Avatar billede jumlie Nybegynder
09. november 2002 - 12:12 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Gradient

Hvordan laver man en gradient magen til denne?

http://www.thinkdan.com/tutorials/photoshop/castedshadow/background.jpg

Jeg regner med at jeg skal bruge linear + sort og hvid som henholdsvis for -og baggrundsfarve. Er det korrekt?
Hvordan får jeg lyset til at falde på sammen måde? Og hvordan får jeg den sorte til at fade sådan ud? Har prøvet at trække i håndtagene (nederst), men det sorte forbliver meget markant.
Avatar billede spe Nybegynder
09. november 2002 - 12:18 #1
Hvis du gør som du selv beskriver vælger hvid og sort som start og slut farve skal du blot trække gradient værktøjet derfra hvor du vil have den hvide til at starte og den sorte til at slutte. Farveovergangen burde blive glidende hvis du ellers ikke har særlige indstillinger i dit gradient.

Lvaer et skærmbillede af hvordan det skal se ud og oploader om lidt.
Avatar billede prodic Mester
09. november 2002 - 12:23 #2
Du har altid mulighed for at redigere din gradient, og af den vej ændre på hvornår det sorte område skal begynde. Normalt starter det ca. på 50%, og det kan du redigere.
Du har desuden også mulighed for at trække din gradient udover selve billede-kanten, og af den vej flytte området hvor det store begynder at få overtaget.
Alt i alt burde du kunne få frem"provokeret" den effekt du ønsker ved en af de metoder, eller ved at lege lidt med opacity-indstillingen.
Avatar billede spe Nybegynder
09. november 2002 - 12:56 #3
Du kan se lidt vejledning her www.dtpkursus.dk/eksperten/forloeb.html
Avatar billede jumlie Nybegynder
09. november 2002 - 13:30 #4
Prodic-> nr. 2 forslag virkede. Det gør nr. 1 sikkert også, men jeg ved ikke hvor man redigerer gradienten. Vil du være sød at forklare det, samt hvad de øverste håndtag bruges til?  Husk at svare så jeg kan give dig point :o)
Avatar billede jumlie Nybegynder
09. november 2002 - 13:35 #5
Spe-> Tak for din hjælp. Din vejledning kunne jeg desværre ikke bruge, da der ikke var noget nyt for mig der. Ellers tak for besværet :0)
Avatar billede prodic Mester
09. november 2002 - 13:41 #6
Det er faktisk meget nemt at forklare - for spe's link illustrerer præcist hvordan du redigerer i en gradient.
Avatar billede spe Nybegynder
09. november 2002 - 13:50 #7
De håndtag der ligger ovenover bjælken med forløbet bruges hvis du vil gør den ene eller begge farver gennemsigtig. Du klikker på håndtaget over f.eks din start farve og sætter opasiteten til f.eks 50. Ved at flytte på håndtag eller den rude du får frem kan du variere hvor hurtig dit forløb bliver massivt/gennemsigtigt.
Avatar billede jumlie Nybegynder
09. november 2002 - 14:34 #8
Prodic-> Spe får halvdelen af pointene eftersom at han var så flink at forklare hvad de øverste håndtag bruges til. Tak til jer begge.
Avatar billede prodic Mester
09. november 2002 - 14:38 #9
psst Spe er en dame/kvinde/hunkøn ;-)

Tak for pointene.