Avatar billede nf_maz Nybegynder
04. september 2002 - 21:35 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Uforklarligt crash

Jeg har lige købt ny hardware til min PC:

Soltek DRV4 bundkort
AMD 2200+ CPU
512 Mb Elixir 2100 DDR ram
Coolermaster Silent Cooler

I øvrigt har jeg et almindeligt ATX kabinet, to IBM hd's på 30 og 70 gb + hvad man ellers skal bruge for at stykke en computer sammen.

Efter at have formateret min 30gb hd og installeret Win XP pro DK crasher computeren ind i mellem, ca. med 10-30 minutters mellemrum. Det virker som en overophedning af CPU'en umiddelbart da skærmen fryser (går ikke i sort eller fejlmelding), men jeg tror ikke det er det (køleren er ikke specielt varm, og bios'en rapporterer 53 grader).

Til gengæld kunne jeg godt forestille mig det var RAM'en. Den crasher hver gang jeg har åbnet Outlook og scroller ned gennem mine mails (min .pst fil er på 171 mb, relativt stor). Desuden crasher den i Photoshop når jeg prøver at lave nogle tunge grafiske opgaver.

Hvad siger I - hvor ligger problemet?
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. september 2002 - 21:36 #1
du har nok fat i det rigtige... har du ikke mulighed for at teste med nogen andre ram.
Avatar billede random_act Nybegynder
04. september 2002 - 21:37 #2
Rammen eller grafik kortet. nok rammen. Download nogle nye chipset drivere + flyt rundt på rammen. Det skulle nok fixe det.
Avatar billede nf_maz Nybegynder
04. september 2002 - 21:40 #3
jeg var inde på soltek's hjemmeside, og det er nyeste bios... det er et via chipset, skal jeg downloade drivere til det separat?

loadet> nej, jeg har desværre ikke andet DDR ram i huset... det er én 512 blok, jeg kan evt. flytte den til et andet slot.

Jeg har læst noget om shadow ram eller noget i den stil et sted... er det noget man kan ændre på som måske hjælper...?
Avatar billede ivar Nybegynder
04. september 2002 - 21:56 #4
Du skriver du har et almindeligt ATX kabinet er det 240W ?? Jeg mener du skal bruge et 300W strømforsyning til dit nye bundkort.
Avatar billede nf_maz Nybegynder
04. september 2002 - 21:58 #5
hm jeg ved faktisk ikke om det er 300W... Men systemet kan jo starte op - hvis det ikke havde nok watt, så tror jeg slet ikke det kunne starte... men jeg har ikke lige en manual til mit kabinet, så jeg ved ikke. Det kunne da godt tænkes...
Avatar billede amd Nybegynder
04. september 2002 - 22:02 #6
Det skal du sq tjekke... jo, det kan tit starte selv om den ikke har nok.. når den så begynder at skulle bruge lidt resucer så crasher det...
Avatar billede torben.s Nybegynder
05. september 2002 - 01:35 #7
det skal være en 300 w strømforsyning til amd, mindre giver ustabillitet.kig der hvor du sætter strømstikket i din comp, der skulle meget gerne være en klistermærke. dit problem kunne også lyde som forkerte ram instillinger/timings eller strømstyrke.
Avatar billede torben.s Nybegynder
05. september 2002 - 02:41 #8
ps. det skal være (minst) 300w
Avatar billede nf_maz Nybegynder
11. september 2002 - 15:41 #9
Jeg har fundet ud af at min strømforsyning er 235W, dvs. ikke nok. Derfor har jeg skiftet den ud med en på 350W, men det afhjalp ikke problemet. Desuden har jeg downloadet et sensorprogram, og CPU temperaturen ligger på omkring 48-55C det meste af tiden - er det for meget?

Mit bedste gæt er stadig ram'en...
torben.s> I min Soltek bios er ram indstillinger:

DRAM Clock - By SPD
DRAM CAS Latency - 2.5
Bank Interleave - Disabled
DRAM Burst length - 4
DRAM Queue depth - 2 level
DRAM Command Rate - 2T Command
System Performance - Normal
DDSkew level - 00

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal ændre på...
Avatar billede amd Nybegynder
11. september 2002 - 16:16 #10
Det kommer an på om det er idle eller full load!
Hvis det er idle er det nok lidt for meget, da den nok ryger op på 65* ved full load så!
Der er mange der får problemer med ustabilt system når man når de 65* derfor, tjek om der er kølerpåasta på og hvis, hvor meget? sidder det bare ude i kanterne og varmer mere end gavner?
Avatar billede nf_maz Nybegynder
11. september 2002 - 23:32 #11
amd> det kan have været kølepastaen... jeg satte en anden køler på, det hjalp så ikke og jeg satte den gamle på igen. Nu virker det (meget mystisk) som om at den er stabil - har kørt flere timer og testet med tunge applikationer uden crashes... meeen man ved aldrig, nu får vi at se hvor stabil den er i løbet af de kommende dage
Avatar billede amd Nybegynder
12. september 2002 - 09:09 #12
Jamen kiggede du ikke hvodan kølerpastaen lå!?
Avatar billede ivar Nybegynder
14. september 2002 - 15:40 #13
Prøv at sætte den gl. strømforsyning på igen, systemet vil blive ustabilt med det samme. Grunden til at dit system er ustabilt er fordi du har haft en for lille strømforsyning på.
Avatar billede nf_maz Nybegynder
25. september 2002 - 22:19 #14
den har kørt meget stabilt her på det sidste, så problemet har på mystisk vis løst sig selv.

amd> du får nogle point da det med kølepastaen muligvis har hjulpet lidt
Avatar billede torben.s Nybegynder
25. september 2002 - 22:32 #15
har af en ell. anden grund ikke modtaget email notifikation om dette spm.
anyway her lidt om ram indstillinger i bios...
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/06/24/6676918
mvh torben :)
Avatar billede amd Nybegynder
25. september 2002 - 22:50 #16
Mange tak for pts:o)