Avatar billede jpk Nybegynder
23. august 2002 - 13:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tværsnit af model

Hej

Jeg har en 3ds model som jeg gerne vil have genereret en række tværsnit ud fra, med en fordefineret afstand imellem dem.

Ex.:
For en model med en længde på 1000mm vil jeg gerne have et tværsnit for hver 50mm = 21 tværsnit.

Jeg kunne forestillem mig det kunne laves i MaxScript, men har desværre ikke brugt det meget længe...
Er der en der kan/vil lave det?
Avatar billede sparkl Nybegynder
24. august 2002 - 02:26 #1
Hej jpk,

der findes et smart lille værktøj under "create" -> "shapes" -> "section", som er let at bruge til at lave tværsnit af figurer.

Section værktøjet fungerer på den måde, at det tegner et plane, som man så kan placere så det går tværs igennem den figur man ønsker at danne et tværsnit af. Der hvor dette plane og figuren skærer hinanden, vil der med en standard opsætning komme en gul linie frem, som repræsenterer et tværsnit af figuren.
Når man har det ønskede tværsnit i viewporten går man til modify-panelet, med sin section valgt og trykker på "Create Shape" knappen. Denne knap danner så en spline som svarer til et tværdsnit af figuren.
Hvis du ønsker at lave flere tværsnit, flytter du bare din section til der hvor du ønsker det næste tværsnit skal være, og trykker på "Create Shape" igen.
Avatar billede sparkl Nybegynder
24. august 2002 - 15:42 #2
Ved ikke helt om jeg har misforstået dit spørgsmål..

Hvis du ønsker at dele figuren op i mindre dele, kan du istedet bruge modifieren "slice" til at dele din figur op. "Slice" modifieren fungerer lidt ligesom "section" værktøjet, bortset fra at den ikke bruges til at danne en spline. Istedet kan den f.eks. bruges til at opdele figurer i mindre dele, hvis man sætter dens type til "split mesh".
Avatar billede jpk Nybegynder
26. august 2002 - 11:45 #3
Vi er på rette vej, men måske du kan få en bedre forståelse for hvad jeg egentlig vil, hvis jeg starter fra bunden...

Jeg har en model af en F18 Hornet (jagerfly), som jeg gerne vil have bygget i træ og sidenhen støbt en glasfiberform af.
Altså skal jeg bruge en mængde tværsnit af modellen, som jeg kan printe ud og bruge som skabelon til spanter i flyveren. Disse spanter forbindes så med lister og beklædes til sidst med et tyndt lag træ.
Flyveren skal være ca 180cm lang, så der skal altså bruges en del tværsnit, derfor ville jeg gerne have dem genereret automatisk.
Dog, eftersom tværsnittene kun skal laves én gang, er det helt ok hvis jeg selv skal positionere dem.

Jeg har prøvet det du har beskrevet og det ser ud til at virke, men hvordan kan jeg lettest printe dem ud..?
Avatar billede sparkl Nybegynder
27. august 2002 - 14:29 #4
Hvis du har brugt section toolet kan du jo bare slå renderable til under "Rendering" og rendere det ud fra front viewporten. Hvis du skal bruge mål på dine modeller kan du jo ligge et plane bag ved, med f.eks. målene 200cm X 200cm og 20 X 20 segmenter, og rendere den med ud som wireframe.
Avatar billede sparkl Nybegynder
27. august 2002 - 22:40 #5
Har en plugin til Max R2 med nogle features der kan hjælpe en med at rendere ud direkte til printeren. Har desværre ikke en liggende til Max R4, men du må endelig sige til hvis du finder en.
Avatar billede jpk Nybegynder
28. august 2002 - 09:41 #6
Det virker fint nok hvis jeg laver fx en sphere eller en teapot, men når jeg laver det samme med modellen, får jeg ikke et flot omrids, men store "orme"..!
Avatar billede sparkl Nybegynder
28. august 2002 - 22:37 #7
Ved ikke helt hvad du mener med store orme.. men du kan også smide en extrude modifier på og så ligge din plane foran modellen..
Avatar billede sparkl Nybegynder
28. august 2002 - 22:46 #8
Hvis det er fordi "ormene" er for tykke kan du skrue ned for thickness samme sted som du satte splinen til "Renderable"..
Avatar billede jpk Nybegynder
29. august 2002 - 10:31 #9
Okay, så er det på plads...
Hvis jeg har forstået rigtig, kræver det altså at jeg fx ligger et plane bagved, renderer hver section, gemmer billedet og skalerer det til rigtig størrelse i fx PhotoShop!
Er der en nemmere metode?
Avatar billede jpk Nybegynder
09. september 2002 - 15:42 #10
Jeg antager, din stilhed betyder, at du ikke kender en nemmere metode...
Avatar billede sparkl Nybegynder
09. september 2002 - 20:39 #11
Du antager det rigtigt... 8) Kan ikke lige komme på noget der kan gøre det lettere...
Avatar billede jpk Nybegynder
10. september 2002 - 08:21 #12
Okay, tak for hjælpen...