Avatar billede turbochip Nybegynder
18. august 2002 - 16:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sikret drev

Hej

Jeg vil godt sikre mit D: drev, findes der programmer til det eller anden form for adgangskode?
Avatar billede turbochip Nybegynder
18. august 2002 - 17:18 #1
ET program som gør at man kan lave en adgangskode til et betsemt drev/mappe
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2002 - 18:40 #2
Der findes mange forskellige løsningsmuligheder

Hvis du anvender WIN NT eller 2000 kan du formatere dine diske med filsystemet NTFS og så klare problemet med NTFS rettigheder,

Bruger du 2000 eller XP kan du kryptere dine diske med EFS, encrypted file system.

Du kan også få en del tredieparts produkter, der både kan sætte password på dine drev og biblioteker samt kryptere. Prøv at søge på tucows eller download.com under utilities og sikkerhed
Avatar billede turbochip Nybegynder
18. august 2002 - 19:08 #3
Jeg bruger 2000, hvordan sætter jeg en kode på?? Når den kode på så er der ingen mulighed for at komme ind i drevet vel?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2002 - 21:24 #4
Der findes to forskellige former for filsikkerhed

Sharelevel security. Her sikre du dine ressourver f.eks. et drev ved at sætte et password på. Skal jeg kunne anvende dit drev giver du mig passwordet og jeg har adgang, men hermed har du deligeret noget af din sikkerhed til mig for hvad skulle hindre mig i at videregive det password til f.eks. peterpan10.

Userlevel security. Bruges af NTFS. her sætter du rettigheder til dine drev til den enkelte bruger. Hvis jeg skal bruge dine drev, skal jeg enten oprettes med en brugerprofil på din computer eller have en brugerprofil på vores fælles domæne controller og være på net med dig. Hvis jeg vil vidergive mulighed for at bruge dine drev til peterpan10 skal jeg give ham brugernavn og password til min profil, og dermed giver jeg petetpan10 mulighed for at bruge alle mine ressourcer også, samtidig med at du har úlighed for at logge alt det min profil gør.

Userlever security er det bedste.

Du gør det at du formatere dine drev med NTFS, herefter højreklikker du på drevbogstavet, vælger egenskaber, sikkerhed og klikker på tilladelser, her fortæller du hvilke brugere, der må hvad. brugernavnet og passwordet er en del af deres profil.
Avatar billede turbochip Nybegynder
18. august 2002 - 21:28 #5
Hvordan laver man Sharelevel?? Der er kun en bruger og inden andre skal have koden. Derfor kun den. Hvordan laver man den?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2002 - 21:38 #6
Det gør du på sharen, højreklik på drevet, vælg deling og del drevet ud. I tilladelser sætter du en konto f.eks. guest, eller endnu bedre en konto du har oprettet specielt til din ven. Nu kan der logges ind med det kontonavn og password som du har lavet.

Det har den store fordel at du kan styre adgangen på kontoen meget mere fint end ved bare et password og deter ikke mere besværligt for dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2002 - 21:51 #7
Hvis du vil nøjes med kun et password skal du have fat i et tredieparts program, men det komprommittere din sikkerhed meget, så jeg vil råde dig til at bruge ntfs rettighederne
Avatar billede turbochip Nybegynder
18. august 2002 - 21:58 #8
Hvilken programmer er gode? hvis man vælger sådan en løsning?
Avatar billede the_magician Nybegynder
01. november 2002 - 22:35 #10
Uh jo... PGP er god ! Men koster bare mange mange penge.

PGP er et krypteringsprogram så du kan kryptere dine data. Så kan man kun dekryptere dem hvis man har kodeordet. Meget simpelt, og sikkert, men NTFS kan være lige så godt, hvis man ikke har fysisk adgang til pcen !
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2002 - 22:49 #11
PGP er da gratis, kan downloades på www.pgpi.org af private.
Hvis du går over til windows 2000, kan du anvende de nye faciliteter i ntfs. Windows kan bruge Encrypted File System og kryptere diske med ret høj sikkerhed.
Avatar billede the_magician Nybegynder
01. november 2002 - 22:59 #12
Jeg skal ikke kunne udtale mig om PGP er gratis, men jeg har en "speciel" version med nogle "specielle" keys som jeg har fået gennem arbejdet, og dem er jeg blevet bedt om at holde tæt ind til kroppen... Dvs. min version af PGP er værdifuld... Eftersom jeg har fået PGP på den måde har jeg aldrig spekuleret over hvad PGP koster, men jeg har tænkt at som alt andet godt her i livet er det sikkert hunde dyrt. der kan man jo bare se !