Avatar billede darr Nybegynder
07. august 2002 - 11:35 Der er 9 kommentarer

RUMBELYSNING

FINDES DER ET POGRAM MAN IMPOTERE DWG EL DXF FILER TIL
OG SÅ LÆGGE OVERFLADER PÅ OG HVOR MAN KAN FÅ EN ENSARTET RUMBELYSNING UDEN AT SKULLE OPSÆTTE LYSKILDER HER OG DER SÅ DER IKKE ER OPSTÅR SKYGGE
VENLIG
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. august 2002 - 20:27 #1
3D Studio Max og stort set alle andre 3D Programmer!!!... De har rum-belysning som default!!! Måske misforstår jeg dit spørgsmål!!!
Avatar billede abdulrich Nybegynder
07. august 2002 - 23:26 #2
Så vidt jeg ved, er DWG og DXF et 2D-format, og der kan derved ikke manipuleres med lys, skygger, overflader og diverse.
Correct me if I´m wrong...:-)
Avatar billede snebolle Nybegynder
09. august 2002 - 23:25 #3
abdulrich >> du er lidt forkert på den. Fordi i f.eks. AutoCAD kan du nemt ligge lys, skygger, overflader mv. på. Og det gemmes normalt i AutoCAD´s egen format .dwg

darr > Jeg kan ikke helt forstå hvor der ikke må være skygger hvis der er lys ? Men ellers kan nemt undlade skygger i AutoCAD.

Mvh
Snebolle
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. august 2002 - 23:27 #4
darr>> på dit tastatur, yderst til højre, 3 knap fra neden, finder du en knap med påskriften "Caps Lock", prøv at trykke på denne, så slipper du for kun at bruge store bogstaver.
Avatar billede abdulrich Nybegynder
10. august 2002 - 13:26 #5
snebolle>> Jeg tænkte nu mere på hvordan 3D- programmer som Solid Works og Autodesk Inventor opfatter det. Der har du nemlig ikke mulighed for umiddelbart bare at lægge features på ".dwg-overflader", da de ikke opfattes som overflader i 3D, før de er konverteret/importeret og alt muligt. :-)
Avatar billede claus_jac Nybegynder
17. september 2002 - 13:01 #6
-zerohero: nope!!! Rumbelysning hedder officielt global illumination!! og er en speciel teknik. De nyeste udgaver af max og softimage har global illu (GI) indbygget i rendermaskinen, men er også de eneste. Resten bliver lavet ved at anvende brazil eller andre dedikerede rendermaskiner" (koster kassen). Fx. i maya eksisterer det overhovedet ikke. Lightwave har det heller ikke for godt med det. Ellers findes der en del plugins til de forskellige programmer som sætter lyset op for en!
Hvad angår tekstures, så kan stort set alle programmer, lægge overflader. (teksturer eller simple farver som jo egentlig også er overflader!) AutoCad kan i hvert fald og dedikerede 3d-programmer kan også. Ellers prøv at kigge på www.cgarchitect.com der er tutorials til at bygge huse (så vidt jeg husker!)

Håber det hjælper lidt!
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 18:36 #7
ja adulrich, DWG og DXF er et 3D format.

maa jeg lige have lov at korrigere dig claus jac, Maya har en dejlig renderer installeret der hedder mental ray, den findes ogsaa i max og laver herlig GI. rumbelysning hedder heller ikke officielt GI, det er noget sludder. GI referer til rendererens evne til at simulere fotoners flugt gennem rummet og bande paa de overflader de maatte ramme paa deres vej, ligesom det foregaar i virkeligheden...approximeret selvf.

hvis du vil lave lys uden skygger som bare giver en god ambient fornemmelse af rummet, saa brug ambient light i maya og lad vaere med at slaa skygger til. hold dig langt vaek fra GI hvis ikke du ved hvad du laver, det ser godt ud naar de erfarne opnaar deres resultater med det, men det kraever dyb forstaaelse af mange avancerede koncepter hvis ikke du vil ende i rendertider der er latterlige til produktion.

I Qvrigt klarer imporeteren selv at laegge overflader paa dine dxf og dwg filer, hvis du vaelger de rigtige flags. og saa er det bare at rendere med default light, nogle point lights eller ambient.. i ren scanline selvf.
Avatar billede claus_jac Nybegynder
19. september 2005 - 20:30 #8
ni du er 3 år for sent! (tjek lige datoerne igen!) og for 3 år siden var mental ray ikke indbygget i Maya!

Lad os ikke snakke mere om det her! Al snak her er næsten stok forældet i forhold til hvordan tingene er i dag!

Claus
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 21:31 #9
lol ja, man skal kigge paa datoer her kan jeg se :)