Avatar billede C:\> Juniormester
19. september 2002 - 00:56 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Sort farve i CMYK

Hvilken sort farve skal man anvende når man sender materiale til tryk.

Photoshop har mange former for sort. bl.a. hvis man trykker s/h-knappen (ved paletten) sætes farven sort til 75,68,67,90 - vælger man /edit/fill/black bliver farven 100,100,100,100.

Farven 0,0,0,100 ser matsort ud på tryk.

Hvilken sort farve skal jeg bruge, hvis det skal være korrekt- og hvorfor ?
Avatar billede spe Nybegynder
19. september 2002 - 01:03 #1
Som du selv skriver bliver 100% sort alene mat sort og da sort bliver tryk ovenpå andre farver (overprintet) så får du blandet sort plus andet sammen der hvor en sortflade evt. lapper over en anden farve og dette gør at farven i det overlappende område bliver mere sort derfor blander man ofte cmy farve i den sorte for at få mættet sort overalt.

I princippet giver 100% C, 100% M plus 100% Y sort.
Det er sjældent man blander 100% af hver plus sort sammen da det giver megen trykfarve på samme sted.
Om du skal blande hvad i afhænger af om du vil opnå en kølig sort eller varm sort. Men blander du 10% C, 10% M og 10% Y i den 100% sorte får du i hvert fald en mere sort og kompensere for de overlappende flader hvor den sorte ville bliver mere sort end steder hvor der kun er sort.
Avatar billede macintosse Nybegynder
19. september 2002 - 21:43 #2
Til tryk bruger vi altid (også vores kunder) 40% cyan og 100% sort, det giver en bedre mætning
Avatar billede C:\> Juniormester
19. september 2002 - 23:23 #3
Takker for svarene, dem kan jeg bruge.

Mht. Photoshop´s "75,68,67,90"-sorte, har dog stadig ikke fattet fidusen.
Ved konvertering fra RGB til CMYK bliver den sorte netop denne farve, så der må være en dybere mening.

Jeg har forsøgt at spæde pointene retfærdigt.
Avatar billede spe Nybegynder
19. september 2002 - 23:36 #4
Den dybere mening med dette er blot at vi taler om 2 forskellige farve systemer som Photoshop oversætter imellem.
RGB farverummet er større end CMYK farverum. De 2 farverum overlapper men ofte kan du godt se forskel på den den farve du har som RGB og det den bliver oversat til i CMYK.