Avatar billede sysop Juniormester
26. september 2002 - 10:31 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke porte?

Jeg har en del aktivitet på disse porte: 21 80 137 1433 8080.

Er nogle af ovenstående porte under hacker angreb? Zonealarm har meldt 260 aktiviteter på 4 dage!

Jeg har ingen porte¨åben ifølge shields up!
Avatar billede prodic Mester
26. september 2002 - 10:37 #1
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. september 2002 - 10:38 #2
eller brug www.dinos.dk (vaelg porte i menuen) -det er iana's liste, jeg har smidt i en database saa man kan soege.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. september 2002 - 10:38 #3
21 = ftp (tcp)
80 = http (tcp)
137 = kan bruges til lidt af hvert... husker jeg ikke helt forkert, bliver den bla. brugt til mIRC ident (UDP)
1433 = standardport for MS SQL (TCP)
8080 = web (tcp)

Ingen af disse indikerer direkte hackerangreb.

NanoQ
Avatar billede sysop Juniormester
26. september 2002 - 10:39 #4
Takker for indlæg.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
26. september 2002 - 10:39 #5
nanoq naesten :) 137 er netbios.
Avatar billede prodic Mester
26. september 2002 - 10:40 #6
Som du nok kan se af listen er de fleste velkendte porte, f.eks ftp, web, Netbios etc., og hvis du ved at ingen af disse porte er åbne ud af til så har du intet at frygte.

Det kunne ligne et ynkeligt forsøg på, at finde huller ind i dit system via nogle velkendte porte - men hvis portene ikke er åbne kan du roligt betragte det som værende en normal scanning efter åbne porte.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. september 2002 - 10:41 #7
dang... det er for længe siden jeg har leget med forældede protokoller ;)

er det så 139 mIRC bruger? :)
Avatar billede prodic Mester
26. september 2002 - 10:46 #8
Nanoq->
"(10) What is the port number to use to connect to IRC?

In general, the port number to use is 6667. Some, but not all, servers listen to other ports (most commonly in the 6665-6670 range). When in doubt, select port 6667 (Dalnet usually uses port 7000). A port number should be seen as an entrance to a server. If you take the wrong entrance (port) the server will not understand what you are doing, and will disconnect you."
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. september 2002 - 10:58 #9
prodic, i know... det er selve IRC serverporten. Men ud over det, bliver der brugt en port til identd :)

Men jeg så lige at 139 er netbios session service.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. september 2002 - 10:59 #10
mirc ident er åbenbart port 113 :)