Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 12:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Pivot i Excel med link til Access

Jeg sidder med meget store mængder data, ca. 500.000 poster, som jeg skal bruge i en pivot i Excel. Jeg får en fejlmeddelelse, der siger at der ikke er nok hukommelse og om jeg vil fortsætte uden mulighed for at fortryde. Det svarer jeg ok til og så kommer den igen og siger der ikke er nok hukommelse og så stopper den. Jeg har 500 mb ram og har lige ændret min virtuelle hukommelse til 3000 mb.

Nogen forslag?
07. oktober 2002 - 12:56 #1
Skil arket ad i flere delark og behandl dem seperat så kan du samle til sidst.. det er hurtigst og lettest
Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 12:58 #2
Hvordan kan jeg skille det ad, når det ligger som en tabel i access, med det antal poster og når det er en pivot kan man da ikke samle dem til sidst.
07. oktober 2002 - 13:01 #3
det kommer an på hvordan. du kan da sagtens dele din tabel i flere deltabeller og arbejde med dem enkeltvis. afhængig af hvad /hvordan der skal bearbejdes kan det også godt gøres i pivot, men så må du beskrive nærmere
Avatar billede bak Seniormester
07. oktober 2002 - 13:02 #4
eirene -> nøjes du med at tage de felter over du skal bruge i pivottabellen eller tager du rup og stup fra en tabel ?
07. oktober 2002 - 13:03 #5
hvorfor bruger du ikke Access egen pivot funktion ??
Avatar billede b_hansen Novice
07. oktober 2002 - 13:13 #6
Jeg vil foreslå, at du laver nogle sammentællinger i Access, inden data overføres til Excel. Så store datamængder vil tage meeeget lang tid at lave en pivot-tabel over i Excel...
Avatar billede katborg Praktikant
07. oktober 2002 - 13:21 #7
Jeg har en database med 1.000.000, hvor jeg uden problemer laver en pivot-tabel i Excel med samtlige data.

Problemet er vist nok, at du forsøger at lave en pivottabel, som giver over 65.000 rækker. prøv og start med en simpel Pivot-tabel, hvor du kun bruger nogle få rækker
Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 13:23 #8
-> Bak: jeg tager kun de felter jeg skal bruge og har sorteret de data fra jeg ikke skal bruge, så den nu kun er nede på ca. 250.000 poster.

-> udviklingskonsulente: Det kan ikke lade sig gøre i Access, eftersom jeg skal bruge det et andet sted, som ikke har access
Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 13:27 #9
-> katborg: Jeg bruger kun nogle få rækker, den står fint og tæller op indtil den når til ca. post 119.000 og så kommer fejlmeddelelsen.
07. oktober 2002 - 13:40 #10
Jeg melder pas!
Avatar billede b_hansen Novice
07. oktober 2002 - 14:00 #11
for at følge op på udviklingskonsulentens ide: Kan du ikke lave pivot-tabellen i Access og først bagefter eksportere den til Excel?
Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:07 #12
det kunne jeg måske, men jeg kører Access 97
Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:10 #13
og så laver den jo pivoten via Excel
Avatar billede bak Seniormester
07. oktober 2002 - 14:24 #14
eirene > måske har jeg ikke udtrykt mig helt klart. Jeg mente ikke antal rækker, jeg mener om du kun har de kolonner med du skal bruge?
Jeg har selv gjort det samme og har intet problem med 265.000 poster.
Avatar billede bak Seniormester
07. oktober 2002 - 14:31 #15
I pivot-wizarden skal sætte flueben i optimer hukommelse.
Du skal prøve at lave så mange sidefelter som muligt (eller begrænse antal felter i pivottabellen dvs førsøge at gøre tabellen så lille som muligt ved kun at vælge overordnede emner ind. jo flere felter du vælger ind jo mere hukommelse har du brug for))
Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:32 #16
-> bak: Ja, jeg tror det er det der er galt. Det er bare et problem, når jeg nu gerne vil bruge alle de felter, jeg har valgt ud.

Du må komme med et svar, så får du pointene. Jeg tror ikke vi kommer det nærmere.
Avatar billede bak Seniormester
07. oktober 2002 - 14:37 #17
ok og tak. men prøv at se om du ikke kan lade nogle af felterne være "sidefelter / pagefields" da dette sparer hukommelse
Avatar billede eirene Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:41 #18
Tak for hjælpen, jeg prøver det.
Avatar billede stc Nybegynder
05. november 2002 - 22:36 #19
Jeg ved ikke om det er en mulighed for dig, men Excel 2000 og 2002 kan begge håndtere langt større datamængder i pivot tabel funktionen. I alle Excel versioner er det antallet af unikke værdier i et enkelt felt der ofte medfører denne fejlmeddelse, så har du et id felt eller lign. med rigtig mange unikke felter, så er det her du en ekstra gang skal overveje at skære fra. Har du ikke sådanne felter med mange unikke værdier kan du få meget ud af at summere (eller tælle ...) på et af felterne i MS Query.