Avatar billede pagh Nybegynder
17. oktober 2002 - 21:48 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Problem med IP på Cisco 2924 XL Switch.

Daws...

Nu har jeg endelig fået fat i et consol kabel til dyret, MEN....jeg har et problem.

Den har jo web interface, og det ville jeg jo godt bruge. Men jeg kan ikke få det med IP til at virke.
Jeg har givet den en IP, Subnet og gateway adr., og den viser det også fint hvis jeg bruger kommandoen "show running-config".
Men jeg kan ikke pinge den eller på anden måde komme i kontakt med den via den IP adr.

Jeg har prøvet lidt forskellige ting, men uden held.
Jeg har prøvet med "sh arp" kommandoen på min router, men den kan heller ikke se switchen.

Jeg har configureret "VLAN 1", er det noget andet der skal configureres?

Håber meget på at i kan hjælpe, det er sq lidt træls med telnet.

På forhånd tak.

MVH
Michael Pagh
Avatar billede jtt Nybegynder
18. oktober 2002 - 03:04 #1
Web interface: Jeg mener du skal tilføje kommandoen "ip http server".

Hvilken ip adresse har den pc du vil kalde op fra, og hvilken ip adresse har du givet switchen ?

/JTT
Avatar billede pagh Nybegynder
18. oktober 2002 - 06:46 #2
Min computer.: 10.0.0.2, 255.255.255.0 og GW 10.0.0.1

Switch.: 192.168.0.1, 255.255.255.0 og GW 10.0.0.1

Men først skal jeg vel kunne pinge den, eller hva`?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
18. oktober 2002 - 08:25 #3
computer og switch skal have en ip i samme subnet.
dvs. hvis din computer hedder 10.0.0.2 kan du kalde din switch 10.0.0.3
sådan som du har sat det nu vil det ikke virke.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:14 #4
Hvad vers. kører du med?
Så vidt jeg husker skal 29xx have noget java før du man web browse dig til den.

Lav lige en

sh flash:
og post det her.
Avatar billede pagh Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:41 #5
Rune ->

Ok, det må jeg så lige lave om når jeg kommer hjem.

Men jeg mener bare at jeg burde kunne pinge den alligevel.

Maniac ->

Gør jeg lige når jeg kommer hjem.

Men mener det er 11.2 SA2 eller 11.8 SA2, kan ikke lige huske det.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
18. oktober 2002 - 10:39 #6
pagh> Rune har ret, dine IP Adresser er i hver deres net, derfor kan du ikke pinge dem :)

Det må være 11.2 SA2  da 11.8 ikke er udviklet, dvs. ikke lavet :)
Men det er jo en lidt ældre software, når du kommer hjem, så prøv lige at finde ud af hvor meget flash og ram der er.

Dernæst kan du gå hen til
http://www.cisco.com/pcgi-bin/tablebuild.pl/cat2900XL
og hente den software ved navn: c2900xl-c3h2s-tar.120-5.WC5.tar

Det er nemt nok at opgradere din switch,

Giv den en IP (Hvilket den jo har),
tjek at du fra switchen kan pinge din computer,
sørg for du på din computer har en TFTP server kørende (påkrævet for at lave software upgrade/downgrade),
hvis du kan pinge din TFTP server/Computer,
formart flash:
efter endt formatering
fyr denne kommando af: tar /x tftp://IP_PÅ_TFTP-SERVER/c2900xl-c3h2s-tar.120-5.WC5.tar flash:

Så kopiere den filens indhold over og når den er færdig så rebooter du din switch.

Så når den er startet op så henter du: j2re-1-3-1-win.exe fra samme sted som før.

Så burde du nu kunne starte en browser og skrive din switch's IP i adresse feltet.
Avatar billede pagh Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:28 #7
Maniac ->

Er det ikke den her firmware jeg skal bruge istedet?..:

http://www.cisco.com/pcgi-bin/tablebuild.pl/cat2900XL-4MB

Show Version fra Switchen.:

cisco WS-C2924-XL (PowerPC403GA) processor (revision 0x11) with 4096K/1024K byte
s of memory.
Processor board ID FAA0229Z12T, with hardware revision 0x00
Board ID 0x07
Last reset from power-on
24 Ethernet/IEEE 802.3 interface(s)

32K bytes of flash-simulated non-volatile configuration memory.
Base ethernet MAC Address: 00:90:AB:DF:16:40
Configuration register is 0xF

MVH
Michael Pagh
Avatar billede pagh Nybegynder
18. oktober 2002 - 18:16 #8
Har et problem, den skriver dette under opdateringen af Flash.:

Switch#tar /x tftp://10.10.10.20/c2900xl-sa6.tar flash:
Loading c2900xl-sa6.tar from 10.10.10.20 (via VLAN1): !
extracting info (107 bytes)
extracting c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.bin (1119096 bytes)O!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
html/ (directory) -- ignored!
extracting html/Detective.html.gz (1139 bytes)
%Error opening flash:/html/Detective.html.gz (No such file or directory)
Switch#sh flash:
          ^
% Invalid input detected at '^' marker.
Avatar billede pagh Nybegynder
18. oktober 2002 - 19:11 #9
FUCK!!!

Jeg fandme jeg har crashet den switch!

Jeg gjorde som Maniac skrev, men det virkede ikke, og efter at have forsøgt nogle gange, hoppede jeg ind på Cisco`s side. Der står hvordan man tager backup, men det har jeg selvfølgelig ikke gjordt.

Nu kan jeg ikke få fat i den via IP adr., men kun via consol kablet. Og det duer jo ikke. Håber fandme i kan hjælpe mig. Plz.

Har ikke genstartet den, så jeg har stadig fat i den.
Avatar billede pagh Nybegynder
18. oktober 2002 - 21:29 #10
Men den kan pinge sig selv.
Er der ikke en der har et godt tip?  :`(
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:19 #11
Argh, sikke en redelighed.

Som du selv fandt ud af så skal du bruge den du fandt. Jeg vidste ikke fra start hvor stor en flash du har på din switch.

Anyway lad os prøve fra start,

Hvad program bruger du som consol ?
Jeg kan anbefale dig SecureCRT, helst en af de nyere.

Har du genstartet / slukket den?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:44 #12
Selvom den er genstartet / slukket burde der ikke være de store ben i at få den til at køre igen. Bare rolig :-)
Avatar billede pagh Nybegynder
21. oktober 2002 - 16:22 #13
Jeg brugte bare hyperterminal og cisco TFTP.
Jeg har haft den slukket/genstartet, og nu skriver den bare "no system files" eller sådan noget.

Hvordan får jeg den op at køre igen?
Avatar billede pagh Nybegynder
21. oktober 2002 - 16:37 #14
Jeg troede fandme lige jeg havde lavet en dør-stopper ud af den....pyhhhh...  :-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:18 #15
Giv mig et print af det den skriver fra du tænder den til den skriver "no system files"
Avatar billede pagh Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:31 #16
C2900XL Boot Loader (C2900-HBOOT-M) Version 11.2(8)SA2, RELEASE SOFTWARE (fc1)
Compiled Fri 24-Apr-98 10:51 by rheaton
starting...
Base ethernet MAC Address: 00:90:ab:df:16:40
Xmodem file system is available.
Initializing Flash...
flashfs[0]: 0 files, 1 directories
flashfs[0]: 0 orphaned files, 0 orphaned directories
flashfs[0]: Total bytes: 1728000
flashfs[0]: Bytes used: 1024
flashfs[0]: Bytes available: 1726976
flashfs[0]: flashfs fsck took 2 seconds.
...done Initializing Flash.

The system is unable to boot automatically because there
are no bootable files to boot.

switch:
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:34 #17
Okay, det var jo som jeg havde regnet med :)

Prøv at læse lidt her på denne side:
http://www.cisco.com/warp/public/473/corrupt_or_missing_image.html

Det du skal til er at overføre en binær fil (.bin) til din switch.
Dette kommer til at forgå på en langsommelig måde, men den virker.
Det sker via. dit consol kabel, via. noget der hedder xmodem.

Læs siden jeg har angivet, den forklare det ret godt =)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:39 #18
Inden du lige kigger på siden, så lav en dir flash
hvis der ligger en .bin fil
så skriv lige boot
sker der intet der så forsøg lige med
boot [filnavn].bin

kan den stadigvæk ikke så kig på siden.

Til at starte med skal vi kun bruge den binære fil. Når den binære fil er overført og den kan boote så er den jo oppe at køre.

Så skal du forsøge igen at lægge softwaren over.

Jeg ville mene at denne her burde kunne gøre det, det er inkl. HTML filerne som du skal bruge for at kunne browse dig til den.

c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar
Original edition IOS image and HTML file

Og den kan hentes fra den side du har angivet længere oppe:
http://www.cisco.com/pcgi-bin/tablebuild.pl/cat2900XL-4MB

Skriv lige hvad der sker hist og pist =)
Avatar billede pagh Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:25 #19
hmm, hvaee, hvilken fil skal jeg så prøve?..:

switch: copy xmodem: flash:c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar
Begin the Xmodem or Xmodem-1K transfer now...
CCCCCC....................................................................
................................................................................
..............................
File "xmodem:" successfully copied to "flash:c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar"
switch: dir flash:
Directory of flash:/

2    -rwx  1710080  <date>              c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar

16896 bytes available (1711104 bytes used)
switch: boot flash:c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar
Loading "flash:c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar"...flash:c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA
6.tar: magic number mismatch: bad mzip file

Error loading "flash:c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar"

Interrupt within 5 seconds to abort boot process.
Boot process failed...
switch:
Avatar billede pagh Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:33 #20
ok, tog den der bin fil istedet, så skal jeg bare lige have lagt HTML delen på. Eller kan det ikke lade sig gøre sådan?

Så nu virker den sq...wuuhhuuuu, Maniac, du er sq en GUTTERMAND!  HEHE.  :-)
Avatar billede pagh Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:45 #21
Heh, den kan kun tage BIN filer der i starten, og så opgradere man så med en TAR fil bagefter. Man skal bare læse lidt længere ned på siden. Men det bliver først i morgen, hopper til køjs nu, skal jo op og på arbejde i morgen. :-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
22. oktober 2002 - 07:46 #22
Så vidt jeg nu har forstået så kan du boote, og den kører på en .bin fil?

Det burde så kunne lade sig gøre at smide en anden software, dvs. den du allerede har prøvet med (Kommentar: pagh
21/10-2002 22:25:03)

Og dette gør du på samme måde som før (dvs. da det gik i ged)

---
Boot din switch
Når den er bootet op går du i enable mode, også kaldet priviliged mode (mulig stavefejl hehe)

conf t
int vlan1
ip add [IP ADRESSE] [SUBNET]
no shut
end
wr

Lidt mere uddybende så giver du her din switch en IP Adresse i noget man kalder for vlan1, du siger herefter at dette vlan skal være åbent og så hopper man ud af config-mode og gemmer hvad du lige har lavet.

Dernæst skal vi lige tjekke at vi kan pinge din TFTP server, dvs. nok din computer.

ping [TFTP_IP ADRESSE]
Får du svar? Fint så fortsæt.
(Hvis du ikke får svar så tjek lige at du har kablet sat i samt der er link ;) )

Skriv
format flash:

Så formateres din flash på din switch.

Dernæst skal vi have smidt din .TAR fil over og samtidig vil vi gerne have den pakket ud.

tar /x tftp://[TFTP_IP ADRESSE]/c2900XL-hs-mz-112.8.10-SA6.tar flash:

Dette skulle _meget_ gerne gå godt hele vejen igennem men jeg vil gerne se hvad den skriver fra når du starter din switch til efter du har angivet "tar /x" sætningen, dvs. også hvor du giver IP Adresse.
Avatar billede pagh Nybegynder
22. oktober 2002 - 08:15 #23
Yep, den booter på BIN filen i øjeblikket.
Jeg prøver lige at opdatere den med TAR filen, når jeg engang kommer hjem fra arbejde.

Men nu virker den da i det mindste, så kan det da ikke gå helt galt. :-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:41 #24
hehe nej det kan det ikke - især ikke nu hvor du nu ved hvordan man får den op at stå igen :)
Avatar billede pagh Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:25 #25
Nu er den flashet og det hele virker, incl. webinterfacet. Men er der nogen måde hvorpå jeg kan lave en eller flere "uplink" porte?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. oktober 2002 - 09:30 #26
Dvs. du vil krydse en port så du kan benytte dem som uplink til en anden switch fx. ?

Nej det kan du ikke, ud over at finde et krydset UTP kabel.
Avatar billede pagh Nybegynder
23. oktober 2002 - 22:53 #27
hmmm, ok...  :-)

øv...

Men du skal have MANGE tak for hjælpen.
Hvis du vil have nogle point så opret lige et svar..  :-)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
24. oktober 2002 - 08:41 #28
Det var da så lidt :)