Avatar billede beyer Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor skriver jeg koden henne?

Jeg har fundet et websted, der giver et grundkursus i brug af SQL -  sammen med PHP. Jeg er totalt nybegynder inden for SQL men har brugt PHP meget lidt.

En af de første øvelser går på, at man skal oprette en database, hvor kan holde styr på kunderne i en videobutik. Det lyder jo vældig pædagogisk, men hvor pokker skal jeg skrive den kode, kurset beder mig om?

Jeg kan få det til at virke, hvis jeg opretter en PHP-fil via Notepad, gemmer PHP-filen og så eksekverer filen via min browser. Men det er da noget omstændigt at skulle oprette og gemme en PHP-fil, hver gang jeg skal have lavet det mindste.

Teksten og koden fra kurset kommer her:

***

Databasen for videobutikken oprettes ved at skrive:

create database Videobutik

Fantastisk! Du har nu lavet en helt ny database med navnet 'Videobutik'.

***

Jeg har (også via hjælp fra kurset) installeret Apache, PHP og MySQL på min egen maskine, så jeg ikke skal koble op på en webudbyder for at teste skidtet.

Muligvis har jeg blot ikke set lyset, så jeg håber I kan åbne øjnene for mig. På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:34 #1
Du synes måske det er omstændigt, men det er sådanne man gør det :)

Skriv php koden i en editor og upload den på din server og test.

Brug evt UltraEdit som kan editere direkte via FTP.
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:34 #2
Doh overså lige det sidste, så editerer du bare direkte i dine .php filer.
Avatar billede idm Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:36 #3
Hvor har du fundet det kursus...
Avatar billede beyer Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:42 #4
Hvad så, når man senere får det her til at fungere og skal lægge en mase navne ind i dette videkartotek (jeg forestiller mig lige, at jeg rent faktisk ejede sådan en videobutik). Så skulle jeg ind i en PHP-fil og skrive navne ind, når der kom nye kunder i butikken. Lidt besværligt, når det hele er omklamret af "mystisk" kode.

Findes der ikke en editor, så man blot kan skrive sine data ind ligesom i fx Excel?
Avatar billede beyer Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:43 #5
Til net-base: Kurset ligger på www.webcafe.dk
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:50 #6
beyer:
Nej for dine film og kunder ligger i din database som dit php script henter fra osv.
Avatar billede beyer Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:40 #7
disky: Hvordan får jeg så nye navne til at ligge i databasen?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:00 #8
du kan jo installere phpmyadmin når du alligevel bruger php, http://www.phpmyadmin.net/
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:41 #9
Det fortæller dit kursus dig, hvordan du skal putte ting i basen.
Avatar billede beyer Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:25 #10
Disky: JA, mit kursus fortæller mig, at jeg kan smide ting i databasen ved en masse kode, jeg putter ind i en PHP-fil. Og det er jo hele humlen i det her: Er det virkelig så besværligt.
Avatar billede hb5v6 Nybegynder
30. oktober 2002 - 20:08 #11
hvor skal php filen ligge ? i den mappe ens MySQL databse ligger i ?
Avatar billede eky Nybegynder
31. oktober 2002 - 09:33 #12
beyer>>> Det er ikke så svært, som du måske tror lige nu. Hvis du følger hele kurset (som jeg ikke kender), er jeg sikker på, at de viser, hvordan du laver en php kode, der via en html side, gi'r dig mulighed for at opdatere din database.
Det er korrekt, at når man opretter sin database og tilhørende tabeller, så gør man det som regel ved at skrive koden ind i en php fil (eller via phpadmin eller lign.), og så køre den, men det er jo også kun noget, der skal udføres én gang.
Avatar billede beyer Nybegynder
31. oktober 2002 - 10:59 #13
Hmm... Jeg må vist bare klø på og se, om jeg ikke selv kan kloges lidt mere.

Tak for bidragene alle sammen. Mine point går til disky.