Avatar billede dyre Nybegynder
11. september 2002 - 22:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hva skal jeg vælge

Jeg har en pc som jeg skal bruge som server. Den skal kører med linux, men hvilken distrubtion skal jeg vælge.. f.eks debian, oder was..?? selvfølgelig skal det være apache som webserver, mysql som database men hvad som ftp server..??

Den har følgende specifikationer:

Processoer: 133 MHZ Pentium 1
Ram: 32 MB Edo
HD: 1 GB

Det skal begrundes hvorfor du lige mener det er det bedste valg.

Den skal kører stabilt.

Skal helst kunne klare MINDST 100 hits om dagen.

og må MEGET gerne kunne kører chilliasp
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2002 - 22:23 #1
jeg har en 386 - 70 mb hd - 4 mb ram, hvis du vil ekspandere
Avatar billede dank Nybegynder
11. september 2002 - 22:59 #2
100 Hits om dagen? DEt bliver vist ikke noget problem. Hvilken dists du vælger bør nok afhænge af om du har erfaring med Linux. Hvis du har en smule erfaring ville jeg nok bvælge en Debian. Hvis du ingen erfaringer har, så prøv Red Hat.

Hvorfor. Debian er mange gange mere logisk opbygget. Config filerne ligger hvor de skal i /Etc. Det er desuden meget nemt at installere programmer.

# apt-getinstall apache php4 mysql-server php-mysql

Så er apache+php+sql installeret på en Debian :ø}

Desuden kan du nemt få Debian til at fylde mindre en din 1GB.. jeg mener at huske at en base-install fylder 300MB
Avatar billede herlock Nybegynder
11. september 2002 - 23:52 #3
ahem...jeg kan jo ikke lade være med at blande mig :)

Mandrake ! :)
Derfor:
http://www.linuxplanet.dk/article/articleview/10/1/39/

Desuden har Mandrakes "urpmi" kommando samme egenskaber som eksempelvis Debians apt-get

Min. install = 67 mb

ftp server = proftpd
Derfor:
http://www.linuxplanet.dk/article/articleview/74/1/46/

og æhhh...vælger du Mandrake sparer du 150 point, eftersom dette er en kommentar ;)

Propaganda slut

(j/k dank ;)
Avatar billede dank Nybegynder
12. september 2002 - 00:15 #4
None offence taken :ø]
Avatar billede herlock Nybegynder
12. september 2002 - 00:24 #5
Vi er jo de trofaste væbnere med hver sin smag :)

Helge = SuSE
Dank = Debian
Herlock = Mandrake

Mon ikke der med tiden kommer væbnere fra andre, mere eksotiske distributioner eller ligefrem Hurd Nurds :)
Avatar billede dank Nybegynder
12. september 2002 - 00:29 #6
huuuhh.. Jeg bruger skam også andre dists. Bl.a. Dank Linux.. Den er der bare ikke så mange der kender :ø] Ellers roder jeg med Gentoo - men den er der vist ikke mere end nogle få hundre (max) der bruger i DK.

Såååeee... Men ellers er det korrekt.. p.t. er den bedste "mainstream" linux efter min mening da Debian :ø]
Avatar billede herlock Nybegynder
12. september 2002 - 00:38 #7
hehe...må hellere lade være med at spamme dyre's spørgsmål mere. Sorry dyre
Avatar billede dyre Nybegynder
12. september 2002 - 19:10 #8
Hmm min erfaring er ligmed 0, men overvejer e-smith (da dette ingen erfaring kræver) debian (da jeg har på fornemerne er virelig godt til server) freebsd (da det er unix og efter hvad jeg har hørt MEGET stabilt) men er stadig usikker... nogen der har erfaring med nogle af disse..??
Avatar billede dank Nybegynder
12. september 2002 - 20:32 #9
bsd: Glem alt om dette. Idag er det hverken mere stabilt eller specielt meget hurtigere end Linux (2.4 kernel) - og alt for bøvlet at have med at gøre.

Hvis din erfaring er lig 0 som du skriver så start op med e-smith.. så kan du altid skifte til f.eks. red hat, mandraker og debian efterhånden som du lærer linux bedre at kende.
Avatar billede dank Nybegynder
12. september 2002 - 20:37 #10
(Men jeg ved ikke om e-smith kan køre på din maskine.. Tjek deres systekkrav)

Mht til stabiliteten iøvrigt: Stort set alle linux bygger mere eller mindre på de samme ting. Den samme Kernel og de samme basisting, som filstruktur, basis programmer, sysinit m.m. Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke der er den helt store forskel.
Avatar billede herlock Nybegynder
12. september 2002 - 21:56 #11
Jeg tilslutter mig 100 % det svar.

Alt beror på kernel version, lib og bin versioner samt det faktum at nogle distributioner stadig ikke overholder LDS
http://www.firstlinux.com/articles/cards/lds.shtml
Avatar billede dank Nybegynder
26. oktober 2002 - 12:16 #12
Dyre: Kan dette spørgsmål ikke lukkes?
Avatar billede dyre Nybegynder
26. oktober 2002 - 22:07 #13
lukker
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2002 - 00:13 #14
undskyld vi spildte din tid
Avatar billede dank Nybegynder
27. oktober 2002 - 00:33 #15
>>undskyld vi spildte din tid

Hvad mener du?