Avatar billede grandmaster Nybegynder
04. november 2002 - 12:24 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Hvordan fjerner jeg Linux?

Kører XP og Linux på 2 partioner! Hvordan fjerner jeg Linux? Har prøvet med fdisk, men den kan ikke se Linux partionen.
Er der mulighed for det inden fra Linux?
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 12:30 #1
Jo fdisk fra win98 diskette kan se Linux du skal blot vælge fjern
non dos partition
Avatar billede grandmaster Nybegynder
04. november 2002 - 12:31 #2
Ok, prøver...
Avatar billede gudmundp Praktikant
04. november 2002 - 13:43 #3
Der er en anden måde hvis du starter en linux installation op vil du på et tidspunkt skulle lave nogle partioner til linux men i stedet kan du slette partionerne husk at gem og du har en helt ny ren harddisk uden partioner så skal du køre fdisk
Avatar billede gudmundp Praktikant
04. november 2002 - 13:43 #4
Der er en anden måde hvis du starter en linux installation op vil du på et tidspunkt skulle lave nogle partioner til linux men i stedet kan du slette partionerne husk at gem og du har en helt ny ren harddisk uden partioner så skal du køre fdisk
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 13:58 #5
nu skal manden jo fortsat holde sit XP og det med at slette linux-partioner og oprette en ny fat partition det klares da vist lige så godt af en win98 diskette
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
04. november 2002 - 14:01 #6
fdisk kan ikke se linux-partitioner, men du kan downloade et program, delpart.exe som klarer det.
søg på google efter delpart.exe download - så får du masser af hits
Avatar billede oz2kas Nybegynder
04. november 2002 - 16:42 #7
og for at fjerne lilo (din bootloader) smider du en:
# fdisk /mbr
Avatar billede gudmundp Praktikant
04. november 2002 - 17:16 #8
helgec>>> jeg er ked af at sige det men du kender vist ikke noget til linux fdisk kan overhovedet ikke se linux under nogen omstændigheder på den måde jeg har beskrevet er den bedste måde at fjerne partionen på
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 17:30 #9
Gider du ikke lige - jeg mener nok jeg har et rimeligt kendskab til Linux at du ikke kan bruge fdisk bør vel ikke berettige dig til at korrekse andre
Avatar billede oz2kas Nybegynder
04. november 2002 - 18:08 #10
gudmundp >> ikke for at stampe i noget, men der har helgec altså ret. linux partitioner vil oftest fremstå som "non-dos" eller "unknown" partitioner.
helgec har pænt forstand på linux.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 18:19 #11
og for at der ikke skal være yderlig diskussion om den sag har jeg lagt snapshot billede af den proces på nettet den kan ses på
http://home.worldonline.dk/helgec/test.jpg
Avatar billede gudmundp Praktikant
04. november 2002 - 18:29 #12
Godt ord igen jeg har bare aldrig kunnet slette linux partioner på den måde
Avatar billede oz2kas Nybegynder
07. november 2002 - 07:32 #13
kommet videre?
Avatar billede grandmaster Nybegynder
07. november 2002 - 11:03 #14
Nej, har ikke prøvet! Det er ikke på min egen pc...skal nok vende tilbage når jeg har...
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 15:39 #15
Sker her noget ??
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
02. januar 2003 - 00:42 #16
Er det XP proff?
Hvis ja... (kan godt være det osse virker i home ed.)
Gå ind i "Administration"(I kontrolpanel) Og derefter "Computeradministration"
Så går du bare ind i Diskhåndtering, og fjerner alle "Ukendte Partitioner"
Avatar billede grandmaster Nybegynder
17. marts 2003 - 14:54 #17
Jeg har fjernet linux-partitionen og formateret den, men bootmanageren som kom sammen med installationen af Linux kommer stadig i forbindelse med opstart. Hvordan får jeg fjernet den?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
17. marts 2003 - 15:53 #18
start fra en dos diskette og skriv:
"fdisk /mbr"
Avatar billede grandmaster Nybegynder
22. april 2003 - 09:59 #19
Prøvede at starte op i DOS vha. en win98 boot disk, og skrive fdisk /mbr som der blev foreslået. Men nu går pc'en i stå, lige der hvor boot manageren plejer at komme, og det er ikke muligt at komme videre.
Jeg har prøvet at geninstallere WinXp Pro, både på NTFS og FAT32, men når den første gang i installationen skal genstarte, kommer den ikke videre end indlæsning af BIOS, og hvorefter den skriver "Ugyldig partitionstabel" og ikke går videre! Det samme gør den nu når man prøver at starte op.
Avatar billede spids Nybegynder
17. august 2003 - 01:52 #20
Det ka' godt være at denne kommentar kommer lidt for sent, men det er sgu' ikke videre klogt at anbefale at starte en dos diskette, og benytte fdisk /mbr når det fremgår at grandmaster har XP.

Det korrekte ville ha' været at starte XP's genoprettelseskonsol og bruge kommandoen fixmbr
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
17. august 2003 - 10:40 #21
og fixboot