Avatar billede morten100 Novice
20. august 2002 - 11:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ved intet om Firewalls ......

Hvor nødvendigt er det med en Firewall?
En af mine paranoide venner mener at da jeg har en 256/64 kbit/s forbindelse bør jeg anskaffe mig en Firewall, men er det nu også nødvendigt?
Og hvis det er: Kan de downloades gratis på nettet eller skal man til at betale for det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. august 2002 - 11:42 #1
Du bør skaffe en firewall hvis du har adsl og er på lang tid af gangen.

Du kan vælge forskellige løsninger:

En personlig firewall. Dette er det laveste niveau, du kan få en gratis løsning, jeg vil anbefale sygates fra www.sygate.com. Nogle vil nok anbefale Zonealarm, denne firewall har et meget dårligt rye blandt professionelle og semi professionelle, mange bruger den, så det er den flest hackere koncentrere sig om.
Hvis det må koste lidt kan jeg anbefale "den personlige firewall" fra www.callisoft.dk den koster 350,- og giver god sikkerhed.

Hvis du har flere maskiner der tilgår internettet gennem din forbindelse bør du kikke på zywall 1 fra www.zywall.com det er en internet switch med 4 porte og indbygget stateful inspection firewall, giver lidt bedre sikkerhed end den personlige firewall.

Endelig er der den rigtige firewall til flere tysinde kr. Du kan selvfølgelig også vælge en linuxløsning, den er gratis men kræver at du har en separat maskine og køre den på.

Spørg hvis du vil vide mere
Avatar billede mountainman Nybegynder
20. august 2002 - 11:43 #2
Hvis det er en maskine det drejer sig om, kan Zonealarm downloades fra http://www.zonealarm.com
Den er gratis....
Avatar billede summer Mester
20. august 2002 - 12:41 #3
bufferzone, jeg er på nettet temmelig meget og har kun gode erfaringer med ZoneAlarm. Jeg har også haft Sygate og har ingen fidus til at den skulle være bedre.
At der er flest der bruger ZoneAlarm og at den dermed er dårligere end andre, er da en underlig teori. Uanset hvilken, fritager det jo ingen bruger for at være forsigtig og tænke sig om, når man er på nettet
morten100, du kan læse meget mere om Firewall på dette danske link, hvor ZoneAlarm også kan hentes http://www.avirus.dk/fw/index.htm
Avatar billede pallepirat Nybegynder
20. august 2002 - 20:52 #4
Grunden til at ZoneAlarm er "faligere"/"dårligere" ed sygaten er at hackerne bruger langt mere tid på at analysere den og hacke den, netop fordi den er så udbredt. Dette har også været fremme mange gange ifm. at zonealarm har måtte indse at de endnu engang har lavet huller som var blevet opdaget.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. august 2002 - 11:50 #5
Pallepirat forklare det glimrende, prøv at følge med på bugtraq (www.securityfocus.com) det er en af de bedste mailingslister om sikkerhed. Der vil du se at ZA ikke har et godt rye. Du bliver nok nød til at søge tilbage i arkiverne, på bugtraq er der nemlig ingen der bruger ZA mere
Avatar billede morten100 Novice
21. august 2002 - 21:36 #6
Tak for hjælpen.
Man skal da ellers kede sig grusomt for at gide hacke sig ind på andres computere .......
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. august 2002 - 23:37 #7
Ikke nødbendigvis. Hvis jeg havde en masse ulovlige piratsoftware, som jeg gerne ville dele ud af til alle mine venner, ville jeg meget hellere have den software liggende på din maskine end på min egen. jeg er sikker på du forstår hvor for og var der nogen der sagde børneporno, det er jo strafbart at have liggende.

Der hackes ikke bare for sjov
Avatar billede morten100 Novice
22. august 2002 - 21:26 #8
Ok .....  Det vidste jeg ikke kunne lade sig gøre ...
Bør man så slette sin harddisk ind imellem, for at være på den sikre side?
Avatar billede summer Mester
22. august 2002 - 22:12 #9
bufferzone, nu er der vel ingen grund til at male F..... på væggen. Hvis man surfer rundt og downloader hvad som helst, med hovedet under armen, så kan man sikre sig i hoved og røv uden garanti.
morten100, brug nu bare din sunde fornuft når du er på Nettet, og nej slet ikke din HDD af den grund, med mindre du har den fyldt op med bufferzones grimme eksempler.
Herlig sommeraften.
Hej
Avatar billede morten100 Novice
23. august 2002 - 20:23 #10
Hej summer: Tak for ordene.  Jeg bryder mig ikke om at skulle være paranoid og mistænke hvert site jeg besøger, så jeg var glad for at læse at man bare skal være lidt fornuftig.
I lige måde.
Hej
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. august 2002 - 22:01 #11
Selvfølgelig skal man ikke være paronoid, men faktum består. Efter at ADSL er blevet udbredt og fast ip er rimelig almindelig, får flere og flere almindelige mennesker, der kun bruger internettet til fornuftige ting og som ellers er rimelige fornuftige, besøg af hackere.
Prøv at tilmeld jeg bugtraq poå www.securityfocus.com det er ganske normalt med rapporter om hacking af privatpersoner dagligt.

Husk man ville jo ikke være så paranoid, hvis ikke alle disse mennesker var efter en, vel?
Avatar billede summer Mester
23. august 2002 - 22:59 #12
OK, bufferzone du får det sidste ord ;-)
Herlig sommeraften :)