Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:12 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Formater

jeg har tænkt mig at formatere Windows Xp Home edition. min pc ser således ud.

AMD XP 1800+ processor
768 eller sådanne noget SD-RAM
80GB. maxtor drev (C:)(ikke partitioneret)(Secondary master)
XP Home edition dansk.
DVD drev (primary slave)(D:)
brænde drev(secondary slave)(E:)
normalt drev(Primary master)(F:)
geforce 2 mx 400 m/tv ud
og min bios ser således ud under BOOT delen

First Boot device: CDROM
Second Boot device: FLOPPY
Third Boot device: HDD-0
BOOT other device: Enabled

her kommer så spørgsmålet...

1. Hvilket cdrom drev booter den fra???
2. Hvordan går jeg ind i dos så jeg kan formatere???
3. Hvad kan gå galt???
4. Skal jeg have startdisketter til at starte med???
5. Er det svært at instalere XP home edition???
6. Hvor lang tid tar det hele alt i alt???
7. der kommer nok flere men det var alt
:-)
det må MEGET gerne være en let forståelig vejledning!!!
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:13 #1
Du skal formatere vha. den bootdisk du har med xp!
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:14 #2
hvad mener du. jeg vil slette ALT og starte helt forfra. jeg har kun en XP cd... ikke nogen bootdisk hvad end det så er
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:15 #3
Du kan gå ind i biosen, under advandced, og indstille hvad du vil boot fra først! Her vælger du cd-rom, og følger vejledningen! Det er meget simplet!  Det tager maks, en halv time med den computer!
Avatar billede pilfinger Nybegynder
19. september 2002 - 14:15 #4
du kan formatere med cdromen fra xp og boot op på den. eller er der her et link.
www.bootdisk.de
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:16 #5
Nej, men du kan boote fra din xp-cd! Du skal bare have indstille first boot, i biosen til at boote fra cdromen!
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:17 #6
hvilkent cdrom drev er det???
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:17 #7
Jeg kan fakttisk se på din beskrivelse at du bare sætte xp-disken i og genstarter computeren, også skulle du meget gerne være igang! Bare følg vejledningen!
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:17 #8
D:E:F: ???
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 14:17 #9
1) Sikkert dit D:-drev. ellers kan du jo bare prøve dig frem
2) Du kan formatere fra WinXP installationen
3) Ikke så meget... :-)
4) Nej, Du kan boote fra CDen
5) Over hovedet ikke. Windows er det letteste styresystem at installere, som jeg kender
6)
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:18 #10
Jeg menre faktisk at det tester begge to, hvis du både har cd-rom og brænder! Men lig disken i cdrommen til at starte med!
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 14:18 #11
Ups, jeg fortsætter lige...
6) Det tager en time eller to.
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:19 #12
hvordan formatere fra xp installationen?????
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:19 #13
Har du flere drev på din comuter, altså er computeren delt op i flere dele; også kaldet partitioner, hvis du kender det ord?
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 14:20 #14
Når insatllationen går i gang, vil du på et tidspunkt blive spurgt om du vil formatere.
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:20 #15
nej der er kun et C drev som der også står i teksten
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:21 #16
men xp skal også slettes. ALT SKAL VÆK
Avatar billede pilfinger Nybegynder
19. september 2002 - 14:21 #17
du henter en boot disk fra det link jeg har givet dig evt win 98.
så sætter du disken i din puter som skal være slukket så starter du den op igen med disken i og den vil så boote op på disken.så vil du få en sort skærm curseren blinkenede foran et stort A så skiver du  Fdisk. eks: A:/fdisk så kan du slette din partition og oprette den igen.Når du har gjort det så skriver du C:
og du vil hoppe ned på drevet C hvor du skriver sådan her eks. C:/format C:
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:21 #18
Den spørg selv om du vil formatere!!! Det er meget nemt. og lige til at gå til! Du skal bare genstarte din computer med xp-disken i! Hvis den ikke booter fra xp-disken, så prøve at ligge cden i den anden cd-skuffe, og genstart igen! Det er meget nemt derefter!
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:22 #19
ok
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:22 #20
Jamen xp. sletter sig selv! Og installere igen! Du må endelig ikke begynde at rode med bootdiske, hvis du ikke ved mere om formattering, end jeg kan forstå på dig at du gør, fordi det kan betyde at du slev skal til at indstille nogle forskelllige ting! Og det er altså lige til med xp-cden! Bruge den!!!!!
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:23 #21
Ok, hvad?!
Avatar billede katborg Praktikant
19. september 2002 - 14:24 #22
Under installationen bliver du spurgt hvilken partition du vil installere på.

Hvis du først vælger 'slet partition', for du mulighed for at formatere drevet inden installationen.
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:25 #23
jeg HAR INGEN PARTITIONER
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:26 #24
Ja, men det burde ikke være nødvendigt at slette partitionen, når han ikke vil skifte filsystem! Så jeg forslår at du bare formatere dit c:-drev, og installere xp. der igen!
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 14:26 #25
Jo, du har altid en partition.
Avatar billede krukken Juniormester
19. september 2002 - 14:26 #26
Det kunne jeg så også lige læse mig til:-) SORRY!
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 14:29 #27
Hvad vil du med din computer efter, du har formateret, Abdulla?
Hvis du vil instalere XP igen, skal du bare smække InstallationsCDen i dit ene drev, og følge vejledningen. Du vil blive spurgt om, om du vil formatere.
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 14:58 #28
nu har jeg prøvet at gensterte computeren med en xp cd i ALLE drev og ingen af dem startede op på nogen måde. der star bare:

BOOT FROM ATAPI CD-ROM: Failature

skal jeg bruge en diskette eller sådanne noget
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 15:01 #29
er der overhovedet nogen online???
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 15:05 #30
Hmmm, underligt. Er du sikker på, at dine dre virker?
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 15:06 #31
ja jeg har enda lige fjernet primary master og lavet c : om til primary master. d: E. er stadigvæk secondary
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 15:08 #32
Så kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Jeg ved ikke meget om XP. Du kan jo prøve at starte installationen fra Windows
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 15:10 #33
har du msn messenger figgifiggi
Avatar billede figgifiggi Nybegynder
19. september 2002 - 15:12 #34
jep erik@ingersen.dk
Avatar billede resten Nybegynder
19. september 2002 - 15:32 #35
Formatering af windows xp
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et syresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny indstalation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Formatering af windows xp med et andet oprativ system kørende.
Tænd din computer og vent til dit nuværende operativsystem er indlæst.
Læg din Windows XP Cd-rom i dit Cd-rom drev.
Autorun funktionen starter og et vindue vises hvorfra der kan vælges mellem 3 forskellige punkter.

Hvis dette vindue ikke kommer frem på din pc skal du dobbeltklikke på "Denne Computer" dobbeltklikke på dit Cd-rom drev - og dobbeltklikke på filen Setup.exe.

Vælg i setup programmet menupunktet "Installer Windows XP".
Efter lidt harddisk aktivitet spørger setup programmet om der ønskes at udføres en opgradering eller en nyinstallation. Vælg "Nyinstallation" og klik på "Næste".
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 16:38 #36
jeg har prøvet men computeren er normal at putte xp cd en i og kører autorun. jeg vælger derefter at sige xp isntallation. så kan jeg vælge opdatere eller ny installation. hvis jeg vælger ny installation ryger alt så ud hvad der var der før???
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 16:40 #37
hallo
Avatar billede resten Nybegynder
19. september 2002 - 16:44 #38
Rolig nu folk sider ikke på spring for dig :)
Ja følg den guide som kommer og på et tidspunkt kan du vælge at slette den/formater.
Avatar billede abdulla_jensen Nybegynder
19. september 2002 - 16:48 #39
resten vil du ikke have nogle point???;-) du kan få det halve
Avatar billede resten Nybegynder
19. september 2002 - 16:53 #40
:-)