Avatar billede raekon Nybegynder
27. oktober 2002 - 20:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Drje pivot i Maya Unl.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man drejer sit pivotpoint i Maya4 ? Jeg kan kun flytte det, men ikke dreje. Det kan da ikke passe at det ikke kan lade sig gøre... ? Det skal nok siges at jeg er ret ny på Maya, men har lidt erfaring med max. Pleeeeeeeeease
Avatar billede raekon Nybegynder
27. oktober 2002 - 21:08 #1
Ahømm... jeg må helere lige præcisere... Det drejer dig om en "skæv" flade der ekstruderet fra en rhombeformet polygon. Denne flade skulle gerne drejes op langs den "streg" den deler med den oprindelige figur, men pivot'en vender altså forkert. nogen der ved om man kan gøre det ? jeg har prøvet hjælpefilen, men det virker kun på hele objekter...
Avatar billede neverever Nybegynder
28. oktober 2002 - 07:29 #2
Avatar billede neverever Nybegynder
28. oktober 2002 - 11:22 #3
Den har fået sig en Maya sektion, så det kunne være du kunne få svar der.
Avatar billede raekon Nybegynder
06. november 2002 - 20:00 #4
no go.
det var en nitte. sorry. andre gode forslag ?
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
10. november 2002 - 10:21 #5
err, tror Neverever mener at du skal poste dit spørgsmål inde på 3DMaxer Maya forum.
Tror ikke der findes nogen Maya brugere her på eksperten, og jeg kommer kun sjældent.
Men du kan rotere dit pivot ved at gå ind i component mode og vælge Spørgsmålstegnet oppe i statusline.
Der vil så komme 3 små XYZ akser frem inde midt i objectet.
Det vælger du og skifter til rotate tool og rotere.
Avatar billede charley78 Novice
10. januar 2004 - 13:52 #6
mikkeljans, du lader til at have tjek på pivotpktet i forhold til objekt. Jeg har læst dit svar ovenfor, men mangler svar på en detalje til mit spørgsmål:
Jeg skal dreje pivotpunktets translateakse, så det ligger naturligt. Det handler her om at x og z-akserne skal ligge hh på langs og tværs af en figurs hofter.. nok så vigtigt. Problemer er at jeg ikke kan komme til at dreje pivotpkt, da programmet læser denne handling som en ønske om at dreje roteraksen på pivotpkt; og det er translate-akserne, der skal drejes!
Hvordan gør man mon det?
Avatar billede charley78 Novice
10. januar 2004 - 13:53 #7
jeg opretter spørgsmålet, så du få points!