der findes et smart lille værktøj under "create" -> "shapes" -> "section", som er let at bruge til at lave tværsnit af figurer.
Section værktøjet fungerer på den måde, at det tegner et plane, som man så kan placere så det går tværs igennem den figur man ønsker at danne et tværsnit af. Der hvor dette plane og figuren skærer hinanden, vil der med en standard opsætning komme en gul linie frem, som repræsenterer et tværsnit af figuren. Når man har det ønskede tværsnit i viewporten går man til modify-panelet, med sin section valgt og trykker på "Create Shape" knappen. Denne knap danner så en spline som svarer til et tværdsnit af figuren. Hvis du ønsker at lave flere tværsnit, flytter du bare din section til der hvor du ønsker det næste tværsnit skal være, og trykker på "Create Shape" igen.
Ved ikke helt om jeg har misforstået dit spørgsmål..
Hvis du ønsker at dele figuren op i mindre dele, kan du istedet bruge modifieren "slice" til at dele din figur op. "Slice" modifieren fungerer lidt ligesom "section" værktøjet, bortset fra at den ikke bruges til at danne en spline. Istedet kan den f.eks. bruges til at opdele figurer i mindre dele, hvis man sætter dens type til "split mesh".
Vi er på rette vej, men måske du kan få en bedre forståelse for hvad jeg egentlig vil, hvis jeg starter fra bunden...
Jeg har en model af en F18 Hornet (jagerfly), som jeg gerne vil have bygget i træ og sidenhen støbt en glasfiberform af. Altså skal jeg bruge en mængde tværsnit af modellen, som jeg kan printe ud og bruge som skabelon til spanter i flyveren. Disse spanter forbindes så med lister og beklædes til sidst med et tyndt lag træ. Flyveren skal være ca 180cm lang, så der skal altså bruges en del tværsnit, derfor ville jeg gerne have dem genereret automatisk. Dog, eftersom tværsnittene kun skal laves én gang, er det helt ok hvis jeg selv skal positionere dem.
Jeg har prøvet det du har beskrevet og det ser ud til at virke, men hvordan kan jeg lettest printe dem ud..?
Hvis du har brugt section toolet kan du jo bare slå renderable til under "Rendering" og rendere det ud fra front viewporten. Hvis du skal bruge mål på dine modeller kan du jo ligge et plane bag ved, med f.eks. målene 200cm X 200cm og 20 X 20 segmenter, og rendere den med ud som wireframe.
Har en plugin til Max R2 med nogle features der kan hjælpe en med at rendere ud direkte til printeren. Har desværre ikke en liggende til Max R4, men du må endelig sige til hvis du finder en.
Det virker fint nok hvis jeg laver fx en sphere eller en teapot, men når jeg laver det samme med modellen, får jeg ikke et flot omrids, men store "orme"..!
Okay, så er det på plads... Hvis jeg har forstået rigtig, kræver det altså at jeg fx ligger et plane bagved, renderer hver section, gemmer billedet og skalerer det til rigtig størrelse i fx PhotoShop! Er der en nemmere metode?
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.