disken som en SCSI og installerede Win98 uden problemer.
Efterfølgende satte jeg igen Bios til fuld speed, og det viste sig, at det blot er rammene som skal sænkes i hastighed ved install.
De er nu sat til fast, men går jeg op på turbo, så kommer den åndsvage beskyttelsesfejl.
Efterfølgende er der noget software til mit Abit KT7-Raid som skal installeres, og så kører det fint.
Jeg kopierede 1GB (blandet filer) fra FAT16 partition til FAT32 partition på samme disk, med en overførselshastighed på 8,45 mb pr. sekund.

M.v.h.
Frank Kirk
KIRK & NEUHAUS F1 SimRacing Team
http://only.at/kirk