Avatar billede snorga Nybegynder
09. august 2002 - 16:37 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Genvejstaster i delphi's kode editor

Jeg har tidligere kunne bruge ctrl+shift+pilned, til at hoppe fra en deklaration af en procedure oppe i toppen af et unit, ned til implemteringen af koden ie
fra:

  interface
    Procedure Test; // her fra

og ned til

  implementation
    ..
    Procedure Test; // her til
    begin
      ..

og så ctrl+shift+pilop til at hoppe tilbage til toppen, men der virker ikke i "Delphi 6 Std".
(Det var i Delphi 4 prof, at det virkede)
Er det ikke med i Delphi 6 eller det ikke med i Standard udgaven, eller er det bare mig??
Avatar billede dkn Nybegynder
09. august 2002 - 16:44 #1
jeg mener ikke at der er ret mange genvejs taster som virker i standard version, Du skal op i mindst en pro.
Avatar billede snorga Nybegynder
09. august 2002 - 16:49 #2
Det var også det jeg var bange for :-(

(Jeg lader lige spørgsmålet "hænge" lidt for at om andre ved noget, før du får dine point :-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. august 2002 - 02:02 #3
Hmmm... Mustisk, og da faktisk også lidt dårligt...

Det virker fint i min Delphi 5 Pro udgave...

Prøv lige at markere noget og brug Ctrl+Shift+I og Ctrl+Shift+U (rykker de markerede linier to takker ind/ud)... Ctrl+Space og Ctrl+Shift+Space skulle jeg da også mene virker... Er du sikker på at der ikke er nogle andre programmer der bare hugger genvejene?
Ctrl+E er lige den sidste du skal prøve... Den søger fra statusbaren (faktisk enormt smart) og så F3 for at komme til næste ord...

Kan faktisk ikke se nogen grund til at det ikke skulle virke... Hmmm...
Avatar billede snorga Nybegynder
12. august 2002 - 11:55 #4
De virkede også fint den gang jeg havde (adgang til) Delphi 4 Pro udgaven (på skolen).. Pro udgaverne er bare fordyre til privatepersone som bare vil "lege"..

Ctrl+Shift+I og Ctrl+Shift+U kendte jeg ikke, vil teste dem.
de 3 andre virker fint, bruger dem meget :-)

Jeg kan ikke lige se hvilke program der skulle snuppe hotkeys.. og dog, det vil jeg lige teste når jeg komme hjem!
Avatar billede snorga Nybegynder
12. august 2002 - 16:20 #5
Der var faktisk et program der "blockede" shortcuts, men den blockede kun ctrl+shift+I / U (Tak for de shortcuts, har savnet dem :-) )

Så det må være det at de ikke er med i standard udgaven :-(
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. august 2002 - 17:44 #6
Uhhh, har vi endnu en genvejs-hacker (kalder de mig i skolen)?!

Så se lige det her:

Lav mappen "C:\GENVEJE"

Åbn AUTOEXEC.BAT i en teksteditor og sæt "C:\GENVEJE" ind under PATH... Hvis der står noget i forvejen (hvilket der gør pga. Delphi), så sæt et ; (semikolon) i mellem...

Min ser sådan her ud:
PATH=%PATH%;C:\PROGRA~1\BORLAND\DELPHI5\BIN;C:\PROGRA~1\BORLAND\DELPHI5\PROJECTS\BPL;C:\GENVEJE

Hvis du har WinME ellere nyere skal du sætte det op som Miljøvariabel under msconfig.

Genstart derefter din computer og smid et par genveje ind i din C:\GENVEJE-mappe... :)

Nu kommer det smarte... Tryk WindowsTast+R og skriv navnet på en genvej. Hvis du f.eks. har lavet en genvej til Winamp (min hedder w), så er taste-kombinationen: WindowsTast+R -> w -> Enter
Vupti, og så starter Winamp! :)

Den tager også gerne parametre, så f.eks. hedder min genvej til Internet Explorer blot "ie". Når jeg så skal ind på Eksperten er det bare at skrive "ie www.eksperten.dk" i kør-menuen...

bat-filer kan den også sagtens klare... Jeg har lavet et par stykker her:

Til Google: go.bat

@echo off
"C:\Programmer\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" "http://www.google.com/search?q=%1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %8 %9"

Så er det bare at skrive 'go "genvejstaster til delphi" eksempler' -> Enter

Så søger den på hele sætningen "genvejstaster til delphi" og derefter på ordet "eksempler"...

Enormt smart og tidsbesparende!!!

Hvis du bor i Århus er der også en bat-fil til at finde bus-tiderne for Århus Sporveje... bus.bat:

@echo off
"C:\Programmer\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" http://www.sporveje.dk/f02/Linie_%1/L%1mf0_3.html

Den skal kun bruge et parameter, nemlig bus nummer... "bus 04" giver f.eks. busruten for linie 4! :)

Ligeledes har jeg et par bat-filer jeg bruger til web-sider jeg besøger ofte... Men prøv dig lidt frem med systemet... Du bliver hurtigt afhængig, og pas på ikke at begynde at skrive "ie" på en kammerats computer... Så kigger han bare underligt på dig! ;) Her kan iexplore forresten bruges i stedet! ;)

Nå, men jeg håber da at du vil prøve systemet og evt. give det videre... Til sidst lægger du musen på hylden og bruger kun det her system (er næsten sket for mig)! :)
Avatar billede snorga Nybegynder
12. august 2002 - 18:14 #7
*wow* Nice :-)

Bruger Win+R meget når jeg skal starte exploreren op f.eks Win+R->c:\->enter

Men lige frem at lave en masse shortcuts på den måde havde jeg ikke tænkt på, smart :-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. august 2002 - 19:14 #8
Her er lige lidt bonus:

Win+F = Søgning
Win+D = Vis skrivebord (minimer alle vinduer, og maksimer dem du har minimeret efter minimer)
Win+M = Minimerer bare alt
Win+Pause = Egenskaber for system (den du får fra at højre-klikke på Denne computer og vælge Egenskaber)
Win+R = Kør menu (bruges MEGET) ;)
Win+E = Stifinder

Når du skal maksimere/minimere enkelte vinduer kan du med fordel benytte Alt+Space -> det der er understreget...

Endnu en gang god fornøjelse! ;)
Avatar billede snorga Nybegynder
12. august 2002 - 19:23 #9
Hehe, de sidste shortcuts kender jeg (meget) godt :-)
Avatar billede snorga Nybegynder
15. august 2002 - 13:52 #10
Er det et sted hvor man kan se hvilke shortcuts der er? og evt ændre dem.
Avatar billede hermandsen Juniormester
15. august 2002 - 14:04 #11
I Delphi?
Tror jeg desværre ikke... Du kan jo skrive til Borland og forslå det som fremtidig feature! ;)
Avatar billede snorga Nybegynder
15. august 2002 - 14:15 #12
*doh* Jeg kunne jo prøve at kikke i hjælpe filen :-)

Men ændre dem ser ikke muligt ud :-(