Avatar billede storwin Nybegynder
14. september 2002 - 13:59 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

RAID + XP = Skod?

Jeg er den lykkelige ejer af et MSI K7T266 Pro2 bundkort, og det har jeg nu været i 3/4 år, egentlig uden problemer.

Sagen er, at jeg havde brug for endnu en harddisk.
På min første IDE-kæde sidder mine to første harddisks, 2stks 40, og på den anden sidder min Brænder og mit DVD-drev.

Da jeg kun har de to kæder, må jeg jo ty til andre metoder for at få mit 80 GB monster til at være brugbart, og da der på mit bundkort sidder en Fasttrack 100 lite-RAID-Controller, tænker jeg: Fedt, det må være løsningen.

Men det er desværre ikke så nemt. Jeg er WinXP bruger, og efter jeg fik min nye harddisk til at virke, er windows begyndt at "lagge", dvs. at den stopper i et par sekunder af gangen og bare fryser, og så går videre. Nogen gange går den også kold.

Jeg har set i "Task Managers" perforce tab, hvor man kan se processorens ydelse, stiger den pludselig, fra de 2-5 pct. åbne programmer tager til omkring 65%, når det lag-fænomen kommer. Jeg kan også sige at det optræder alle steder, lige meget hvad jeg laver...

Mit spørgsmål er så... Hvad kan jeg gøre? Er der nogen der kender dette problem.
Avatar billede fun22 Nybegynder
14. september 2002 - 14:02 #1
Prøv når du er inde i "Task Managers" så vælg processer og se hvad det er for et program der får den til at stige til de 65%

/fun22
Avatar billede storwin Nybegynder
14. september 2002 - 14:28 #2
Det har jeg prøvet, men der er ingen forskel at se der
Avatar billede storwin Nybegynder
14. september 2002 - 14:29 #3
Procenterne på alle processer ændrer sig ikke når den "lagger"
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
14. september 2002 - 17:29 #4
har du avi filer liggende på dine hd´s
da det kan være problemet
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
14. september 2002 - 19:20 #5
jeg havde samme problem da jeg installerede raid på min nye asus av7333 - og fandt ud af at det var pga. at jumperne på diskene var sat til cableselect!
Så sæt dem til Master på begge, og det virker garanteret!
Avatar billede storwin Nybegynder
14. september 2002 - 20:11 #6
Hvis det bare var så nemt... :-(

Jumperen sad allerede til master, Og jeg har kun en enhed på mit Raid, så det er desværre ikke det...

Det med avi filerne forstår jeg til gengæld ikke? Gider du prøve at forklare det lidt, Doctor6000?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
14. september 2002 - 21:23 #7
kun en enhed? øøøøøh nu er jeg ikke lgie med?!
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
14. september 2002 - 21:34 #8
prøv lige at læse det her havde samme problemer med 2 stk ide hd´s
http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=841
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
14. september 2002 - 21:36 #9
min pc stod også og gjorde lignende ting på min hd hvor den "arbejdede" eller noget som kunne resulterer i hang på op til 2 min
Avatar billede storwin Nybegynder
15. september 2002 - 13:38 #10
Hmmm... Jeg prøver lige at se om det virker... Nu har jeg ellers lige flashet min BIOS, men det hjalp heller ikke...

Og med en enhed mener jeg at mine to andre harddiske sidder på en ren IDE-kæde, altså er det kun en harddisk der er tilsluttet min raid controller...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
15. september 2002 - 17:48 #11
nå ok - jeg havde ikke lige fanget at du ikke kørte raid på kontrolleren....
Men du er så sikker på de forskellige diske er jumpet korrekt (dvs. uden kabelselect på nogen af dem)
Avatar billede storwin Nybegynder
15. september 2002 - 22:23 #12
Ja
Avatar billede storwin Nybegynder
15. september 2002 - 22:24 #13
Og det med avi filerne hjalp desv. heller ikke...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
15. september 2002 - 22:45 #14
det lugter bare fælt af samme problem som jeg havde.... så det er raidkontrolleren der er problemet... har du kørt driveren til den ind, eller er det ikke nødvendigt?!
Avatar billede storwin Nybegynder
18. september 2002 - 16:52 #15
Jeg har forsøgt med tre forskellige versioner af driveren, og jeg har opdateret min bios...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. september 2002 - 19:24 #16
ja så kan du ikke gøre mere
Avatar billede storwin Nybegynder
21. september 2002 - 14:58 #17
Jamen, ok... Så vil jeg lukke spørgsmålet ved at sige at jeg nu giver op. Jeg har fjernet en Harddisk, så nu er problemet løst