Avatar billede Wezio Juniormester
27. november 2002 - 23:09 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Det spøger i mine højtalere..

Jeg har sådan et Cambridge højtaler sæt til min computer, med to små højtalere og en lille subwoofer.

Så her i dag, da min computer stod tændt og jeg gik og ryddede op her på mit værelse, kunne jeg pludselig svagt hører stemmer.. jeg fandt hurtigt ud af at de kom fra mine comuter højtalere af.. selvom jeg skruede op og ned for dem, var stemmerne der stadig.. en mand der snakkede på et andet sprog..

Selvom jeg så endda lukkede min computer helt ned, var stemmerne der stadig i højtalerne, meget svagt..

Nogle der har en forklaring? Jeg mener, at jeg har hørt om det fænomen før... men.. ja..?!?? :(
Avatar billede tofferman Nybegynder
27. november 2002 - 23:12 #1
Hvilken medicin får du for tiden?? *GG*

Kunne ikke nære mig, men jeg har ikke lige nogen idé om, hvad det kan være...undskyld *GG* ;-)
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
27. november 2002 - 23:13 #2
ligesom en mobil telefon kan sende signaler til højttaler så kan en form for warkietarkie vel også sende signaler til højttalere

en ting er sikkert: der var signaler på dit værelse som kig direkte ind i højttaler ledningerne
Avatar billede tofferman Nybegynder
27. november 2002 - 23:14 #3
Har du en kraftig radiosender eller noget lignende i nærheden af hvor du bor? Jeg kommer i tanke om at sådan noget godt kan gå i højttalerne.
Avatar billede jinxit Nybegynder
27. november 2002 - 23:14 #4
Svaret er nok mobiltelefonen eller mere almindeligt en trådløs analog telefon.

Den trådløse analoge telefon benytter sig af frekvensområder som du kan risikere bliver opfanget af en højtaler. Vi kender alle de normale forstyrrelser som en mobiltelefon eksempelvis laver når den søger efter et net.

Du har nok oplevet noget i den retning...
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
27. november 2002 - 23:15 #5
Det' spøgelser..

Ja, det er der da nogen der mener ;) .. Men som mysitesolution siger, så må de opfange signal på en eller anden måde, som f.eks. når to radiostationer kører oven i hinanden.. Det er pisseirriterende.. Har også oplevet det med min mobiltelefon ;)

Det bliver først uhyggeligt når dine døre åbner sig og folk går op og ned af trapperne kl. 4 om natten :)
Avatar billede Wezio Juniormester
27. november 2002 - 23:17 #6
Der flyver tit store passagerer fly hen over vores by.. tror de flyver i en højde af 6 - 7 km. formentlig skal de lande i Kastrup Lufthavn..

Men.. så skulle stemmerne da snakke engelsk? Og kan radiosignaler godt gå DIREKTE i højtalerne med nogenlunde klar, men lav stemme? Mobiltelefoner laver jo kun støj i højtalere, forstærkere, spoler m.m.?!?!?
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
27. november 2002 - 23:17 #7
Sker det også når dine højttalere er slukket? Hehe.. Kunne ikke dy mig :D
Avatar billede Wezio Juniormester
27. november 2002 - 23:18 #8
Stemmerne snakkede IKKE dansk... det lød som noget russisk eller tyrkisk, eller et eller andet sprog fra østen af.. altså kan det IKKE være en lokal radiostation eller en mobiltelefon??
Avatar billede jinxit Nybegynder
27. november 2002 - 23:19 #9
Du skal nok bide mærke i at trådløse telefoner har en rækkevidde på op til omkring 300 meter...

...så det er nok naboen, ovenboen, underboen eller anden...
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
27. november 2002 - 23:19 #10
ja det kan godt ske det er det, ved ikke... og ja radiosignaler kan godt gå lige i højttalerne.... foreksemple kan fætter br warkiertarkier også tage radiosignalerne
Avatar billede Wezio Juniormester
27. november 2002 - 23:21 #11
Okay, men hvis det skulle være en trådløs telefon eller lign., ville stemmerne formentlig snakke dansk?? De her snakkede IKKE dansk, engelsk eller noget andet sprog, som jeg kan genkende.. det lad som tyrkisk eller noget arabisk måske??
Avatar billede tofferman Nybegynder
27. november 2002 - 23:21 #12
I vores samfund er æteren jo fyldt med radiosignaler. Sådan som en højttaler er bygget op må det nødvendigvis ske en gang i mellem, at man kan høre et eller andet.

Jeg vil dog vælge at tilslutte mig spøgelsesteorien, da den er meget mere spændende *GG*. Har du ikke også set et underligt lys stråle ud fra højttalerne? Eller har højttalerledninger ikke snoet sig lidt ligesom slanger eller noget??!?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. november 2002 - 23:25 #13
Jeg har også oplevet fænomenet for mange år siden.
Pludselig begyndte min fars Hammond orgel at tale "russisk" , det var en ret pudsig oplevelse.
Det har noget at gøre med atmosfæriske forstyrrelser hvor radiosignaler bliver afbøjet og forstærket , så selv dine ledninger fra højttalerne kommer til at virke som antenne.
Avatar billede styled.dk Nybegynder
27. november 2002 - 23:25 #14
Der findes noget der hedder invandre, og de kan søreme OGSÅ have telefoner, vildt ik? :0)
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
27. november 2002 - 23:26 #15
styled.dk - Kan de?

Sjovt nok :)
Avatar billede Wezio Juniormester
27. november 2002 - 23:26 #16
styled.dk>> Yup, men vi har ikke nogle indvandrer i miles omkreds.. bor på landet :D

Jeg er ikke overtroisk, men prøver blot at finde frem, sådan rent teknisk til, hvad der kunne gå ind og forstyrre...
Avatar billede styled.dk Nybegynder
27. november 2002 - 23:28 #17
Invandre kan sku også bo på landet...sygt...du troede måske at alle sammen boede 100 brødre og søstre i en lille lejlighed hvor de regelmæssigt slagter får og geder *g*

angel > Jeg har ihvertfald hørt nogle rygter, men kan godt være de er tomme ? *gg*
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
27. november 2002 - 23:30 #18
styled.dk - *LOL*
Det er der faktisk en masse der tror.. Dog ikke 100, men deromkring ;)

-Jeg tror ikke det er rigtigt ;)

Selvom der måske var en indvandrer i nærheden med en mobiltelefon, så er det ret sjovt ude på landet :)

Jeg tror mest på den med radiosignalet
Avatar billede bbrockie Nybegynder
27. november 2002 - 23:33 #19
Ja, det med radiosignalet vil nok være den mest logiske forklaring. Kan godt huske jeg havde samme "problem" med et af mine 1200 bauds modem, i tidernes morgen :O)
Avatar billede broder Nybegynder
28. november 2002 - 12:14 #20
Det er et fænomen der er kendt i forstærkere, det kaldes Radio Moskva og ses ikke så meget mere da forstærkere fabrikanterne har gjort forstærkerne mere immune overfor den slags støj. Signalerne er stærkest om natten, eller når solen ikke er oppe, har noget med ionerne i atmosfæren. (tror jeg nok).
Avatar billede broder Nybegynder
28. november 2002 - 12:18 #21
skulle måske lige sige det er signaler der sendes fra diverse østlande da de ikke har så mange regler for hvor stærke signale man må sende.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2002 - 12:27 #22
Det er højst sansynligt at det er radiosignaler der forstyrrer dine højtalere. Det kan for eksempel ske hvis der holder en i nærheden af dig og snakker i en radio (Walkie Talkie eller lignende). Det kan lave en blandingsfænomen der kan give underlige ting og sager i højtalere, orgler og den slags der kan komme lyd ud af.

En løsning (hvis det bliver ved) kan være at vikle højtalerledningerne op omkring en ferrit-stang som så formentlig vil fjerne støjen. Ferritstænger kan sikkert købes i en elektronikforretning.

Skulle det mod forventning ikke virke kan man henvende sig til støjtjenesten (hører vist under telestyrelsen - tidligegre post og telegrafvæsenet), som så kan komme og finde frem til støjkilden.

Det kan jo også være et par indvandre familier der har købt sig et par walkie talkie og sidder og hyggesnakker i stedet for at bruge den dyre telefon.

Det er en hel del muligheder, men her har du så lidt at arbejde med.