Avatar billede zaphod Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

USB - lange kabler

Er der nogen der har erfaring med USB kabler (uden repeater/forstærker) der er længere end de i standarden anbefalede 5m?

Jeg overvejer at placere min PC i et skab langt fra skærmen og må derfor trække 10m USB kabel til en indbygget hub i skærmen, hvortil tastatur, mus og printer tilsluttes. Spørgsmålet er, om det går godt hvis jeg bruger et billigt USB kabel uden repeater?
Jeg formåder at alle enheder bruger USB 1.1 og ikke 2.0.

Håber nogen kan hjælpe ;-)
Avatar billede zaphod Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:29 #1
Ups.... jeg kan se at jeg vist ikke er den første til at stille det spørgsmål... :)
men anyway, er der nogen der har prøvet det i praksis?
Avatar billede jefa Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:43 #2
Her står næsten alt om USB kabler http://www.asusemag.com.tw/tech/ch4/ch4-1.htm . De taler om at der fås kabler med forstækere i stikkene så længden god kan blive 10 meter f.eks.
Avatar billede zaphod Nybegynder
30. oktober 2002 - 14:17 #3
jep, og et sådan kabel koster ca. 350kr mens et almindeligt lad os sige 2*5m kabel koster 100kr.
Når standarden siger max 5m så spekulerer jeg på om det er fordi standarden tillader at kablet vikles to gange omkring en højspændingstransformator der står foran en rardar på et atomprøvesprængningsområde.
Det skal mit kabel ikke... det skal bare ligge langs væggen i et almindeligt værelse!
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. oktober 2002 - 14:26 #4
signalet er ganske enkelt ikke kraftigt nok til at nå længere end de 5 meter.
Tag og køb en USB repeater eller et kabel som ovenfor
Avatar billede zaphod Nybegynder
31. oktober 2002 - 10:47 #5
hmmm, jeg bryder mig ikke om formuleringen "ganske enkelt" selvom jeg ikke hørte godt efter da jeg havde et kursus om transmisionslinier, kan jeg huske at det var alt andet end "ganske enkelt"... Jeg husker ihvertfald at der skulle nogle temmeligt langhårede formler til at beregne den skin effect eller reflektering som kunne øge kablets selvinduktion ved høje frekvenser eller frembringe stående bølger på linien.

Det jeg savner er endten:
1. en teknisk forklaring på hvorfor det vil virke eller ikke, eller:
2. erfaringer fra een der har PRØVET et 10m kabel uden repeater.

/Zaphod
Avatar billede jefa Nybegynder
31. oktober 2002 - 11:14 #6
her du set på linket??
Avatar billede zaphod Nybegynder
31. oktober 2002 - 12:16 #7
ja:
"In the industry, a recommendation of three meters for low speed cables and five meters for full speed cables is circulating."

det siger jo ikke en skid. "in the industry" anbefales det f.eks. også at bruge skærmede ethernetkabler, men i mit private, støjsvage hjem fungerer mit 25m uskærmede kabel fint ved 100Mbit...
Avatar billede zaphod Nybegynder
31. oktober 2002 - 12:19 #8
- Jeg savner en endten praktisk eller en teoretisk begrundelse for at det virker/ikke virker...
Avatar billede zaphod Nybegynder
07. november 2002 - 15:06 #9
hrmpf... :(, jeg lukker spørgsmålet...