Avatar billede dm_mx Nybegynder
28. september 2002 - 10:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Omregning af valuta - beregning på tværvs af tabeller

Hej Alle,

Endnu et problem er opstået, idet vi er nødsaget til at indtaste alle indkøbspriser i danske kroner, for senerehen at lave en omregning til USD.

Databasen består af følgende :

1) Vare tabel med pris kollonerne = indkkoebspris, resellerpris og detailpris.

2) En tabbel med navnet valuta, indeholdende id og kurs.

Spørgsmålet er :

Vi skal have divideret kollonnerne resellerpris og detailpris med værdien i kurs således vi opnår et resultat omregnet til USD.

Årsagen til at vi har valgt en tabel valuta er at kunne ændre kurses nemt og hurtigt.

Anyone frisk med et godt råd ?
Avatar billede sjap Praktikant
28. september 2002 - 11:23 #1
Lav en forespørgsel:

SELECT [Indkoebspris]/[USDKurs] AS USIndkoebspris, [Resellerpris]/[USDKurs] AS USResellerpris, [Detailpris]/[USDKurs] AS USDetailpris
FROM Pris, Valuta;
Avatar billede sjap Praktikant
28. september 2002 - 11:25 #2
Du skal lige huske at gange de tre ovenstående værdier hvis du bruger den almindelige valutakurs (dvs. prisen på 100 enheder af valutaen).
Avatar billede dm_mx Nybegynder
28. september 2002 - 12:32 #3
Superjap,

Jeg sidder og prøver at oprettet forespørgslen i ACCESS 2000  - men det virker ikke helt efter hensigten.

Er du frisk på at kigge på selve databasen ?
Avatar billede dm_mx Nybegynder
28. september 2002 - 12:38 #4
Jeg kan få en forespørgelse til at virke med en table og med udregningen pris: [resellerpris]/7,6 (hvis nu kursen var 7,6)

Jeg har forsøgt at lave en forespørgelse med 2 tabeller, vare og valuta og forsøgt med

Pris: [resellerpris.vare]/[kurs.valuta] med det giver intet resultat.

Hvae øhhhh er mit problem her - udover jeg naturligvis burde læse små 500 sider om Access/SQl :)
Avatar billede sjap Praktikant
28. september 2002 - 13:04 #5
Prøv at sende databasen til

jap@privat.tele.dk
Avatar billede sjap Praktikant
28. september 2002 - 13:50 #6
Forespørgslen "omregning_detail" fungerer da fint - dvs. når der altså er et tal i "Kurs" feltet i "Valuta" tabellen.
Avatar billede sjap Praktikant
28. september 2002 - 14:25 #7
Hvis du har tænkt dig at holde styr på hvornår kursen ændres, er du nødt til at ændre forespøgslen til:

SELECT vare.detailpris, [detailpris]/DLast("Kurs","Valuta") AS pris
FROM vare;

Hvis du vil foretage beregningen efter kursen på en bestemt dato kan du i stedet bruge følgende:

SELECT vare.detailpris, [detailpris]/DFirst("Kurs","Valuta","Dato=#01-01-2000#") AS pris
FROM vare;
Avatar billede dm_mx Nybegynder
28. september 2002 - 14:38 #8
jeg har blot tænkt mig at jeg skal være i stand til manuelt at ændre på kursen og derved få opdateret de korrigerede priser
Avatar billede dm_mx Nybegynder
28. september 2002 - 14:43 #9
superjap - jeg var for hurtigt med svaret

Drop lige et nyt svar og du skal få dine velfortjente points.

et stort tak for hjælpen lyder herfra
Avatar billede sjap Praktikant
28. september 2002 - 14:46 #10
Håber det virker efter hensigten - og jeg har altså fået pointene :-)