Avatar billede pj-2002 Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kombination af RAM klodser

Hej -jeg er kørt fast.
Skulle opgradere et ASUS CUBX-E med yderligere 256MB RAM, der sad 128MB i forvejen. Boardet er lavet til 100Mhz RAM og har fire RAM slots. De eksisterende 128MB var SD133 RAM, jeg købte derfor en 256MB klods SD133.
Når jeg isætter den nye klods fortæller maskinen at der ialt er 256MB ? - samme resultat uanset om den nye klods sidder i slot1 eller slot2.

Hvorfor kan maskinen ikke se den gamle klods?

Iflg. manualen kan jeg ikke se at der er nogen bindninger omkring antal klodser eller størrelse, bortset fra at én klods ikke må være større end 512MB.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:33 #1
det kan være dit board ikke kan klare 256 klodser - eller fejl på den nye - har du prøvet den nye alene?
Avatar billede idm Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:35 #2
Prøv at hente den nu opdatering til dit bundkort... Brug programmet "ASUS Live Opdate" og søg efter en ny bios ude på nettet det kan programmet... når du har fundet en ny bios, gemmer du den på disken. og bruger igen programmet til at opdatere din bios... når alt dette er gjort. så prøv om du stagid har det samme problem med din bios
Avatar billede idm Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:36 #3
Det var et svar jeg mente
Kig op og læs
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:48 #4
Til hundevennen: Der kan iflg. min logik ikke være fejl på den nye da den tæller op til de 256MB RAM. Den gamle på 128 synes at blive holdt ude!
Til net-base: Jeg kan prøve at update BIOS men boardet er fra 2000 og da var BIOS helt frisk og dengang fandtes også 256MB så? - men jeg prøver.
I mener således også at kombinationen af klodser burde være ok på dette board?
Avatar billede e.p. Nybegynder
18. oktober 2002 - 10:10 #5
fordi at boardet er fra 2000 så kan bios godt være en ældre version
Avatar billede idm Nybegynder
18. oktober 2002 - 10:16 #6
Det er et ASUS board... så der skal nok være en ny version af din Bios
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
19. oktober 2002 - 01:36 #7
Jeg skal nok vende tilbage når jeg har fået prøvet BIOS forslaget lørdag eller hurtigst muligt :-)
Avatar billede spt Nybegynder
20. oktober 2002 - 16:59 #8
jeg har før haft pcere hvis bios ikke understøttede mere end 128 mb ram i alt og højst 32 mb per klods. men det var den gang pentium 1 var gud.
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:02 #9
Update af BIOS er ikke mulig kører allerede med nyeste version.
Jeg har prøvet som foreslået af hundevennen at isætte det nye 256 modul alene og nej det siger 128MB. Så når jeg har 256MB med det nye + det eksisterende 128MB må det være fordi boardet ikke kan anvende den nye singelsided 256MB klods. Jeg har en nyere maskine jeg hvor jeg kan tjekke om det skyldes fejl på den nye klods, men jeg tror det er på grund af at det er en singelsided på 256MB, manualen omtaler nemlig at 256MB kun fås som dobbeltsided, men det må være "dengang" - Det kniber for mig med tiden til afprøvning men jeg skal nok vende tilbage med relsultat og pointgivning :-)
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
28. oktober 2002 - 19:21 #10
Hej mit problem er løst og den der der ledte mig på sporet var hundevennen, selv om jeg i første omgang synes det var et ulogisk forslag. Årsagen til fejlen var som jeg selv havde fået færten af pga. at boardet ikke understøtter singleside 256MB moduler. Jeg lavede en rokade med et nyere board der kørte med dobbeltside 256MB og så var mit problem løst. Lidt tricky synes jeg.