Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 14:36 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Forslag - Mulighed for at angive ens kendskab til EDB !

Jeg har fulgt med i mange spørgsmål, og mange gange bliver nogle nedgjort og direkte skældt ud, hvis man kommer til at svare forkert på et spørgsmål.

Det kunne være en stor fordel både for spørgsmåls- stiller og svarer, hvis man kunne se spørgerens egen mening om kendskab til EDB, så man dermed havde en idé om hvilket niveau man skulle svare.

Kunne f.eks. have mulighed for generel angivelse og ved spørgsmålsstilling.

Kunne eks.v. angives med en skal fra 1 - 13 hvor 1 er intet kendskab.

På denne måde, tror jeg, at mange misforståelser kunne undgås.
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. august 2002 - 14:40 #1
en ide !
Avatar billede nak-m Nybegynder
08. august 2002 - 14:43 #2
lidt ligesom i C.V. banken?
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 14:56 #3
yuksel!  jeg afviser - vil gerne have lidt flere kommentarer :)!

nak-m!  Ja, men ikke for udførligt, så man ikke orker at udfylde, ved spørgsmålsstillling var det jo kendskab til selve området for spørgsmålet.
Avatar billede nak-m Nybegynder
08. august 2002 - 14:57 #4
jeg synes det lyder som en fin idé :)
Avatar billede nak-m Nybegynder
08. august 2002 - 15:00 #5
rbnh: æv jeg tror ellers yuksel glædede sig til de "point" ;o)
Avatar billede neteffect Nybegynder
08. august 2002 - 15:05 #6
Mange gange ville det også være rart at kende lidt til spørgerens engelskkundskaber.
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 15:07 #7
nak-m! Ja - det regnede jeg også med! Nu er det første gang jeg har oprettet et spørgsmål og det kunne jo godt være jeg skulle sætte en masse point på, for at få flere kommentarer.

Men hvordan gør man det?

Skriv hvordan, og jeg giver nogle point!
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 15:09 #8
Okay har fundet ud af det, trykkede på funktioner, og lige der stod der hvad jeg havde brug for!  Tak rbnh :)!
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 15:12 #9
neteffect! Det kan du have ret i - særdeles god kommentar / svar!
            Kunne jo eks.v. angives på samme måde.
Avatar billede fcs Novice
08. august 2002 - 15:24 #10
Rbnh>> Glimrende forslag. Det ville være en god ide hvis du sendte et link til dette spørgsmål til info@eksperten.dk Så vil Admin sikkert kigge med og se hvad folk synes. For en god ordens skyld vil jeg da lige gøre opmærksom på at det ikke er nødvendigt at give point når det gælder forslag til at gøre eksperten.dk bedre. Derfor vil jeg foreslå at du laver et svar selv og accepterer dit eget svar når du vil lukke spørgsmålet. Så får du nemlig dine point igen. Det kan jo ikke være meningen at duskal give point for at få lov til at komme med et forslag der kan gøre eksperten bedre ;-)

Med venlig hilsen

FCS/CoAdmin
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 15:35 #11
fcs!  tror du ikke man kan gå ud fra, at spørgsmål / forslag i denne gruppe bliver læst af de ansvarlige for Eksperten. Men ellers vil jeg da gerne sende en mail til Eksperten.

Ellers mange tak for de pæne ord, og jeg opretter selv et svar og vil så alligevel dele point ud til alle (mig selv iberegnet) dem der kommer med et svar der er lidt "kød" på, som du eks.v. kom med.

Jeg har p.t. point (nok), og er på Eksperten for at dele min store interesse med andre, og ikke for at blive nedgjort eller tilsvinet. Derfor dette forslag!

Mvh
RBNH
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 15:42 #12
Hvordan skulle dette så udformes...

Skal der være en karakter-givning for hver kategori (jeg er f.eks. god til Java, men røv og nøgler til RegExp :-)... Og vil denne "karakter"-givning ikke bære præg af en subjektiv (og derfor relativ, ikke-sammenlignelig) bedømmelse... Hvis nogen har sagt 4 i JAVA og en anden 6, vil det så betyde, at "6"-personen er bedere (eller er det bare "4"-personen, som er lidt mere ydmyg/ser situationen i et bredere perspektiv ????)...

Derudover dækker de fleste kategorier over et vidt spektrum - Både RMI, Swing, DB-tilgang, Syntaks, Løkker/kontrol-strukturer er Printing underområder under Java - Men for mig er der stor forskel på om spørgsmålet handler om RMI eller son kontrolstrukture - Den sidstnævnte er jeg anstændig god til - den førstnævnte er stadig lidt tåget for mig...

Hvad gør det så, hvis jeg sætter min Java-kompetance-karakter til f.eks. et 10-tal ???

Fra spørgerens side, så tror jeg hellerikke, at det vil være så nemt at sætte "tal" på, hvor god man er...

Derfor passer det mig også fint, hvis nogle spørgere f.eks. skriver "jeg er lige gået igang med Java" - så ved jeg, hvor jeg skal sætte mit niveau, når jeg skal forklare noget...

Tit kan man også læse udfra udformningen af spørgsmålet, hvilket niveau man har med at gøre....

Så derfor -  må jeg indrømme, at jeg er lidt skeptisk...

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 15:43 #13
Men jeg ser da gerne kommentarer til, hvordan det skulle udformes....
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 15:43 #14
Tja dette viser tydeligt, at det er det første spørgsmål som jeg har stillet, jeg fik alle point tilbage igen, og det var ikke meningen!

Hvad skal jeg gøre for at give nye point og dele med andre?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 15:46 #15
så bliver du nød til at oprette et nyt spm, og i dette referere tilbage til dette spørgsmål (http://www.eksperten.dk/spm/244230)

Og så vil jeg da også gerne have lov til at svare :-)))
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 15:47 #16
Hmmm....

...Og i dette referere tilbage til dette.... <-- Måske ikke den yndigste sprogblomst, der er kommet fra mine fingere :-))
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. august 2002 - 15:47 #17
Jeg sad lige og skrev ind til jeg så at der var kommet et nyt indlæg (det er sgu smart det her EkspertenPro! *hint hint*)...

Jeg vil give bearhugx 100% ret!!!

Jeg mener da selv at jeg er rimelig god til Delphi, men forstår måske ikke så meget inden for dll-programering og grafik... Hvad skal jeg så sætte min skala til? Hvis jeg satte den til 9, hvad ville det så svare til?

Der skal MANGE under kategorier til i hver enkelt kategori for at beskrive hvad man er god til!
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. august 2002 - 15:50 #18
Hvad hvis man skrev 13 på sin skala og oprettede et spørgsmål? Burde man så ikke kende svaret alligevel! ;)
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 15:56 #19
Jeg mener ikke man behøver at gå så meget i detaljer, for så vil det være for vanskeligt og ikke objektivt.

Men hvis man f.eks. havde et par katgorier så som:
  Kendskab til edb
  Kendskab til engelsk
og hvad man nu ville lave hos Eksperten

Man kunne jo så selv bestemme om man ville udfylde ved ens brugeroplysninger eller kun ved spørgsmålsstilling.

Ved spørgsmålsstilling, kunne dette da indikere et vist niveau, som man ikke behøver at være fov / stolt over.

Ja- det er vanskeligt, og jeg har ikke den fulde og optimale løsning herpå.

hvis man eks.v. havde angivet niveau 3 ved et spørgsmålsstilling, så ved de der skal svare, at de gerne må forsøge at svare uddybende i stedet for s.eks. IE, indstillinger og aktiver sideovergange eller endnu kortere IE og aktiver sideovergange.

Ved alle hvad jeg mener her?

Men nu er det op til Eksperten at vurdere og evt. videre!
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 16:09 #20
Tja... Men hvad er så foreskellen til at skrive i forbindelse med spørgsmålet "der ønskes et uddybet svar, da jeg ikke er helt fortrolig med IE..." i slutningen af ens spørgsmål...

Derudover er der jo heller ingen skam i at bede om at få et svar uddybet, hvis man ikke helt forstår, hvad der sker...

Som sagt tidligere er jeg skeptisk overfor denne ide - Indtil videre har jeg ikke set nogen, som har skrevet om et behov, der ikke kan løses ved at føje en ekstra sætning på ens spørgsmål/indlæg eller ved at bede nogen om at uddybe...
Derimod ser jeg en mulig kilde til forvirring ved at folk skal "give deres bud på, hvor gode de engentlige er"...

Og hvis man vil have et clue til, hvor god en person evt. er i en bestem kategori, så kan man jo evt. se enten på personens points - eller gå ind og se, hvormange spm, personen har svaret på i en bestemt kategori...

/Søren
Avatar billede Noone Nybegynder
08. august 2002 - 16:10 #21
Det ville ihvert fald være fedt hvis folk kunne angive OS når de stiller spørgsmål i de f.eks. Internet -> Generalt.

Og den med engelsk kunskaber ville også være fed at få, så man kan se om solk kan forstå en website på engelsk, eller man er nødt til at oversætte det vigtigste (Eller finde noget på dansk) inden man svare og så DEREFTER får at vide, at personen ikke fatter to ord engelsk.
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. august 2002 - 16:19 #22
>>chanoa
Igen tror jeg lidt det er et overkill... Hvis du gerne vil vide noget, så er det letteste at få det at vide fra brugeren, ikke ved gå ind på hans mini-site og læse det...

En mulighed var dog denne:

Når der oprettes et spørgsmål kommer der til at stå lidt mere i Spørgsmålsdata, nemlig OS og engelsk niveau (intet, folkeskole 5-klasse, folkeskole 9/10-klasse, gymnasie, universitet)...

Dog tror jeg at ingen af disse ting er nødvendige da de for det første sikkert ikke blive læst, og for det andet så vil brugeren sandsynligvis gøre opmærksom på det hvis der er nogle specielle omstændigheder...

Hvis spørger først fortæller at han/hun ikke kan forstå engelsk, efter at man har postet et link, så er problemet da heller ikke større end at man lige trykke på sit eget link og oversætte det man har fundet... :)
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 16:21 #23
Jeg er da ikke bleg for at indrømme, at jeg helst vil have svaret på dansk, idet man jo nok selv mener man er nogenlunde til engelsk; men det danske sprog er vel nemmere at for stå for en dansker.

Fortsæt venligst med kommentarer via:
  http://www.eksperten.dk/spm/244284

Idet jeg kom til at tage alle point selv.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 16:23 #24
rbnh >> Hmmm.. et lille fif : lad resten af debatten foregå her (i dette spm) og brug så det andet til at uddele points....

Hvis du vil have admin til at læse dit indlæg, så er det nok bedst at al debatten foregår et sted (istedet for at der bliver refereret frem og tilbage mellem to spm)

/Søren
Avatar billede Noone Nybegynder
08. august 2002 - 16:31 #25
hermandsen > True, men det kunne jo være smart med et "Jeg ønsker kun svar på dansk" felt man kunne hakke af når man stiller et spørgsmål.

Og jaja, man kan bare gøre det bagefter.. Men det ville jo være nemmere hvis man fra starten havde vidst, at man skulle oversætte det.
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 16:32 #26
Søren! Okay, så fortsætter debatten her, og til dem der gerne vil have point så lav lige et svar på: http://www.eksperten.dk/spm/244284

Undskyld roderiet!
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 16:35 #27
rbnh >> Det var ikke for at være striks eller besværlig overfor dig, rbnh - Jeg håber ikke at du tog det ilde, at jeg kom med foreslaget @08/08-2002 16:23:45

Jeg tror bare du får en bedere behandling af dit spm, hvis al debat ligger i et spm....

:-) /Søren
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. august 2002 - 16:39 #28
>>chanoa
Jeg laver lige et spørgsmål eksempel i dette spørgsmål! ;)

Titel:
[Delphi!]

Spørgsmål:
Hejsa Eksperter

Jeg prøver på at få Delphi til at udregne hypotenusen mellem en vilkårlig bue der ligger i andengradens femte potens... Det eneste problem med det er bare at koisken har lukket og jeg er løbet tør for cola... Hvor finder jeg en internet kiosk der kan sende mig cola hurtigst muligt?

Adresse:
ThirstyDelphiCoder
Kasunakululu 15,5 H
305½ Nuuk
Grønland

Ønsker kun svar på swahili! <- Her står hvilket sprog jeg gerne vil have mine svar på

//hermandsen
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 16:50 #29
Hermandsen >> *LOL* - sikke et skod-spørgsmål... But you've proven your point :-))))
Avatar billede Noone Nybegynder
08. august 2002 - 16:51 #30
Noget i den stil.. Dog ville jeg forestille mig at svaret skulle være på Grøndlansk ;)
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. august 2002 - 16:59 #31
Arrh, hold bare op... Så kan min grantante's, mand's søn på fra Fiji-øerne jo ikke følge med i det! Han har nemlig studeret swahili på vaskekursus i Indien!
Avatar billede Noone Nybegynder
08. august 2002 - 17:01 #32
Hehe... Pointen var mere, at det er lidt irreterende at finde et link til noget info på engelsk for derefter at opdage, at man bliver nødt til at oversætte det til dansk, når man ligeså godt kunne ha oversat det med det samme
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. august 2002 - 17:04 #33
Okay, back to the real world...

Om der først kommer et svar på engelsk der bagefter skal oversættes, eller om der først oversættes, det er vel egentlig lige meget...

Forskellen i tid er alligevel ikke ret stor... Hvis begge personer følger med i spørgsmålet, så er der måske tale om 10 minutter... Det er da til at overleve med!
Avatar billede Noone Nybegynder
08. august 2002 - 17:17 #34
I nogle tilfælde.. Man kan jo bare ligeså godt få det gjort samme...
Avatar billede neteffect Nybegynder
08. august 2002 - 17:18 #35
En årsag til at jeg bragte det med engelsk op, er at jeg udelukkende har engelsksproget sofware på min computer. I langt de fleste tilfælde kan jeg med det samme genkende fx fejlmeddelelser, som jeg ellers kun ser i engelsk version. Men alligevel vil jeg oftest afstå fra at svare, fordi forsøg på assistance risikerer at bliver fuldstændigt afsporet af sprogforbistringer.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 17:24 #36
I dag arbejder jeg udfra den "de facto" antagelse, at hvis folk sender indlæg her, så kan de automatisk engelsk - det er måske en grov generalisering, men min opfattelse er, at de fleste kan engelsk - Hey - Hele computerverdenen er et pletora af engelske ord...
Hvis nogen, efter jeg har lagt et indlæg, siger, at de ikke kan engelsk / ikke forstår det, jeg har skrevet, så uddyber/oversætter jeg da gerne...

Dette sker dog ret sjældent, da det er de fleste e-brugere (af dem, jeg har haft hjulpet) som kan engelsk...

Tit ser jeg også at folk, som _ikke_ kan engelsk er gode til at gøre opmærksom på dette faktum, allerede når de spørger...

/Søren
Avatar billede neteffect Nybegynder
08. august 2002 - 17:37 #37
bearhugx<-- du har været her meget længere end jeg, så du kender nok bedre dine lus på travet. Måske der også har været flere skolebørn pga sommerferien.
Avatar billede rbnh Nybegynder
08. august 2002 - 17:48 #38
Som tidligere anført har jeg oprettet et nyt spørgsmål vedr. point.

Så til dem der har deltaget i debatten her, og som har været med til at komme med de mange gode kommentarer, beder jeg venligst om at gå ind på:
        http://www.eksperten.dk/spm/244284
for at få en andel i de 100 point - p.t. er der kun 2 svar, og jeg lukker og uddeler om lidt.

Mvh
RBNH
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. august 2002 - 17:48 #39
>>neteffect
Du har næsten lige reddet mig fra at anvende Eksperten mindre... Jeg synes der har været så mange fjolser her inde på det sidste at jeg så småt gik og overvejede at afmelde mig fra nogle af kategorierne (ikke fra Eksperten, regner da med at blive længe endnu! ;)), men du har sgu da 100% ret... Det havde jeg slet ikke overvejet... Alle de "fjolserne" (som jeg vælger at kalde dem) har været skoleelever der har keddet sig i sommerferien!!!

Tusind tak for den kommentar!!! :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 17:49 #40
Perhaps, perhaps, perhaps :-)))

Ikke at jeg ikke har oplevet "den sviende smerte ved at skulle oversætte et par sider, når jeg opdager, at spørger ikke kan engelsk/tysk", men i hverfald de spm, jeg har haft med at gøre, har det været meget få gange, at de har været påkrævet....

Om jeg kender lus'ne bedere <-- Den tror jeg lige, jeg skal have forklaret - for den forstår jeg ikke....
Avatar billede neteffect Nybegynder
08. august 2002 - 18:00 #41
bearhugx<-- "kende sine lus på travet" kan vel oversættes (sic!) til noget i retning af intuitivt at opfatte hvem man har med at gøre og agere derefter. Fx varede det et par dage før det gik op for mig, at det nok ville tage en eller anden håbefuld xxx ca. 100 5-points-spørgsmål endnu, før han var kommet i bund med det script han havde downloadet.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
08. august 2002 - 18:03 #42
OK ... Men så kender jeg mine lus ("...hey - kom lige med den specielle shampoo...")

Ang. din 100x5-xxx-gut >> stakels dig...