Avatar billede duns Nybegynder
28. oktober 2002 - 16:24 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor køre min harddisk kun UDMA 4 eller UDMA 66

Min harddisk vil kun køre UDMA 4 hvordan laver man det om til UDMA 5 også Kaldet UDMA 100.
det er det rigtige kabel og den står til det rigtige i bios.
jeg havde lige instalerede nye drivere da problemet opstod. Troede det var problemet så jeg insalerede de gamle drivere igen men det er ikke blevet bedere siden.
har lige kørt en test i SiSoftware Sandra 2002 Professional hvor jeg fik ca 12000 point før fik jeg mellem 16000 og 22000
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
28. oktober 2002 - 19:50 #1
Nogle chipsets har et software der hedder noget i retning af "IDE controller utility" (kan ikke huske 100% præcist hvad de hedder)
ved at bruge denne kan du i Windows styre hvilke indstillinger de forskellige drev skal stå på..

alternativt kan du gå ind i enheds indstillingerne og vælge din IDE controller på listen og gå i dens egenskaber (du skal vælge enten Primary eller Secondary, jeg går ud fra det er primary i dit tilfælde) og gå i fanen avancerede indstillinger.
derinde har du mulighed for at vælge ente PIO eller UDMA mode.
for at finde det software til at indstille det kan du kigge på bundkort producentens hjemmeside (nærmere deres download sektion)

jeg håber dette kan hjælpe dig lidt.
Avatar billede duns Nybegynder
28. oktober 2002 - 22:01 #2
hvis jeg går ind under min primary IDE controller står den til UDMA.
Det lille program der var med til mit bundkort (Asus p4s8x) viser "Current device use" til UDMA 4  hvor der før stod UDMA 5 (UDMA 100). men der står også er UDMA 5 er supported. mærkeligt. der er ikke nogle mulighedder til at vælge imellem f.eks. at sætte den til UDMA 5
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
28. oktober 2002 - 23:37 #3
ok.. lyder underligt..
du kan prøve at gå ind i BIOS og vælge det der hedder Reset configuration data.. ikke det der hedder setup defaults (det vil nulstille alle indstillinger)
Det kan være det kan få windows til at godtage udma5 (ingen garanti men det er vel et forsøg værd)
Avatar billede sekam Nybegynder
28. oktober 2002 - 23:38 #4
Hvilken Windows kører du med?
Avatar billede duns Nybegynder
29. oktober 2002 - 07:43 #5
win 2000
Avatar billede sekam Nybegynder
31. oktober 2002 - 22:34 #6
Har du installeret Service Pack 3?

Prøv at gøre følgende i Regedit.

Find nøglen HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Under den nøgle skulle der så gerne være flere punkter startende med 0000, 0001 osv.
Find det punkt, hvor din harddisk controller er beskrevet.
Opret et nyt DWORD kaldet 'EnableUDMA66' og sæt den til værdi '1' Hvis den ikke allerede er der.

Genstart bagefter maskinen.
Avatar billede duns Nybegynder
01. november 2002 - 18:21 #7
sekam hvis du lige laver et svar for du piont
det var bare Service Pack 3 som skulle installeres før det virkede. Det er lidt mærkeligt da den allerede var insaleret men nu virker det og tak for det.
Avatar billede sekam Nybegynder
01. november 2002 - 18:23 #8
Np. :)