Avatar billede godown Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

indkøb

Jeg står over for et indkøb af lidt nyt hardware, og har brug for lidt forskellige meninger.

Kan informere at maskinen skal bruges til musik og ikke andet. Programmer der kommer til at køre på dyret er WIN98 eller XP, musik programmet er Logic 5.3.

Jeg skal bruge POWER POWER og så lidt mere POWER

Hvilke bundkort ???

Hvilken Prosessor ????

Hvilke Ram ???

Pris er ikke så vigtig, (Og ja man kunne jo vælge MAC)men vil helst være fri.

Med venlig hilsen

/Godown
Avatar billede funkystuff Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:34 #1
CPU: Pentium 4 - 2,53MHz (eller mere) køb en god køler.
Bundkort: med SIS648 chipset
RAM: Min. 512 Mb PC3200
Grafikkort: GF4 Ti4600 eller ATI Radeon 9700
Lyd: SoundBlaster Audigy Platinum EX

Det er i hvert fald POWER, men du kunne jo gå lidt ned på grafikkortet, da det nok er noget overkill til musik. Evt. til GF4 ti4200
Avatar billede becko Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:03 #2
er enig med funkystuff, men og det er der altid, sis648 er ekstremt kræsent med ram, så tjeck at den ram du køber matcher spec. fra sis
Avatar billede asmodeus Nybegynder
07. oktober 2002 - 11:16 #3
funkystuffs løsning er POWER POWER. Her kommer så også en alternativ POWER POWER løsning - bare til den halve pris.

CPU: AMD Palomino XP 2000+
Bundkort: MSI KT4 Ultra (MS-6590)
RAM: 512 MB Performance PC3200 RAM
Grafikkort: Palit Daytona GF4ti4200
Lyd: SoundBlaster Audigy (version afhænger af pengepung)

Ovenstående system koster omkring 5000 kr. Derudover skal der købes harddisk, kabinet og diverse CD/DVD-ROM drev. Dvs. en samlet investering på ca. 7500 kr

mvh/
Asmodeus
Avatar billede maped Nybegynder
07. oktober 2002 - 12:31 #4
hvad skal han bruge et så kraftigt grafikkort til, hvis hsn kun skal arbejde med musik?
Avatar billede godown Nybegynder
07. oktober 2002 - 12:37 #5
Jeres forslag er gode, men maped har ret skal ikke bruge andet ind bundkort samt prosessor resten har jeg.

Iøvrigt har jeg kigget asus med sis648 som funkystuff nævner og det ser ok ud, men der må da være lidt flere sammenligninger her på eksperten.

PS. AMD eller Celeron Prosessor kan ikke bruges.

MVH

Godown
Avatar billede maped Nybegynder
07. oktober 2002 - 12:47 #6
Pentium 4 2.8Ghz Soc 478 Northwood  4.960 kr.
Asus ATX SIS 648/963 Chipset / LAN / SATA 1.307 kr.

Samsung 512 MB DDR RAM 2700 (PC333) 1.400 kr
Avatar billede funkystuff Nybegynder
07. oktober 2002 - 13:37 #7
Med en P4 2,8GHz får man i hvert fald lov til at betale for de sidste 0,3 GHz. 2500 kr.
Avatar billede lazac Nybegynder
07. oktober 2002 - 13:43 #8
Jeg hælder til forslaget fra "maped".

For det første anbefaler han Intel istedet for AMD. For det andet fordi den sidste generation af Pentium 4, kører med en FSB på 533 MHz.

Derudover kan jeg anbefale dig at køre med flere diske og disk-kontrollere. Overvej eventuelt en SCSI-løsning, da det vil frigive den processor-kraft, der ellers bruges til at styre datastrømmene på IDE-enhederne.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 13:46 #9
Køb en P4 2.4 og en gang vandkøling, knald den op på 3.2 GHz

Det er hurtigere og billigere end en P4 2.8.....
Avatar billede asmodeus Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:00 #10
Hvorfor kan AMD ikke bruges - den er jo klart bedre end P4 til floating point beregninger, hvilket lyd arbejde som regel er !?!?
Avatar billede maped Nybegynder
07. oktober 2002 - 15:28 #11
nu skrev han jo at prisen ikke var så vigtig, men det er meget at give for det sidste.

Jeg ville ikke købe en der er så dyr.

p4 2,8Ghz = 1,77kr/mhz
p4 2,2Ghz = 0,72kr/mhz
Avatar billede lazac Nybegynder
09. oktober 2002 - 14:45 #12
Tjek evt. artiklen på følgende link, for hjælp til udvælgelse af MB;
http://www17.tomshardware.com/mainboard/02q3/020917/index.html

Til "asmodeus" - AMD kan sikkert osse bruges, men mine erfaringer siger mig at Intel's chip er mere stabile og instruktions-sættet er mere kompatibelt end AMD's.
I dette tilfælde bør man nok finde ud af hvilket instruktions-sæt "Logic 5.3" kan bruge. Intel's SSE eller AMD's 3DNow.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2002 - 15:08 #13
lazac>

AMD's XP processor understøtter SSE, men ikke SSE2...

Jeg kan iøvrigt anbefale http://www.digit-life.com/articles2/roundupcpu/pentium4-28-athlonxp-26-mx.html der kun tester ren ydelse, og ikke tænker på prisen.

Har man råd bør man købe en hurtig Pentium 4, vil man spare halvdelen af pengene køber man en Athlon XP