Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
30. september 2002 - 12:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lyd i .NET

Hej eksperter,
Er der nogen der ved om/hvordan dette kan lade sig gøre? Jeg er med på at man kan klare det med API-kald og deslige, men findes der ikke managed funktioner til dette?

// Simon
// This sentence no verb.
Avatar billede cbp Nybegynder
30. september 2002 - 13:15 #1
Ikke endnu. Så vidt jeg ved kommer lyd og generel DirectX-understøttelse først sammen med DirectX 9. Indtil da er det gennem Win32-API'et.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
30. september 2002 - 15:30 #2
Så DirectX 9 vil indeholde klasser til .NET?
Avatar billede cbp Nybegynder
30. september 2002 - 15:40 #3
Ja, formodentlig blot tynde wrapper-klasser i første omgang.

Jeg kan desværre ikke huske hvor disse informationer kommer fra og kan derfor ikke poste 'beviser' men jeg har dog læst det flere steder.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
30. september 2002 - 15:57 #4
OK, det er fint nok til mig... :-)
Avatar billede prh Nybegynder
30. september 2002 - 22:32 #5
Hvis du skal bruge lyd skal du bruge DirectX, det gøres gennem de DirectX COM komponenter der eksisterer...
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
30. september 2002 - 22:52 #6
Jaja, men for at bruge COM-komponenenter skal man, så vidt jeg har forstået, bevæge sig en lille smule uden for dejlig, tryg managed code...

// Simon
P.S. Er der nogensinde nogen der har fortalt dig at dit nickname lyder lidt som en hæst? :-) (det var et retorisk spørgsmål)
Avatar billede prh Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:11 #7
Ja og nej, hvis du refererer til en COM komponentet vil den køres uden for dit Domain, sikkert... Interop klarer kommunikationen på tværs af domainer transparent med en proxy...
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
01. oktober 2002 - 13:42 #8
Suk, hvad betyder det på dansk?
Avatar billede prh Nybegynder
01. oktober 2002 - 13:56 #9
COM komponenten bliver sådan set ikke kørt "sammen med" dit program, altså, selv om det er unsafe kan det stabilitet ikke crashe dit problem hvis du bare laver en try/catch rundt om kaldene til COM objektet...

Men for at få lyd kræver det altså der ved at du reelt kender til DirectX's håndtering af lyd gennem dets objekter, om det så er fra VB, VB.NET, C#, eller C++, gører reelt ingen forskel...
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
01. oktober 2002 - 15:43 #10
OK, mange tak. Havde der været flere points, havde du fået dem... :-)