Avatar billede fsn80 Nybegynder
10. september 2002 - 16:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Partitioner ntfs system på xp

Hvordan Partitionere jeg et ntfs system?Når styresystemet er xp.
Avatar billede fc-komodo Nybegynder
10. september 2002 - 16:48 #1
du skal bare sætte den org. cd i,
og så køre det
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. september 2002 - 16:53 #2
Mmm - du har galt fat på navnene.

Et NTFS er et filsystem - det er strukturen på en partition. Det kan man ikke partitionere, da det er det i forvejen.

Ellers forstår jeg bare ikke din formulering.

Vil du ændre på partitionens størrelse? - eller opdele den?

Det er ikke til, med mindre du sletter partitionerne først (du taber data), eller hvis du har opgraderet til dynamiske diske tidligere (Når du stiller spørgsmålet, gætter jeg på at du ikke har).

Der findes forskellige programmer til at ændre på partitioneringen - det mest populære hedder PartitionMagic fra Powerquest www.powerquest.com

Men det koster.

De gratis alternativer kender jeg ikke - men prøv at søg en gang her på eksperten på "partitionering" - så kommer der nok noget.
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. september 2002 - 17:33 #3
Tror han mener hvordan man partionere NTFS da FDISK ikke virker på NTFS , og i det vil jeg sige Du kan bruge din XP CD rom hvis det er du geninstallere eller bruger partion magic, men som sagt kan du gøre det når du installere XP
Avatar billede fsn80 Nybegynder
10. september 2002 - 17:43 #4
Syntes ik det er så svært at forstå, jeg vil have en disk med ntfs filesytem delt op i flere partitioner.Og bagefter informere jeg bare om hvilket operativsystem jeg har.
Kan godt være der er formuleret forkert, men forstå ikke det kan misforståes.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2002 - 09:48 #5
Jo, men det var så også sådan som jeg opfattede spørgsmålet, og som jeg skrev, kan du det ikke umiddelbart uden at tabe data.

Du skal ind i diskmanageren (Højreklik på "Min Computer" og vælg administrer)
I Diskmanageren kan du se dine diske. Men for at kunne dele et diskområde op, hvadenten det så er NTFS eller FATxx, skal du slette den først.

Så opretter du ny partitioner - så mange du nu vil, og når du opretter partitionen vælger du NTFS som filsystem.

Alt det kan du gøre "online" uden at miste data med programmer som f.eks. Partition Magic.