Avatar billede swiff Nybegynder
18. august 2002 - 17:23 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Parallel- og serialkobling af batterier

Hvad sker der hvis man henholdsvis laver en parallel- eller serielkobling af flere batterier? Hvis de er forskellige, og hvis de er ens?
Avatar billede thezerozone Nybegynder
18. august 2002 - 17:32 #1
du kan regne det ud med ohms lov
Avatar billede peet-49 Novice
18. august 2002 - 17:37 #2
Hvis du parallelkobler har du samme spænding; men større effekt. Hvis du seriekobler har du spænding lagt sammen afhængig af batterier. F.eks. 2 3Volt i serie giver 6Volt.
Avatar billede scb Praktikant
18. august 2002 - 17:39 #3
Seriekobling: Volt = VoltBat1 + VoltBat2 + VoltBat3 + OSV

Parallelkobling: Batterierne SKAL have samme spænding, her bliver spændingen den samme, men kapasiteten bliver større, dvs batteriet holder længere.

-SCB
Avatar billede mixter Nybegynder
18. august 2002 - 18:54 #4
En parallel forbindelse giver en fordobling af strømstyrken ( A ).
En serieforbindelse giver en fordobling af spændingen ( V ).
Avatar billede scb Praktikant
18. august 2002 - 20:05 #5
mixter> kun hvis batterierne er ens !
-SCB
Avatar billede peet-49 Novice
18. august 2002 - 20:05 #6
mixter>> det er skam afhængig af, hvor mange batterier du kobler efter hinanden.
Avatar billede thezerozone Nybegynder
18. august 2002 - 20:21 #7
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2003 - 08:47 #8
swiff> du har da vist ikke læst mit svar igennem, det er nøjagtig det samme som scb`s