Avatar billede haniball Nybegynder
24. september 2002 - 13:50 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

dhcp server vil ikke dele forbindelse mere ??

Hejsa
I går virkede mit net finno og i dag er det dødt på arbejds maskinen
Jeg har en linux stående med en dhcp server som så deler forbindelsen ud til de maskine vi sidder og surfer med.
Men nu viser det sig at vores udbydder har skiftet primære dns den har jeg naturligvis rettet i dhcpd.conf så det hele står som det skal igen, meen det virker sku stadig ikke.
Vi kan komme på webhot.dk's servere og nogen gange kan vi gå på jubii.dk ellers er ALT dødt vi kan ikke komme online på de sidder.
Er det noget der har en ide til hvad der kan være galt siden det ikke virker ordentligt.
Avatar billede dank Nybegynder
24. september 2002 - 15:08 #1
og klasikeren:

Hvad siger logfilerne?
Kan du pinge routeren fra klienterne?
Hvad sker der hvis du indtaster name server adressen direkte i tcp/ip properties på klientmaskinen

(Måske noget med at der en en lease igen og før den udløber eller lign, så bliver de nye dns info ikke overført..)
Avatar billede haniball Nybegynder
24. september 2002 - 16:43 #2
hvad siger hvilke log filer ?
har ingen router men kan godt logge ind på linux fra de andre comps
men kan ikke pinge andre hosts ude i byen
dns er serverdelt og derfor står de der med det samme.

men ud over det så har jeg fået det til at virke.
det var ikke en metode jeg var glad for med det virker
jeg har byttet om så kort 1 som var net nu er lokal og kort 2 som var lokal er blevet til net så virker det hele igen, undrer mig dog stadig over at kort 1 ikke ville virke med den nye dns når det andet kort vil.
Avatar billede dank Nybegynder
24. september 2002 - 16:45 #3
svaret var som jeg så skrev:

(Måske noget med at der en en lease igen og før den udløber eller lign, så bliver de nye dns info ikke overført..)

(Hvorfor blev det afvist - når det var det der var galt?)
Avatar billede haniball Nybegynder
24. september 2002 - 16:55 #4
hvad snakker du om ??
det var ikke svaret
netkortet virkede ikke efter dns skiftet
da jeg skiftede kortet så virkede det
Avatar billede haniball Nybegynder
24. september 2002 - 16:57 #5
dns infoen virker med det samme da den jo er serverdelt og den var også skrevet alle stedder og den skrev det selv i net cof'en det har jeg sku ikke klaret for den
det eneste sted jeg måtte æmdre i den var i dhcpd.conf men det havede jo ikke noget at gøre med om jeg kunne komme online eller ej for selve linux kunne heller ikke komme online kun det trafik der skulle ind på serveren virkede
Avatar billede dank Nybegynder
24. september 2002 - 16:58 #6
ja præcis - hvis du læser i mit svar så skriver jeg at at lease ikke er udløbet - derfor giver den ikke nye oplysninger videre.. Først når lease er udløbet ville det virke - eller hvis du skifter kortet selvf.
Avatar billede dank Nybegynder
24. september 2002 - 16:58 #7
never mind
Avatar billede haniball Nybegynder
24. september 2002 - 17:02 #8
vil du så forklare det lidt nermere, for så fatter jeg det ikke, og derfor har jeg ikke accepteret det
hvis du har svaret rigtigt skal du naturligvis have dine point
Avatar billede haniball Nybegynder
24. september 2002 - 17:13 #9
men tror nu stadig ikke det kan være det
jeg har haft fjernet begge kort fra maskinen og fjernet alle konfigurationer 100% og derefter sat det hele på igen og der virkede det sku stadig ikke
Avatar billede dank Nybegynder
24. september 2002 - 17:24 #10
ok
Avatar billede dank Nybegynder
24. september 2002 - 17:27 #11
Men du skal huske at det har intet at gøre med netkortetne der sidder i serveren/routeren/gateway maskinen. Hvis din dhcp server har videregivet info om dns til dine klientmaskiner, så vil du ikke kunne tilgå nettet fra klienterne

Der ligger nogle filer med .leases der viser dhcpd serveren noget omkring leases o.s.v. incl. start & udløb af en lease.

Når din dhcpd server modtager et signal fra dit netkort så genkender den netkortets MAC adresse og kigger om der er en løbende lease - hvis ja - så bliver der ikke videregivet noget nyt - det er uanset om du har ændret dns info i dhcpd.filen
Avatar billede haniball Nybegynder
25. september 2002 - 08:49 #12
Jamen hov er det mig der har forklaret det dårligt ?? det er det sku nok.
men jeg vil da lige prøve igen.
Ja jeg kunne ikke komme online fra mine klienter. men det skyldes at jeg som sådan ikke kunne komme online fra serveren.
al trafik ind virkede, men al trafik der skulle ud virkede ikke så det var ligegyldigt om jeg sad på serveren eller på klienterne så kunne jeg ikke feks pinge eksperten.dk så det havede som sådan ikke noget at gøre med min dhcp server men det kort der havede selve internettet.
Avatar billede dank Nybegynder
25. september 2002 - 09:40 #13
ok så :ø] Det er noget lidt andet
Avatar billede haniball Nybegynder
25. september 2002 - 10:10 #14
vil det sige at det ikke var det du tænkte på så ?
Avatar billede dank Nybegynder
25. september 2002 - 10:15 #15
ja det var lidt anderledes end jeg først have forstået. Hvis du en anden gang kommer ud for noget lignende skal du forsøge at ping et ip nummer fremfor en url adresse. Det kan give et fingerpeg om det er DNS der driller.

Ofte ser man den med "jeg er ikke online..." men hvor folk rent faktisk er online, men det er deres DNS der driller.. Der kan afsløres fra et ping mod en ekstern ip adresse.