Avatar billede alabamaboy Nybegynder
08. oktober 2002 - 16:06 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Bug Bear - hvordan sletter jeg...

Hej alle

Min pc er desværre blevet inficeret med Bug Bear, men det er lykkedes mig at slette 3 af de 4 Bug Bear-filer. Hvordan sletter jeg den sidste fil? Når jeg prøver at slette den, står der, at den er i brug. Men jeg kan ikke finde ud af at "stoppe" den. Filen hedder: C:\windows\system32\spool\printers\00003.spl. Jeg kan ikke se den inde i Windows Task Manager, så hvordan stopper jeg den?
Avatar billede carstengp Nybegynder
08. oktober 2002 - 16:11 #1
Du kan hente en cleaner her: http://www.sophos.com/tools/bearsfx.exe
Avatar billede carstengp Nybegynder
08. oktober 2002 - 16:12 #2
Skulle have været et svar :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. oktober 2002 - 16:12 #3
Hvis du kører Windows NT/2K/XP kunne det tyde på at du skal stoppe spooler servicen (Services i kontrolpanel).

Der er noget med at BugBear begynder at spamme printere, så den går også i spooleren, og stien tyder på at det er den fil du har fat på.
Avatar billede carstengp Nybegynder
08. oktober 2002 - 16:14 #4
der står noget ganske udemærket info her: http://www.sophos.com/support/disinfection/bugbear.html
Avatar billede fasfan Nybegynder
08. oktober 2002 - 16:14 #5
Genstart din computer.
Når der står "Starter Windows" trykker du på F8.
Her får du mulighed for at vælge forskelligt.
Vælg det punkt der hedder "Kommandoprompt"
Derefter starter computeren i noget der ligner DOS mode.
skriv kommandoen:

CD C:\windows\system32\spool\printers  <ENTER>

skriv kommandoen:

del 00003.spl

Filen er nu slettet.

Sluk din computer. Den skulle nu være i orden.

For en god ordens skyld, bør du genstarte computeren på en skrivebeskyttet diskette og køre en scanning af hele maskinen.

Dette er afhængigt af hvilket anti-virus program du har.

/FasFan
Avatar billede yeti Nybegynder
08. oktober 2002 - 16:15 #6
Du finder en grundig vejledning på:

http://www.safe2day.dk/index.php?page=article,1047
Avatar billede summer Mester
08. oktober 2002 - 17:16 #7
Du kan også lave en scanning fra dos, som fjerner alle vira, incl. Bug Bear og dens lige, på denne måde. Gå til http://www.avirus.dk/startf-prot.htm hent de to gratis disketter og følg den udførlige danske vejledning. F-PROT scanner fra dos, altså uden forstyrrende elementer fra windows.
Avatar billede alabamaboy Nybegynder
08. oktober 2002 - 17:24 #8
Jeg takker for de lynhurtige svar. Jeg har nu fået fjernet de sidste Bug Bear-rester (håber jeg) - de forskellige antivirusprogrammer finder i hvert ikke nogle inficerede filer mere (altså de antiviusprogrammer, jeg kører fra nettet). Og endelig kan min printer ånde lettet op - en mia. sider binære koder kan umuligt være sundt. Point vil blive uddelt om kort tid!
Avatar billede alabamaboy Nybegynder
08. oktober 2002 - 22:45 #9
Takker for de hurtige svar. fasfan løber med de fleste point, da han var mest nøjagtig, men mange tak til i andre for hurtigt respons :-)