Avatar billede denboj Nybegynder
03. oktober 2000 - 13:56 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

styresystemer og systemkrav

Hejsa jeg har et lidt generelt spm. angående kravene til de enkelte styresystemer. Det kommer sig lidt af at jeg i øjeblikket kører win me og overvejer at skifte til win2000

grunden til at jeg spørger er at jeg får meget blandede informationer rundt om kring fra - nogle siger at man overhovedet ikke kan bruge win2k til spil - andre siger at spil kører tungere på win 2000 fordi systemkravene er højere mens andre igen siger at deres spil kører bedre på win 2000.

Nu spiller jeg ikke så pokkers meget selv og når jeg endelig gør er det ihvertilfælde ikke dos spil - men det er heller ikke det der er det vigtige - Det jeg tænker på er om systemkravene virkelig er så høje på win 2k at man ikke kan køre spil - for hvis det er sådan så må der jo også være problemmer med at køre programmer og så gidder jeg ikke at skifte.

Nu tilbage til win me - her er systemkravene pludseligt blevet højere også kan jeg mærke - jeg kan overhovedet ikke se hvorfor da jeg ikke kan se den helt store forskel på den og win98 ? ? ?? ? ?

Men nok om det - det jeg godt kunne tænke mig at vide er - Skal jeg gå til en win 98 2. ed - eller skal jeg vælge win 2k ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Nå kom det til at virke forvirrende ? ? jeg er ihvertilfælde forvirret :-)
på forhånd tak
Denboj
Avatar billede svendsen Nybegynder
03. oktober 2000 - 14:01 #1
Behold Win ME.
Driverne er bedre og nyere.
Win 2000 er bedst til firmabrug.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
03. oktober 2000 - 14:04 #2
Tjaa, jeg vil nu anbefale Win2K, specielt når du siger du ikke spiller så meget...
Mere stabilt osv.
Avatar billede handmade Nybegynder
03. oktober 2000 - 14:04 #3
Jeg har gjort mig de samme overvejelser.
IMHO er en gennemsnitsbruger rimelig godt tjent med 98se, gevinsten ved ME er ikke særligt stor, mens bagdelene er ret store: større systemkrav uden egentligt at få ret meget igen....
Mht. 2000:
Kun hvis du skal køre egentligt hardcore applikationer, ikke skrevet til spil, men nærmest en afløser for NT. Microsoft anbefaler IKKE alm. brugere at køre med 2000

Jeg synes 98se er den hidtil bedste/mest stabile windows til gennemsnitsbrugeren
Avatar billede powell Nybegynder
03. oktober 2000 - 14:13 #4
virker spillende så generelt ikke på win 2k, grunden er at de personer der skriver spil, kræver hurtig response og spørger derfor ikke styresystemmet af om den må et eller andet, men kalder det direkt i hardwaren, og der er grund nok til at Win2K ikke kan bruges til mange spil, da den kræver at blive spurgt ad først.

Programmer derimod kører langt mere stabilt i Win2K, da den har styr på det hele, ved hvornår den skal kalde, gemme slette und so weider.

En generel forskel på ME og 98 er at sikkerheden for tabt data og hardwareindstillinger er nemmere at rede når man kører med ME.

Det med driverne er noget man jo selv skal sørge for at opdatere, man behøver jo ikke altid at opdatere hele styresystemet, blot for at få nyere og effektivere drivere til ens grafikkort ellr lign.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
03. oktober 2000 - 14:14 #5
Hvis jeg var dig ville jeg tage den tid
det tager at proeve 98.2, Wme, W2k og drage
din egen konklussion.

Jeg har flere harddiske og ghost. og jeg laver
og gemmer images af de forskellige OS.
Saa kan jeg hurtigt skifte HD/Image hvis jeg
vil noget andet.
Til arbejdsbrug har jeg NT, og til spil bruger
jeg 98. Mine dokumener og andet arbejde ligger saaledes paa en helt 3 HD. DEt koster lidt penge men det er ikke meget.

Ghost kan hentes fra symantic.com i en 30 dages version.

Man kan ogsaa bruge dual-boot, men det er ikke
altid lige heldigt.

Proev dig frem, - og saa laerer du jo maaske noget nyt.
Avatar billede 24u Juniormester
03. oktober 2000 - 14:52 #6
Jeg har næsten kun haft gode ting med win2, men med winme - kun dårlige(var kun installeret ca. 2 dage), problemet (har jeg også hørt fra andre) var at fks.winamp hakkede lidt før en anden session startede(og jeg ved godt at man kan ændre casen - har prøvet!), men altialt blev langsommere..
Win2000 kører bare derud af!!.. rigtigt at div. spil ikke er win2000venlige, men producenterne til alle nye spile har vel taget højden for det?!?!
Programmer : Outlook2000 har aldrig startet så hurtigt op før!!!
Det eneste program/session som ikke var hurtigere var opkald til nettet!!(isdn) er ca. 6sek langsommere.. det overlever man nok..
Avatar billede denboj Nybegynder
03. oktober 2000 - 16:15 #7
powel - lige en kommentar til det du siger om at redde hardware indstillinger - det kan godt være at det er lettere - men jeg har haft nogle problemmer med at de gamle autoexec.bat og config.sys gentagne gange smider de samme ting over i windows registrerings basen hver gang jeg prøver at redigere i opstarten - på den måde bliver systemet uendeligt langsomt - at jeg så kan gå tilbage til en tidligere konfiguration er ok - men jeg kommer bare ikke ud af stedet.
Avatar billede 24u Juniormester
03. oktober 2000 - 17:29 #8
altså igen.. winme - et langsommere system, med tiden!!
Avatar billede denboj Nybegynder
03. oktober 2000 - 17:57 #9
svendsen - så må jeg jo hellere starte et firma *LOL*
Avatar billede 24u Juniormester
03. oktober 2000 - 18:51 #10
ja det må du vel ;o)
Avatar billede denboj Nybegynder
03. oktober 2000 - 19:08 #11
x4all -  hvad skulle der forøvrigt være galt med dualboot? det er nemlig også med i overvejelserne
Avatar billede powell Nybegynder
04. oktober 2000 - 07:40 #12
denboj-> Jeg forstår at WinME bliver med tiden langsommere, har ikke selv haft de erfaringer, og kører nettop nu med win 2K og Win ME i en dualboot. Dette hjælper hurtigt med at komme med problem løsninger når kunder ringer og lign. Har ikke selv haft nogen dårlig erfaring med nogen af styresystemmerne, måske er funden at der ikke bliver spillet på disse maskiner. Og de nyeste drivere ikke bliver provokeret...
Avatar billede 24u Juniormester
04. oktober 2000 - 13:26 #13
jpowell> Jeg spillede heller ikke på min maskine, da jeg havde winme, men alligevel blev den langsom..
Avatar billede denboj Nybegynder
07. oktober 2000 - 14:04 #14
tak for svarene