Avatar billede jabh Nybegynder
08. juli 1999 - 22:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

FRITLÆGNING AF BILLEDER

HVORDAN FRITLÆGGER MAN NEMMEST BILLEDER I PHOTOSHOP
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. juli 1999 - 22:50 #1
hvad mener du med at fritlægge?
Avatar billede theartist Nybegynder
08. juli 1999 - 23:04 #2
du bruger dit lasso tool (tryk l én gang) og hvis du holder ALT inde samtidig tegner du lige streger og hvis ikke kan du tegne dem i hånden. det er supersimpelt, husk at gemme din selection som en channel, det hjælper en del, hvis man fucker op senere.

TheArtist
www.imma.dk/theartist (mere om photoshop)
Avatar billede theartist Nybegynder
08. juli 1999 - 23:06 #3
ps! husk at dobbeltklikke i din layers palette så du får background væk og renamer den til layer 1, for ellers virker det ik´.

Held og lykke...
Avatar billede skovtrold Nybegynder
08. juli 1999 - 23:22 #4
Jeg bruger "penne-værktøjet", da man derved får den fineste fritlægning, men hvis du arbejder i photoshop 5, kan du også bruge den magnetiske lasso, som er noget nemmere at håndtere...
Den fritlægger dog en smule grovere...
Avatar billede skjoldby Nybegynder
08. juli 1999 - 23:34 #5
Det kommer an på hvad du skal bruge din fritlægning til og hvad det er for et objekt der skal fritlægges. TheArtist har ret at lassoen er nem til lige streger, men hvis du skal fritlægge noget bølget er penneværtøjet nemmest.

Skal du importere din fritlægning i et DTP program som Quark, Pagemaker el. InDesign, er penneværktøjet også at fortrække, da du kan gemme billedet med en klippesti (clipping path), kurven, som du har fritlagt med - og dermed behøver du ikke at slette det du ikke skal bruge.

Jeg kan sagtens uddybe det mere hvis du skriver hvad det er du skal fritlægge, og hvad du skal bruge det til.
Avatar billede theartist Nybegynder
08. juli 1999 - 23:37 #6
lasso værktøjet med en pen, syntes jeg fungerer mindst lige så godt som paths, men hver sin smag som skjoldby også nævner...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. juli 1999 - 00:14 #7
Hvis du skal lave en rigtig flot fritlægning kan du bruge ekstra programmer, i windowsverden findes MaskPro og i Mac-verden findes et bedre værktøj nemlig Knock-out.
Endnu bedre bliver det når du opdaterer til vers. 5.5 af Photoshop, her er der ikke mindre en tre nye muligheder for friltlægning, specielt "Extract" slår de andre ekstra værktøjer. Den er rigtig god til at klare f.eks. lyst krøllet pigehår. Jeg er hel og aldeles faldet for den.
Avatar billede stroehm Nybegynder
01. august 1999 - 14:08 #8
Hvorfor er der ingen af jer der maler jeres fritlægning med rødmaske-knappen, sådan har vi litografer lært at gøre det og der er da ikke rigtig nogle af de andre metoder der giver samme lækre kontrol helt ned i 1 pixels størrelse.
Hvis det skal være til at holde ud at se på så brug di pensel i mindste brush size - så kommer hår oxo til at ligne hår, men man stiller jo ox forskellige kvalitets krav og webbet er jo elendig kvalitet pga af pixels, så hvor man går på kompromi må man selv om , jeg går bare aldrig på kompromi med mine egne ting , se nu htmlguru elle hans ting er totalt takkede og det kunne jeg ikke leve med hvis jeg havde lavet en så lækker programmering som hans - det ser ud af helvede til.
;(> - -
Avatar billede skjoldby Nybegynder
05. august 1999 - 15:48 #9
stroehm, sidder du med en mus eller pen og fritlægger sådan???

Bittert at skulle fritlægge en schæferhund med mus på din måde, ikke at jeg siger det er forkert, men det må da tage enorm lang tid...?
Avatar billede stroehm Nybegynder
05. august 1999 - 19:01 #10
ja - ok jeg lod mig rive lidt med - men jeg blev sgu lidt nostalgisk da jeg så ordet ' fritlægning ' - det har jeg lavet en del af i hånden som litograf , og er så først mange år efter så mange andre , blevet imteresseret i somputeren som værktøj , da jeg så photoshop har en ' rød folie ' og man kan benytte penslen her , gik jeg jo i knæ. - og ja jeg har en pen :)
udover at den er god til grafik - sørger den for at jeg kan sidde foran skærmen konstant , helt smerte frit ,prøøøv deen ...
Avatar billede ma Nybegynder
11. august 1999 - 23:23 #11
Hvad med den lette?
Drøn hen i layer-menuen og rod lidt rundt med 'multiply', 'screen' og 'overlay'... Det kan ofte være nok at lege lidt i layers-menuen... :o)
Avatar billede stroehm Nybegynder
12. august 1999 - 17:50 #12
man kan da også prøve med at:
Når du sidder med din lidt grove eller flossede fritlægning , kan du trykke 'load selection' > modify border(kun et par pixels str.) derefter prøve med lidt blur af en art > evt. adjust levels.
det har jeg brugt et par gange hvor det ellers var lidt håbløst eller skulle gå lidt hurtigt.
Der er mange muligheder og til forskellige situationer kan nogle tricks virke hvem ved..
-Prøv det.