Avatar billede daewoo Nybegynder
13. september 2002 - 16:05 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Digital og Coaxial Output på DVD afspiller?

Jeg ahr købt et surround sæt bestående af højtalere og Surround receiver! Men Der er ikke en digital indgang, der er kun en Coaxial indgang til 5.1/AC3/DTS! Men her komme så spørgsmålet! Er der forskel af de 2 indgange (Digital og Coaxial)?
Avatar billede danielks Nybegynder
13. september 2002 - 16:29 #1
Det er det samme, blot et andet navn.... Ligesom alle windows :)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 16:32 #2
lyd mæssigt er der ingen forskel .

det ene stik er blot til et coax digital kabel og det andet er toslink lysleder
Avatar billede daewoo Nybegynder
13. september 2002 - 17:20 #3
>>>clausmeyer, du skriver coax digital kabel! Bag på min forstærker er der 6 porte (som består af 6 phono stik) hvor amn kan koble en 5.1 input til! Så vidt jeg evd er phono stik da ikk digitale! Så fatter det ikk helt!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 19:40 #4
det at du har et 5.1 input bestående af 6 phono stik det er fordi din forstærker ikke har 5.1 (ac3) dekoder indbygget dette signal får den fra dvd afspilleren som også har sådan et 5.1 tilslutning.

hvis din forstærker ikke har et direkte stik der hedder coaxial digital til dvd kan du ikke koble de nyere dvd afspillere på da de kun har lysleder og coax digital stik

hvad er det for en forstærker ?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 19:42 #5
hvis det er en moderne ac3/dts forstærker så har den også disse tilslutninger så man stadig har muligheden for at tilslutte en dvd med et 5.1  tilslutning

det bedste er en forstærker hvor dekoderne er indbygget i apperatet
Avatar billede daewoo Nybegynder
13. september 2002 - 22:57 #6
Det er et højtaler sæt, som jeg købte i føtex i denne uge! Et dantax med indbygget forstærker i subwooferen! Der står på kassen AC3/DTS Ready 5.1 channel input!
Avatar billede daewoo Nybegynder
13. september 2002 - 22:59 #7
Så jeg går ud fra at vis jeg køber en DVD afspiller med coaxial udgang (6 phonostik på bagsiden) Så kan jeg koble det sammen med min forstærker, og derved bennytte AC3! Eller er jeg helt galdt på den?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 23:11 #8
ja men jeg tror der er langt mellem dvd afspillere der har de stik alle dvd afspillere jeg har set har kun lysleder og coax digital out og ikke de andre stik.
nå så jeg lige føtex siden ,men kunne ikke lige se det tydligt
hvilke stik precis er der på bagsiden for at være helt sikker
kan du finde et billed evt af bagsiden af forstærkeren på nettet vil det være fint
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 23:12 #9
fx den pioneer dv 515 dts jeg har den er fra 1997 købt i laserdisken den har ikke de der 6 phono stik kun lys og coax digital
Avatar billede daewoo Nybegynder
13. september 2002 - 23:25 #10
Jeg aner ikke hvor jeg kan finde en model af bagsiden! Men hvad er coax digital så? Altså der er bare 6 phonostik på bagsiden af den 1 til venstre front, 1 til højre front, 1 til venstre bag, 1 til højre bag, 1 til center, og 1 til sub!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 23:33 #11
så er det en dvd med sådan et række stik du skal have fat i .

coaxial digital er 1 stik hvor lyden bliver sendt digitalt over i forstærken hvor det bliver afkodet af forstærkeren dekoder (dts,ac3,)

pioneer dv646 har de stik du skal bruge

http://www.pioneer.dk/no/product_detail.jsp?product_id=402&taxonomy_id=62;84
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 23:35 #12
men sørg lige for at dvd´n også har lysleder og coax digital til senere brug hvis du vil have rigtig dts forstærker engang
Avatar billede daewoo Nybegynder
13. september 2002 - 23:35 #13
Okay! Men hvor akn jeg se på dne pioneer om den ahr de stik?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
13. september 2002 - 23:59 #14
Terminals DV-646A
Euro-SCART 2 (In/Out)

RGB-Y/C Video Output (on Euro-Scart) Yes

S-Video Output 2

Video Output 2

5.1-Channel Audio Output 1  <============================

Audio Output 2

Coaxial Digital Output 1

Optical Digital Output 1
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:01 #15
Okay, tak for hjælpen!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:02 #16
de andre stik jeg snakkede om er de 2 nederste
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:04 #17
Okay, lige en ting til! I føtex avisen står der:
Prologic surround med AC3 og DTS udgang!
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:05 #18
Ja jeg godt få det til at virke vis jeg køber en dvd afspiller med de stik?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:07 #19
har du tjekket at der ikke er et phono stik der sidder for sig selv hvor der står digital output
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:09 #20
2 sek!
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:10 #21
Nej det er der ikke! Der er os vist på en tegning bag på subwooferen at der førees 6 stik fra subben til dvd afspilleren!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:12 #22
ok så er der ikke så mange andre muligheder en 5.1 tilslutningerne
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:12 #23
spiller de ellers godt
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:16 #24
Men hvorfor står der så AC3 i føætex katalaloget?, vis den ikke kan køre med det!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:17 #25
du havde ikke overvejet en rigtig forstærker istedet for fx en sony str-de 485e den har dts,ac3 lysleder og alt i tilslutninger og så er den rimelig billig iforhold til hvad man får
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:17 #26
Ja til 1000 kr, syns jeg nu det er meget fair!
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:18 #27
problemet er at jeg ingen penge har! Så nej, det havde jeg ikke overvejet!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:18 #28
ac3 og dts er et lyd system ligsom stereo

5.1 er det antal kanaler man kører med
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:20 #29
Dvs at den godt kan udnytte AC3? vis altså dvd afspilleren har en dekoder som kan sende det videre i 5.1?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:20 #30
du vil kunne afspille dvd plader med flg lydsystemer

dolby suround sound
dolby ac3
dolby dts sound (kræver dvd afspiller har dts)ikke alle har
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:22 #31
alle dvd playere kan køre ac3 film laves i ac3 for det meste ellers bedre fx dts
sidder her med en film som the rock den er lavet i lyd systemerne :dts og ac3
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:22 #32
Kan man så vælge på dvd afspilleren havd man vil sende ud? Fordi på min sub, kan jeg kun vælge en indstilling der hedder 5.1/dvd
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:25 #33
Hvad med denne dvd afspiller?http://www.shg.dk/files/pdf/Mustekdvd560.pdf

Der står 5.1 analogue output
AC3 dekoder for 5.1 digital output!

Hvad menes med det?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:26 #34
det sætter man op i start menuen på dvd pladen ellers kan man vælge det via remoten
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:27 #35
den kan der står direkte den har anolog 5.1 udgang
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:28 #36
skal du køre med region 1 film ??
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:30 #37
Ja men vis der er analog! (er det det jeg kører når jeg kører igennem 6 phono stik?) Så kan jeg jo ikke køre AC3!

Den kan laves kodefri, så det er nok lidt af det hele!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:33 #38
du skal sikre dig at dvd afspiller kan gøres kode fri .

det er signal vejen der er anolog indtil dekoderen modsat hvis den havde haft lysleder så var det rent digital
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:34 #39
og det er dyrt og lave den kode fri det sikreste er og købe den kode fri fra starten det gjorde jeg med min fra laserdisken
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 00:37 #40
alle deres priser er incl kode fri
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:45 #41
Man skal bare indtaste en kode, så blir den kodefri!!!!
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 00:46 #42
Men vil det sige jeg godt kan bruge AC3? Og blir lydkvaliteten lige så god?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. september 2002 - 07:46 #43
alle dvd playere afspiller ac3 det er et lys system !og de højtalere / forstærker kan modtage ac3 og dts

Accepteret svar: danielks
Point : 5
13/09-2002 16:29:19    Det er det samme, blot et andet navn.... Ligesom alle windows :)

er det ikke lidt tyndt svar ???
man akcepterer ikke den første og bedste !!
Avatar billede daewoo Nybegynder
14. september 2002 - 15:27 #44
Det må du undskylde, det var faktisk en fejl fra min side, ville selvfølgelig havde accepteret hans svar, da det jo var dig der hjalp mig! Men tænkte ikke lige over hvad der stod i navneboksen! Opretter et spørgsmål med 5 point, når jeg har fået nogle!