Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 22:56 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

honda sfx

jeg har en honda sfx 30 knallert når man køre top fart 35 stopper den der.. også selv om det er ned af bakke, så kører den ikke mere ind 35 km/t

jeg får den lavet om til en 45 knallert så den kan køre 50 ca. er den så lige så god i optrækket.

når det går ned af bakke ved 50 km/t holder den så også farten eller går det hurtigere ??

på forhånd takker
Avatar billede initializing Nybegynder
28. september 2002 - 22:57 #1
Når den blvier lavet om til en 45 blvier den jo bedre i optrækket :)
Avatar billede initializing Nybegynder
28. september 2002 - 22:58 #2
Og det går jo altid hurtigere ned af bakke medmindre du bremser :)
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 22:58 #3
nix
Avatar billede initializing Nybegynder
28. september 2002 - 22:59 #4
Vi kan godt væde.. :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 22:59 #5
Honda SFX er elektronisk begrænset!
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 22:59 #6
når jeg køre ned af bakke køre den ikke mere ind 35...
Avatar billede initializing Nybegynder
28. september 2002 - 22:59 #7
Du kører altid hurtigere ned ad bakke end lige ud på en alm. vej.
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:00 #8
og det betyder
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:00 #9
nixx
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:00 #10
hvor meget vil du væde martin
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. september 2002 - 23:01 #11
ikke hvis der er en begrænser i...
så kan du gi bundgas ned af bakke, til motoren falder af, men den render stadig ikke hurtigere
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:01 #12
*ups - kom til at trykke forkert, så jeg fortsætte bare*

Som sagt er den elektronisk begrænset, så den "stopper" ved et bestemt antal omdrejninger; sagt med andre ord slukker tændingen eller tændingstidspunktet skubbes så langt frem, at gnisten først springer i tændrøret, når stemplet er gået over toppen - og så kan den altså ikke tage flere omdrejninger!
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:02 #13
nejnej det ved jeg godt
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:02 #14
men gør den det også ved en 45 sfx
Avatar billede initializing Nybegynder
28. september 2002 - 23:03 #15
Hmm.. Skod begrænsninger :)
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. september 2002 - 23:03 #16
Men jo! - Den bliver lige så hurtig i optrækket.
Jeg har selv fået lavet min 30 scooter om til en 45 (80kmt), og den er stadig lige så hurtig i optrækket, men det går bare meeeget hurtigere at køre frem og tilbage :)
Sååå ingen bekymringer der
Avatar billede xyborx Nybegynder
28. september 2002 - 23:03 #17
Det kan jeg godt tro på. Det er ikke usandsynligt at der er begrænsinger i.
Avatar billede idm Nybegynder
28. september 2002 - 23:03 #18
Jeg har haft en aprilia rally... da jeg fjærnede skiverne kørte den 65 Km/t og den vil ikke miste optrækket. tvært i mod, det bliver bedere...

Jeg har aldrig oplevet at en "scooter" mister optrækket ved at få fjærnet skiverne... mig og en af mine venner har gjort det på mange knallerter.... så jeg ved hvad jeg snakker om... skriv hvis der er andet du vil vide...

Net-base
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:04 #19
Normalt springer gnisten 1-2mm før top, hvilket skal times efter boring og slaglængde, samt kompressionsforhold, udstødnings- og indsugningssystem.

Ideen er, at hele benzin-/luftblandingen skal eksplodere under kontrollerede forhold og skubbe stemplet ned igen :o) Men starter forbrændingen først når stemplet er på vej ned, sker forbrændingen altså i udstødningen og udnyttes derfor ikke...

Jeg mener dog, at SFX'en slukker for gnisten...
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. september 2002 - 23:04 #20
yups, det var også skiverne der blev fjernet fra min
Avatar billede fbb Nybegynder
28. september 2002 - 23:05 #21
hmm min kørte 30 op-/ned-/ og lige ud lige med hvad...
Men efter jeg fik pillet dvs. ting kører den hurtigt ned af en bakke :) ca 75-80 hvor den normalt kører 70-75!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:06 #22
Når du piller skiverne i koblingen, tager den ikke flere omdrejninger, men benytter til gengæld variomatic'ens funktion fuldt ud, hvilket giver en højere hastighed ved de samme omdrejninger... Det er faktisk en genial opfindelse, og jeg mener FIAT lavede en varevogn med variomatic-systemet engang; den kørte lige så hurtigt baglæns som fremad *GG*
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. september 2002 - 23:06 #23
så det kan kun blive bedre!
Der er jo heller ingen der kan holde ud at køre 30/35 i længere tid vel :)
Avatar billede idm Nybegynder
28. september 2002 - 23:06 #24
kreidlerhansen -> dette er en Honda SFX og ikke en kreidler, disse to maskiner har 2 forskellige måder at trække på...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:07 #25
Æh, hvem snakker om Kreidler??? Jeg gør s'gu' ikke!

Bare fordi jeg er Kreidler-tosset, kan jeg vel godt vide noget om scootere??? :oP
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:07 #26
ved en honda sfx kan man lave den om til en 45 scooter ved at sætte en anden skive ind og en rund dims. hvis dette ikke er hurtigt nok så kan man pille skiven helt, så køre den 65-70 km/t
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. september 2002 - 23:07 #27
hvem snakker om kreidlere? ..... hmmmm ....
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:07 #28
Netbas >>> Sagt med andre ord: Jeg ved godt, hvad jeg snakker om!
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:10 #29
joh
Avatar billede idm Nybegynder
28. september 2002 - 23:10 #30
kreidlerhansen -> det lyder ikke sådan....

En honda SFX kommer til at løbe omkring 65-70 Km/t efter den har fået piller skiverne...

OG kreidlerhansen -> kreidler er en fed knallert andet kan jeg ikke sige...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:10 #31
Ok, så jeg snakker altid om Kreidlere, hvis jeg får chancen - men det har jeg altså ikke fået her!

Men, optrækket vil som et minimum være det samme og accelerationen fra 0-30km/t vil sikker være bedre, da den med 30-begrænsningen ikke udnytter variomatic'en...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:13 #32
net-base >>>  Har jeg nogensinde påstået andet??? Jeg har sagt, at den ikke kommer til at tage flere omdrejninger!

Den tager ikke flere omdrejninger af, at du piller skiven i variomatic'en, men udnytter istedet den funktion, der konstant øger gearingsforholdet mellem motor og baghjul! Og dét giver en højere tophastighed...

Og jeg har aldrig betvivlet, at Kreidleren var en fed maskine ;o) Har selv en helt pæn samling sammen med den gamle - og for at præcisere, havde jeg haft r*ven fuld af penge nu, hvis jeg ikke havde købt den første i 1998 :oD
Avatar billede idm Nybegynder
28. september 2002 - 23:15 #33
Den vil give bedere optræk. JA...

Og top farten vil blive bedere...

Hvis den ikke trækker godt nok... kan du jo købe et par lettere ruller til din variomatic...

Det er alt der er at gøre som den står nu... eller skal du stifte din cylinder. og kaburator...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:15 #34
...Og jeg kan i særdeleshed kende forskel på, hvordan en Kreidler og en scooter trækker og fungere *G* Jeg har efterhånden haft splittet de fleste typer ad ;o)
Avatar billede idm Nybegynder
28. september 2002 - 23:18 #35
kreidlerhansen -> Sorry jeg tvivlede på din viden... for den er som den skal være om scootere kan jeg læse... det er præsis som du skriver klokken 23:13:34.

Jeg har også selv lige købt en Suzuki RMX da det er meget sjovere at køre med gear...

Net-base
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:21 #36
Kunne du ikke sende mig en udførlig test og beskrivelse af RMX'eren? Jeg kan ikke rigtig få fat i nogen, der kan fortælle mig om den - og den 16-årige knægt der drøner rundt på en herude er sur på mig, fordi jeg altid jorder ham *GG*
Men den render også kun 70km/t og jeg har stadig en fordel med de 95km/t min render for tiden ;o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:28 #37
Det er forresten helt i orden - ved godt jeg bare virker som en gammel, tosset mand (jeg er 21, for pokker!), der bare ikke vil slippe fortiden *GG*
Men jeg kan garantere dig for, at jeg er lige så tosset med nyere maskiner som  jeg er for de gamle!

De gamle maskiner har sjæl, stil, liv og historie - og de nye er onde, smidige, anvendelige og stabile!

*If it's got two wheels and an engine, I WANT IT!*
Avatar billede idm Nybegynder
28. september 2002 - 23:32 #38
YES... de gamle maskiner har sjæl andet kan jeg ikke sige...scootere er hurtige men ikke så gode som gear knallertere... Har du ikke et ICQ nummer kreidlerhansen
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
28. september 2002 - 23:34 #39
Avatar billede idm Nybegynder
28. september 2002 - 23:36 #40
mit er 147630360
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
28. september 2002 - 23:55 #41
røv
Avatar billede fbb Nybegynder
29. september 2002 - 00:41 #42
numse
Avatar billede ekspertmaage Nybegynder
29. september 2002 - 08:29 #43
jeg lukker spg ingen ordenlige spg
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:45 #44
Har du da ikke fået at vide, at optrækket vil forbedres, men at den ikke vil køre hurtigere ned ad bakke, fordi den er elektronisk begrænset?

Se bl.a. mine indlæg...

kreidlerhansen

Som et lille tillæg kan jeg fortælle dig, at accelerationen fra 0-10km/t vil være den samme, men fra 15-35km/t vil det gå lidt stærkere! 40-45km/t vil være det samme som 30-35km/t med den lovlige 30-skive...
Avatar billede mads8493 Nybegynder
28. april 2013 - 19:16 #45
Hvilke ting fjerne du, og skriv evt. hvordan du gjorde... Mange tak på forhånd :)
Avatar billede dannovic96 Nybegynder
30. marts 2014 - 18:04 #46
jeg købte en hel std. Sfx for et år siden, blev irretieret af at den ikke kørte hurtigere....

Så valgte at pille ringe af, men det ikke heller ikke stærkt nok, så valgte at pille motoren af og skilde den af i 1000 vis af stykker...
startede med at fjese motoren lidt op, og passe den lidt til hist og der.... så nu sider der big bore 94cc og yasuni c30. italikit 30mm kabu mm. og den går noget hurtigere end de 30 eller 80 som i nok syntes at er hurtig....
Har også kun fået 35HK. ud af en et cylinder et Honda, så kan vi snakke om at det går stærkt...