Avatar billede sbhansen Nybegynder
23. juli 2002 - 14:16 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hukommelse i IBM aptiva, model 2170 /25G

Jeg skal geninstallere en IBM for en kammerat, og vi er enige om at lidt ekstra hukommelse nok ikke skader, når der nu kun sidder 64 i den.

Iflg en pressemeddelelse fundet på nettet
( http://www-5.ibm.com/dk/news/1999/09/aptivanew.html )
indeholder den 64 MB SDRAM. På selve RAM-klodsen står PC100 DIMM 64 mb.

Hvilken type ram skal jeg præcist købe, for at det passer - kan en hvilken som helst slags PC100 ram fungere? Iflg. overskriften på dette site,
( http://www.orcalogic.co.uk/IBM%20Pages/apt_2170-175.htm )
nævner det "Orca part#" - hvad er det? Jeg kan også se at der nævnes 168 pin, men denne oplysning kan jeg ikke finde på RAM'en i IBM'en.

Skal jeg iøvrigt gøre noget aktivt for at den finder det nye RAM, og bør jeg ændre rækkefølgen, så slot 1 får de nye 128, og de 64 flyttes i slot 2, eller er dette underordnet?

Alt herfra.
/Søren
Avatar billede _stoffer_ Nybegynder
23. juli 2002 - 16:48 #1
Skulle ikke mene at mærket på PC100 Ram'ene skulle betyde noget. Gjorde det samme for en ven og der fungerede det uden probs. Det var også en IBM af en art.
Det er altid en god ide at have største ram-blok i slot 1 så jeg ville flytte den nuværende til slot 2 og sætte den nye i slot 1.
Du skal intet gøre. Du vil blot se at computeren nu finder mere RAM end før.
Avatar billede sbhansen Nybegynder
29. august 2002 - 10:58 #2
Jeg var faktisk nødt til at købe special-ram. Denne oplysning fik jeg fra en forhandler (Som samtidig er en personlig ven, og solgte til mig uden profit). Jeg vælger at tage hans ord for gode varer, da han ikke var ude på at score kassen, men blot sælge mig hvad jeg havde brug for. Han turde ikke garantere at enhver pc100 ram kunne køre.