Avatar billede kan_jeg_taelle Nybegynder
14. september 2002 - 18:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Harddisk.

Hej :-)

Jeg sidder med denne computer: http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/classics/7598.asp
Lige nu sidder der en 13 GB harddisk i, og jeg kunne godt tænke mig lidt mere plads. Så jeg søgte lidt på Google.com, og fandt den samme computer her:
http://www.epinions.com/cmhd-Desktops-All-Compaq_Presario_7598
Men her har den en 40 GB harddisk i.
Så jeg er sikker på at bundkortet kan håndtere mindst op til en 40 GB, men kan jeg så stadig bruge min 13 GB harddisk, altså sådan at jeg kommer på på 53 GB?

På forhånd tak.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. september 2002 - 18:06 #1
ja sagtens! de kan begge sidde på samme ide kabel!
Avatar billede xpx Nybegynder
14. september 2002 - 18:08 #2
Men jeg ville nu hellere have mig en hurtigere HDD 5400 rpm er ikke alt for meget..

XpX
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. september 2002 - 18:08 #3
så du kan roligt gå ind på www.edbpriser.dk og finde dig en god harddisk og så sætte den i din pc, hvis du er meget i tvivl om hvordan er jeg helt sikker på at der til den tid er nogen herinde der meget gerne vil hjælpe dig!

Mr bob
Avatar billede kan_jeg_taelle Nybegynder
14. september 2002 - 18:14 #4
Xpx: Jo, men så kunne jeg jo sætte OS'et til at køre på den nye HDD, og jeg kunne installere de mindre krævende programmer på den gamle HDD.
Der er jo ingen grund til at smide 13 GB HDD ud, den fungere jo fint!

mr-bob: Okay, fedt og tak for hjælpen :-)
Og jeg tror godt jeg kan finde ud af at installere den, hvis ikke, så skal jeg nok spørge herinde :-)
Avatar billede php3star Nybegynder
14. september 2002 - 18:16 #5
Hvis du kan sige mig hvad for et mainboard det er.
fordi dit mainboard skal understoette IDE 100.
Det koerer 40Gb hdd´s paa. Din 13Gb koerer jo paa IDE 33
Avatar billede kan_jeg_taelle Nybegynder
14. september 2002 - 18:18 #6
Sådan noget IDE er da bagud kompatibelt, mener jeg da at jeg har hørt?
Jeg tager måske fejl?
Avatar billede php3star Nybegynder
14. september 2002 - 18:20 #7
ja... men hvis dit MB kun understoetter 33 oh du har brug for IDE 100 virker det da ikke.
Avatar billede kan_jeg_taelle Nybegynder
14. september 2002 - 18:32 #8
Jeg har et IDE 66 kabel siddene i lige nu, så dét burde det i hvert fald kunne køre.
Men jeg har da hørt at det fungere sådan, at hvis man sætter et IDE kabel i PC'en som er hurtigere end bundkortet understøtter, køre den enhed som IDE kablet sidder i bare IDE 33, i stedet for de fx IDE 133 som enheden under optimale forhold kan.
Men udover det kan jeg ikke give dig et navn på bundkortet, da det vist bare er et eller andet Compaq-bras, intet software kan fortælle mig navnet på det, og jeg har også kikket på selve bundkortet, men der står heller ikke rigtig noget.
Avatar billede php3star Nybegynder
14. september 2002 - 18:37 #9
ok... det er rigtigt... men fx. den her

IBM TravelStar 40GN 40GB
Cache: 2MB
Seek: 12ms
Spin: 4200RPM
Interface: Ultra DMA / 100 (IDE)

den koerer paa 100... men hvis dit mainboard nu ikke understoetter 100 men højst op til 66.
Så kan du jo ikke køre den hdd...
Avatar billede kan_jeg_taelle Nybegynder
14. september 2002 - 18:40 #10
Her er der et spm der bekræfter at man godt kan komme en IDE 133 HDD, i et bundkort der kun understøtter IDE 33:
http://www.eksperten.dk/spm/65323
Men ellers tak for hjælpen :-)
Avatar billede php3star Nybegynder
14. september 2002 - 18:52 #11
ok.. hvis den hjælper dig ;)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
14. september 2002 - 23:20 #12
takker for point!