Avatar billede ram Nybegynder
03. oktober 2002 - 21:00 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Internet på begge maskiner

På min hjemmecomputer har jeg winme og er tilskuttet Oncable webspeed, dette er koblet til min computer via et surfborad cable modem til min usb port. Jeg har desuden lige købt en bærbar med winxp, som jeg også kunne tænke mig at få tilsluttet dette netværk via ethernet. Der er udgang til begge dele bag på modemet, og der er mulighed for det på min bærbare... spørgsmålet er bare - hvordan gør jeg???

MVH
Ram
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
08. oktober 2002 - 14:29 #1
Du Bliver nød til at slutte modemmet til den ene pc, og så koble denne bærebare til den via en hub stationære pc. Dvs. at du skal bruge den stationære som server, og den skal være tændt når du bruger Internettet på den anden.

Oncable tilbyder dog 2 løsninger for at man kan have to computere på Internettet uden at den ene skal være server:

1: Du køber en ekstra dynamisk ip-adresse, så du har to og du sætter dit modem til en hub, som sender begge ip'er videre til hver sin computer. Den ekstra IP koster 10kr. om måneden.
2: Du køver en router, og som du modtager forbindelsen og, og som så router den videre til de to computere.
Avatar billede punqtured Nybegynder
24. oktober 2002 - 11:41 #2
Du kan - ved at købe et ekstra netkort - opnå en lidt bedre løsning end med en hub. Jeg tror ikke du umiddelbart kan smide dit kabel-modem direkte i en hub sammen med de to computere. Det kræver ihvertfald at du har frit råderum over hvilke IP-adresser du tildeler dit lokale netværk. Det har man som regel ikke, og derfor kan det være nødvendigt at have 2 netværk om man så må sige. Jeg skal forsøge at gøre det kort, men det bliver sikkert en længere udredning alligevel :-)

Computer 1 (den stationære) skal have to netkort. Den bærbare har allerede et netkort, så den er fjong.
Netkort #1 i computer 1, tildeles den ip-adresse du enten får dynamisk tildelt af udbyderen, eller har fået dikteret af udbyderen. Typisk 10.x.x.x
Netkort #2 i computer 1, tildeles en ip-adresse i et privat adresseområde. Her er et par valgmuligheder:
192.168.x.x - 10.x.x.x
Jeg vil i eksemplet antage, at du bruger 192.168.0.1 til netkort #2. Nu fungerer din ene computer som en fin bridge mellem to netværk, og du har nu dit helt eget lokale netværk. Netkortet i den bærbare tildeles derefter adressen 192.168.0.2 og et krydset netkabel sættes mellem netkort #2 i den stationære og netkortet i den bærbare. Så skulle det spille. Du kan også - hvis du får flere maskiner, købe en hub, som forbindes til netkort #2 i den stationære. Derefter kan du for så vidt fyre ligeså mange maskiner i, som der nu er porte til.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
24. oktober 2002 - 11:51 #3
pungtured - Er man så ikke nød til at have den ene stående som server? for hvis den ikke er tændt, så er der ikke adgang til modemet.
Avatar billede punqtured Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:06 #4
Jo, det er rigtigt. Men det kommer man ikke udenom rigtigt. Men en computer kan også være tændt rimelig længe før den i strømforbrug har kostet det samme som en hub eller en ny router. Når kun der er én "indgang" for trafikken fra kabel-modemet, så er den enhed, man sætter umiddelbart bag, naturligvis nødt til at være tændt hele tiden. Om det er en router eller en computer, der agerer router, er for så vidt underordnet.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:53 #5
tjaa, det må være smag og behag. Jeg brugte to netkort i min stationære computer førhen, men jeg ville ikke have den ene stående tændt hele tiden, da det larmer for meget, og det var for besværgligt at starte den ene computer for at være online på den anden.

ram: kunne du hverken bruge mit eller pungtureds svar?
Avatar billede ram Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:43 #6
Jo, men jeg er lidt af en klovn til at finde ud af at give accept på svarene. Nu skriver jef lige dette, og klikker på "udfør" så skal jeg se hvad der sker. I øvrigt svarede I jo begge godt, men jeg mener jeg hælder til pungtured. det er min søn der skal bruge dette, og han er ikke hjemme pt.

Mvh
Ram
Avatar billede ram Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:44 #7
Det gik da helt op i l... - Hvad skal jeg gøre???
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2002 - 13:45 #8
Du skal ikke selv svare, men dem du vil give point skal svare.

Så kan du markere deres navne og trykke "accepter"

:)
Avatar billede ram Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:48 #9
Jamen - smil du bare - Jeg har pt. kun en box til svar eller kommentar + udfør. Hvordan får jeg det navn frem igen, som jeg ønsker at tildele point???

Ram
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:52 #10
Du må vente på at pungtured lægger et svar (Jeg formoder, at det er ham som du vil give pointene til)
Avatar billede ram Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:56 #11
Ok. Jeg afviste et svar fra dig - tag mig det ikke ilde op - men havde regnet med, at jeg bare kunne vælge pungtured's svar, og acceptere dette. Du spurgte på et tidspunkt om jeg ikke kunne bruge nogen af svarene, - hvordan vælger man blandt svar og kommentarer. Kan man ikke "ophøje" kommentarer som svar og tildele dem point??
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:04 #12
Det er helt ok at du afviser. Du skal selvfølgelig kun give point til de svar som du bruger.

Grunden til at du ikke har kunnet acceptere pungtured er at han ikke har lagt et svar endnu, men kun kommenteret, og man kan desværre ikke ophøje en kommentar til et svar - men det var ellers en god idé.

Så du kan kun vente på at pungtured svarer, men han får jo sendt en mail når der kommer indlæg, så han skal nok svare på et tidspunkt ;-)
Avatar billede punqtured Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:07 #13
Det er mig, der er ligeså meget en klovn til det her :-) Går ikke helt så meget op i det hersens point-halløj som i at hjælpe hvor man har mulighed for det.

Beklager forvirringen.
Avatar billede ram Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:46 #14
Det er da blot i orden. Jeg har det ligesådan med disse point. Det er bare rart man kan få hjælp. Som nævnt har jeg ikke en sk... forstand på dette, men sønnen har købet en blærbar, og kommer hjem i weekenden, så kan han jo få fornøjelse af dit råd.

Tak

Ram
Avatar billede nauclerus Nybegynder
29. januar 2003 - 23:22 #15
Nu er denne udveksling af idér omkring etablering af forbindelse til 2 maskiner noget gammel, men jeg kan alligevel ikke lade være med at komme med flg. kommentarer. Du har hverken brug for hub, switch eller flere netkort. Fremgangsmåden er som følger: Du har koblet den ene PC til USB, den anden kobler du til Netkortet på PC nr. 2. så ringer du til TDC Webspeed og bestiller en extra dyn. IP. Foretager den samme registrering på PC 2 (same procedure som PC1, og voilá, du er på med 2 PC'ere, nemmere kan det vel ikke blive.
Avatar billede ram Nybegynder
29. januar 2003 - 23:45 #16
Tak for interessen.

Jeg skal lade det gå videre til min søn. Det var ham der skulle bruge det. Det virker umiddelbart meget nemt.

Mvh
Ram
Avatar billede nauclerus Nybegynder
30. januar 2003 - 01:21 #17
Det skulle det efter sigende også være. Jeg må hellere bekende "kulør" og fortælle at jeg til daglig sidder som kundekonsulent for bl.a. Kabel TV's Webspeed, og har givet rådet til mange af webspeeds kunder. Har indtil nu ikke fået negative henvendelser, så det må (skal) virke. God fornøjelse med projektet.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
30. januar 2003 - 08:23 #18
Jeg vil lige komme med en kommentar til det sidste forslag. Der er meget nemt, men man skal bare være opmætksom på at oncable har problemer med USB-tilslutninger. Det kan selvfølgelig være at det er blevet bedre, men jeg kørte med USB det første år med oncable, hvor jeg ofte ikke kunne se noget på Internettet selvom at TDC sagtens kunne se min linie. Efter nogle oprigninger til support så fik jeg af vide at det var nogle komplikationer som de havde oplevet før fordi USB er udviklet til mange forskellige ting, hvorimod et netkort kun har en funktion.

Denne fremgangsmåde er selvfølgelig en mulighed, men hvis der opstår problemer, så skal man være opmærksom på at det kan være derfor.
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2003 - 08:35 #19
Til nauclerus og respekten.

Gider I lige komme med et par ord på sp. jeg har oprettet vedr. netopkobling af 2 maskiner. Jeg har lagt nogle point ud, som jeg synes I har fortjent.

Mvh
Ram
Avatar billede nauclerus Nybegynder
30. januar 2003 - 10:57 #20
Jo, tak. Nogle point ville da rart:)
Jeg har tænkt mig at følge op på Respekten's indlæg vedr. evt. problemer m.h.t USB. såsnart jeg har en endelig afklaring på dette, skriver jeg det her. Jeg vil jo helst ikke komme med gode råd der viser ikke at holde vand.
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2003 - 11:12 #21
Hej nauclerus - Kan du ikke lige gå ind på nedenstående sp. og sige et par ord??

http://www.eksperten.dk/spm/311322

Ram
Avatar billede nauclerus Nybegynder
30. januar 2003 - 22:01 #22
Som jeg lovede, fulgte jeg op på Respektens indlæg. Der skulle ikke være nogen problemer med USB. Har der været det, må dette skyldes "børnesygdomme" som nu er kureret.