Avatar billede kamonika Nybegynder
02. oktober 2002 - 21:36 Der er 4 kommentarer

støj på mikrofon

Hejsa

Jeg kører win 98 og har lige investeret i et musikredigeringsprogram og en mikrofon. Problemet er bare at der er masser af støj på det jeg optager fra mikrofonen. Både i windows optageren og lidt mindre i mit musik program (cool edit). Jeg har forsøgt diverse skyder indstillinger og fik det på et tidspunkt til at virke uden støj. Nu har jeg deværret rodet lidt for meget og der er støj igen. Det er det samme på line-in indgangen. Mit lydkort er ESS audiodrive. Jeg har en guitar jeg ingen problemer har med at optage fra når den er plugget i computeren.

Er der nogen der har nogle forslag til hvordan jeg kan få den støj væk?

P.S. Er der i øvrigt en mulighed for at jeg kan plugge både guitar og mikrofon i computeren og optage dem i "one-take"? (ok -det spm.  hører måske hjemme under en anden kategori)

Hilsen

kamonika
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
02. oktober 2002 - 21:39 #1
elguitaren skal i line indgangen
vedr mikrofonen så tyder det på dårlig mikrofon kabel
Avatar billede peet-49 Novice
03. oktober 2002 - 08:20 #2
Måske har du sat linjeindgangens signal for lavt.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 20:47 #3
fandt du ud af noget ??
Avatar billede spoof Nybegynder
03. oktober 2002 - 23:36 #4
Check egenskaber for mixeren i windows - vælg alle under "vis følgende lydstyrkindstillinger" for indspilning. Slå alt fra du ikke bruger.

Overvej et mere professionelt setup, hvis du vil lave musik. De fleste lydkort i std. pc er (i musiker/hifi kredse) noget bras.

Har du ikke det store budget kan du kigge på et Maya lydkort til omkring 1000,- (http://www.audiotrak.net/eng/maya71g.html )

Komponenterne på dette kort er rasende meget bedre end både dit ESS og SoundBlaster kortene.

Hvis du vil putte lyd ind fra flere kilder skal du nok have fat i en mixer. Kig i den blå avis og lign. - det burde være muligt at komme i gang for ganske få midler.