Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 09:30 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

NT Domain til Active directory

Er der nogen, som kender til problemer som relaterer til pludseligt stort båndbredde-forbrug over WAN-links, som følge af overgang fra den klassiske Microsoft NT Domain struktur til Windows2000 med active directory.
Hvis der er nogen som kan angive links til Internettet, hvor sådanne problemer er beskrevet, vil det være fint.
Mvh
Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 09:49 #1
For at forklare lidt mere -
Den normale struktur bygger på at WINS-servere tilbyder opløsning af ressourcer til IP-adresser, fremfor at sende alle NetBIOS broadcast's over WAN-links.
Avatar billede marinus Nybegynder
21. november 2002 - 10:07 #2
Har du set på hvor tit dine servere replikere med hinanden, og hvad de replikere, dette kan godt optage meget stor båndbredde på et wan.......
Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 10:45 #3
marinus

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg er WAN tekniker og har ikke access til serverne eller work stations som sådan - endsige erfaring med servere...
Avatar billede venturer Nybegynder
21. november 2002 - 11:29 #4
Når i nu kører AD er det en fordel at konfigurere Sites. På denne måde har I kontrol over føromtalte replikeringstrafik.

Hvad WINS angår kan det være at DHCP'en er konfigguet forkert (hvis altså i har opgraderet det hele til 2K). Husk at nodetypen skal være sat til 0x8 (hybrid).

Evt. overvej at implementere DNS til navneopløsning internt. Alle W2K(og XP) klienter kan køre uden brug af NetBIOS. af hensyn til de ældre klienter kan WINS i windows 2000 integrere med DNS. DNS er lidt mere effektiv og lettere at styre hvad trafikken angår.
Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 12:03 #5
venturer
Jahh, johhh, nu er der egentlig ingen problemer endnu, fordi Win2K ikke er implementeret endnu. Mit spørgsmål går så hovedsageligt på om der ligger nogle frygtelige problemer og lurer. Replikering (Zone) er vel et godt punkt.
Jeg har, ud fra egen søgning på nettet rådet de lokale operatører, som håndterer hele Win miljøet til, at bruge incremental zone transfer og evt. lave totale replikeringer om natten, hvis det er muligt.
Er du sikker på at det skal være en 0x8 node? Jeg gik og troede at der skulle bruges p-noder på XP klienterne og de nye 2k servere, som der vil blive en af på hvert kontor? Det anbefaler Cisco Systems ihvertfald.
Mvh
Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 12:04 #6
Forresten, så bliver der en DHCP server på hvert kontor.
Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 12:07 #7
Man kommer i tanker om meget, hen ad vejen...... Jeg har helt glemt topologien.
Der er tale om et hovedkontor med 20 mindre kontorer i et klassik hub-and-spoke WAN net. Der står en Internet-proxy på hovedkontoret, samt et par server-applikationer, som bliver brugt flittigt på spoke-kontorerne. Derudover er der lidt transit-traffic som går fra spoke-kontorerne til hovedkontoret og videre herfra.
Mvh
Avatar billede venturer Nybegynder
21. november 2002 - 13:29 #8
Oki... Lød til at starte med som om at der ER problemer med WAN :)
Avatar billede venturer Nybegynder
21. november 2002 - 13:35 #9
Hvad DNS angår er det ganske rigtigt at det vil være en fordel at holde sig til IXFR. så bliver der ikke genereret mere DNS replikerings trafik end nødvendigt.

Få (som jeg skrev tidligere) også konfigureret nogle sites. På denne måde kan I optimere replikerings trafikken mellem domænecontrollerne. (Kun muligt i NT ved at lave flere domæner).

Om man bruger H eller P node er i princippet ligegyldigt. Det har først noget at sige i det øjeblik en WINS server ikke er tilgængelig.
Hvis I kører med P node og WINS'en fejler kan INGEN opløse navne via NetBIOS.
Hvis I kører med H node vil klienterne falde tilbage til almindelig broadcast indtil WINS er oppe igen. Er dette ikke ønskeligt, er valget selvfølgelig P-node.
Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 13:49 #10
Da jeg skal svare firmaet idag, vil jeg umiddelbart konkludere at der ikke er nogen umiddelbare "high--bandwidth-utilization" fælder, som ikke også lige så vel kan opstå i NT4.0.
Hvis nu jeg deler med 15 point til marinus og 25 til venturer, vil i så jamre højt? :)
Avatar billede venturer Nybegynder
21. november 2002 - 15:38 #11
Ville det nytte noget ?  c",)
Avatar billede otc Nybegynder
21. november 2002 - 16:42 #12
*GGG* Nej - ikke spor.