Avatar billede dsb Nybegynder
26. august 2002 - 16:23 Der er 6 kommentarer

Gymnasium ?

Dette er måske ikke stedet at spørge, men hvad er egentlig jeres holdning til det danske gymnasium ?

Personligt synes jeg det er på høje tide politikerne inde på christiansborg bliver enige om den der reform.
Der skal være mere frihed til at vælge de fag man vil have, og så må det vel være ens eget problem hvis man ikke kan komme til at studere matematik fordi man i stedet for at have valgt matematik, har valg engelsk og fransk.
Avatar billede xrenegade Nybegynder
26. august 2002 - 16:51 #1
Syntes d fungerer ok.
J går på HTX og der er der en masse valgfag man kan vælge hvis man vil. Men d r rigtigt at dem som ikke er interesseret i f.eks. matematik burde have lov til at bruge sine evner på f.eks engelsk eller tysk:)
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. august 2002 - 18:04 #2
Gymnasiet skal ikke være det rene valfrie slaraffenland. Der er visse basale færdigheder en student bør og skal have. En studentereksamen er jo ikke 3 års beskeftigelsesterapi hvor du kan blive moden og find ud af hvad du skal. Gymnasiet skal gøre dig klar til en højre uddannelse og hvis det ikke er det di vil bør du finde noget andet at bruge 3 år på, du kan f.eks. tage på højskole.

Der er også det at en studentereksamen skal være rimelig genkendelig af erhvervslivet så de kender den vare de ansætter til videre uddannelse.

I mine øjne bør der være ret lidt valgfrihed til de elever der ikke markere sig som dygtige og ansvarsbeviste elever. Hvis du er dygtig, og gør det godt, så kan du få mere at vælge imellem.

Jeg ved godt at min holdning ikke er særlig populær blandt elever der ikke ønsker at der bliver stillet krav til dem og generelt ike ønsker at ligge en indsats i deres uddannelse. Hvis disse elever blev fjernet fra gymnasie uddannelsen kunne der bruges flere ressourser til dem der tar det alvorligt og givers mere valgfrihed her

Bare en gammel sur mands mening og jeg har børn der om ikke så længe skal i gymnasiet
Avatar billede neteffect Nybegynder
26. august 2002 - 19:24 #3
Meget enig med bufferzone. Gymnasiet skal være almendannende; få vores og verdens kulturelle og videnmæssige baggrund banket ind på rygraden, så studenterne er intellektuelt klar til hvadsomhelst bagefter, på et ordentligt niveau. Gymnasiet skal være sidste stop inden fagidiotien, - sorry, specialiseringen - sætter ind.
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
26. august 2002 - 20:53 #4
jeg syntes nu også der er nok fag at vælgeimellem, jeg går på htx og jeg syntes nu der er noget for en vær smag fra design til astrononomi,progromering..... men det er fordi at det alm. gym står for det samme nu,som for 20 år siden .......

sååååååå
Avatar billede klgn Nybegynder
26. august 2002 - 21:07 #5
Nu har jeg selv spenderet 3 år på gym, og jeg vil gerne lige knytte en kommentar...
Jeg fatter ikke, hvorfor man både skal have musik og billedkunst. fair nok, at de skal være et kreativt fag på en almendannende udd., men det bør bære op til den enkelte elev at vælge enten musik eller billedkunst - det holder ikke, at et kreativt fag, der ikke siger dig noget har indflydelse på din karakter. Derudover bør man kraftigt overveje at gøre old til en (meget) mindre del af historie.
Derudover bør samfundsfag være obligatorisk - det er simpelhen grotesk, så lidt unge mennesker ved om samfundets opbygning samt det politiske system - det er bare ikke godt nok.

generelt bør der indføres langt mere valgfrihed på gymnasierne - selvfølgelig skal der være enkelte obligatoriske fag, men eleverne skal i langt højere grad kunne sammensætte deres uddannelse end, det er tilfældet nu. Samtidig bør opdelingen af sproglig og matematisk afskaffes - men det sker automatisk ved indførelse af større valgfrihed.

Derudover skal vi have fjernet det latterlige fraværssystem - de unge skal lære at tage ansvar for deres valg i livet, hvorfor gymnasiet ikke bør holde hånden over dem vha det fraværssystem, som alligevel kun eksisterer for syns skyld. Det er meget sjældent, at elever smides ud pga fravær, det kan nemlig ikke betale sig...

Derudover skal lærerne gøres til bedre undervisere, der er for mange gymnasielærere, som er for meget akademiker, og de er undervisere - derfor bør deres pædagogikum ændres, så de lærer at undervise i stedet for at tale i tåger

Det var vist lige, hvad jeg kunne komme på...

Jeg ku selvfølgelig skrive, at SU'en skulle dø, men det er overhovedet ikke populært;)

/klgn
Avatar billede klgn Nybegynder
26. august 2002 - 21:16 #6
svar
/klgn