Avatar billede aaaassss Nybegynder
28. oktober 2002 - 09:13 Der er 6 kommentarer

fremstilling af computer

er der nogen der ved, hvordan man  fremstiller en computer og dens komponenter, samt miljøforholdene hertil?
Gerne links til websider:-)
Avatar billede starknight.dk Nybegynder
28. oktober 2002 - 20:13 #1
vil du selv til at lave alle de forskellige ting i en computer eller ?

angående miljøforhold er der hhv. CE mærkning og FCC standarder som skal imødekommes før en computerdel kan sælges i EU landene.

www.fcc.org
derinde kan du læse om hvilke krav der er for at kunne overholde FCC standarderne.

CE mærkningen ved jeg altså ikke noget om men det kan du jo selv blive klogere af at læse her:
http://www.teknologisk.dk/certificering/5718,1

nu ved jeg så ikke lige hvad det specifikt er som du (efter rent gæt) vil lave selv.. men de to "mærkninger" er de vigtigste.

håber det hjælper lidt
Avatar billede ullum Praktikant
29. oktober 2002 - 08:27 #2
Jeg arbejder inden for elektronik fremstilling, jeg kan umiddelbart fortælle dig at maskinerne til produktion er hamrende dyre.
Avatar billede aaaassss Nybegynder
29. oktober 2002 - 16:03 #3
Jeg vil bare gerne vide hvilke ting der indGÅR i feks i en processor, silicium, ram osv
Avatar billede zaphod Nybegynder
31. oktober 2002 - 20:12 #4
Nu skal du høre: det er slet ikke så slemt enda. Hvis du f.eks vil lave processorer på linie med Intel og AMD så skal du bare bygge et renrum på nogle få tusinde kvadratmeter med mindre end een partikel på over 1um pr. kubikfod luft, og fylder det med et passende produktionsanlæg. så ansætter du nogle hundrede ingeniører og teknikere. Etableringsomkostningerne koster ikke ret meget mere end en storebæltsbro.
Der går ca. 3måneder fra du putter en skive silicium ind i den ene ende til der kommer wafere med CPU'er ud i den anden.
Det er lige at gå til.

Men du kan faktisk godt lave din egen CPU hjemme på skrivebordet. Du køber en såkaldt FPGA (field programmable gate array) og sætter dig ind i en slags programmerigssprog kaldet VHDL. Så kan du "programmere" et vilkåligt digitalt kredsløb i FPGA en. en FPGA kan være alt fra en lile, billig chip med 8 ben, til en stor, dyr motherfucker med flere hundrede ben.
Jeg vil gætte på at din processor vil kunne komme op på 50-200Mhz.

Jeg kan nævne, at på 3. år af civilingeniør uddannelsen på DTU, har du mulighed for at tage et kursus hvor man som øvelse får til opgave at lave en 32bit processor med pipelining og et pænt instruktionssæt.
Jeg har ikke haft det, men det skulle slet ikke være så svært. :)
Avatar billede benjams69 Nybegynder
08. november 2002 - 15:50 #5
Hejsan - lige en kommentar (forsinket, bevares) - VHDL er I K K E nemt... Det mener jeg i hvert i fald ikke. Jeg læser selv på DTU IT diplom, og her har vi hardware programmering. Men prøv lykken. Måske ser du det lys som vi andre ikke lige kan finde i vores arbejde....
P-ilsner Benjams69
Avatar billede ullum Praktikant
26. februar 2003 - 15:29 #6
lukketid?