Avatar billede kallan Nybegynder
20. november 2002 - 09:38 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Fjernelse af kølepasta??

Hvilket opløsnings middel skal man bruge til at fjerne gammelt kølepasta fra sin processor??

Til:
CPU core'n: Isopropyl alkohol
CPU ceramic: ??
CPU cooler base:??

Jeg vil nemlig gerne fjerne det gamle kølepasta inden der påmonteres arctic silver!!

på forhånd tak
Mark Kallan
Avatar billede peet-49 Novice
20. november 2002 - 09:42 #1
Jeg bruger et produkt, der hedder Crambolin, der er et elektronisk rensevæske, teoretisk kan du et hvilket som helst produkt, der ikke er elektrisk ledende, pronto eller lign.
Avatar billede ALS Praktikant
20. november 2002 - 09:54 #2
Du kan rolig benytte Isopropyl alkohol alle 3 stedet. Det kan ikke opløse nogen af de nævnte matrialer.
Isopropyl alkohol er for øvrigt ikke et "opløsningsmiddel", men blot et alkohol som almindelig sprit.
Avatar billede ricky Nybegynder
20. november 2002 - 10:32 #3
hvad med acetone ?
Avatar billede ALS Praktikant
20. november 2002 - 10:46 #4
Acetone er temmelig skrapt. Det kan let oplyse evt. lak på kølepladen.
Avatar billede peet-49 Novice
20. november 2002 - 11:22 #5
Acetone opløser alle former for plastik, så det er udelukket, jeg bruger en klud først. Og en del "knofedt" Hvis ikke det er nok, bruger jeg væske.
Avatar billede mfalkh Nybegynder
20. november 2002 - 14:02 #6
Acetone og isopropyl - det er godt nok nogle skrappe midler...

En tør klud (køkkenrulle)....Så enkelt er det at fjerne kølepasta - der jo forhåbentligt ikke smurt en kage af kølepasta ud over det hele - en ganske tynd film på cpuen er alt der skal til (eller virker det ikke), og det kræver bestemt ikke andet en lidt køkkenrulle at fjerne ;-)

Falk
Avatar billede ALS Praktikant
20. november 2002 - 14:10 #7
isopropyl er ikke "skrapt", af samme grund blev det brugt til rensning af både tonehoveder i båndoptagere og pick-upér på pladespillere.
Avatar billede mfalkh Nybegynder
20. november 2002 - 15:57 #8
Ja fortyndet ca 15% ipa - 100% rent kan det blandt andet ødelægge plastic og gummi...Spinklervæske til biler hat 15-30% ipa kommer der mere i kan det ødelægge lakken....
Avatar billede kallan Nybegynder
20. november 2002 - 16:28 #9
Problemet med at bruger køken rulle og knofedt er bare det at det gamle kølepasta er størknet og derfor er det MEGET fast (for fast til at man ville kunne "gnubbe" det af...)
Noget andet er at jeg har hørt at CPU ceramic'en simpelthen bare ville "suge" isopropyl alkohol'en til sig, hvilket jo ikke ville være heldigt... Det er derfor jeg er lidt modvillig mod at bruge det alle tre steder...
Men hvis I siger at der ingen fare er ved det så bruger jeg det selvfølgelig alle tre steder...

Venlig hilsen
mark Kallan
Avatar billede peet-49 Novice
20. november 2002 - 17:23 #10
Du kan også skrabe det forsigtigt af med et barberblad.
Avatar billede mfalkh Nybegynder
22. november 2002 - 16:12 #11
Enig - skrab det af - og brug evt en fugtig klud til at fjerne resten - lad være med at bruge stærke opløsningsmidler eller alkohol det kan gå galt..
Avatar billede kallan Nybegynder
23. november 2002 - 19:49 #12
Hvis jeg skraber det af så får jeg jo ikke fjernet det kølepasta der er "smeltet" fast på køleren...
Kølepastaen der sidder på køleren smeltes jo efterhånden som processoren bliver varm og fylder de mikroskopiske fordybninger metallet for at give den bedste varme-afledning...

Så hvad nu?

venlig hilsen
Mark Kallan
Avatar billede peet-49 Novice
23. november 2002 - 21:31 #13
På kølerelementet kan du bruge den væske, du vil for, at fjerne resterne.
Avatar billede kallan Nybegynder
13. december 2002 - 09:38 #14
Jeg vælger en blanding:
Isopropyl alkohol på cpu core'n og på kølerbasen.
På cpu ceramic'n skraber jeg det forsigtigt af.
Tak for jeres indlæg og hjælp.

Venlig hilsen
Mark Kallan
Avatar billede peet-49 Novice
13. december 2002 - 10:12 #15
Selv tak.
Avatar billede cosmo21 Novice
04. januar 2012 - 15:08 #16
Det klart bedste til fjernelse af kølepasta er gratis,detkan man få på alletankstationer og er de vaskeservietter til bilruden efter en bilvask feks tager alt også det størknede