Avatar billede cygnet Praktikant
23. juli 2002 - 10:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilken af disse 4 bærbare ?

Hvilken af disse 4 ville I invisterer i ?

Asus B1 1500-20 Bærbar 15" CDRW (WinXP)
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=059001

Compaq Presario 725EA
http://www.laptop4u.dk/index.html?main=varer.php?varelisten=CompaqPresario700

Vega+ 406 Bærbar CDRW P4 2GHz (WinXP)
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=059086

Vega+ 406 Bærbar CDRW 512MB RAM, 40GB HDD (Win XP Pro)http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=059090

/cygnet
www.cygnet.dk
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
23. juli 2002 - 12:52 #1
der kommer vist ikke mange svar her :-) Jeg fik vist ikke sagt hvad for en jeg ville vælge sidst, men jeg ville tage vega'en med cpu = 2ghz.

Jeg har været inde for at kigge lidt på vega maskiner og de ser faktisk ok ud, men jeg har desværre ingen praktisk erfaring med dem.

Det eneste der var ved Vega'en var som sagt delt ram på grafikkortet, men det skulle ikke blive det helt store problem.
Avatar billede cygnet Praktikant
23. juli 2002 - 13:19 #2
Når du siger det ikke ved blive det helt store problem hvad mener du så ? Vil jeg have problemer med Photoshop ?
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
23. juli 2002 - 13:24 #3
normalt så vil delte ram tage en stor del af ydelsen på mindre computere, men da du vil have 512mb til rådighed, så mener jeg ikke at du vil kunne mærke det så meget.

Når jeg fx har photoshop, et par webbrowsere, en editor og outlook åben i XP så bruger jeg lidt over 256mb ddr ram, min pc svarer lidt til den der (dog uden delt ram) og photoshop åbner på 3-4 sekunder. Jeg vil gætte på at det bliver det samme eller lidt mere gor denne pc
Avatar billede sbhansen Nybegynder
23. juli 2002 - 13:55 #4
efter hvad jeg ved (hvilket jeg i hardware sammenhæng må tilstå er sparsomt) er Vega så ikke mærket der tidligere var kendt som Chicony?

Hvis dette er tilfældet så kan jeg kun advare mod deres tidligere produkt. Jeg købte en Chicony til ca. 20.000 for 2½ år siden, og har haft masser af problemer. Vi har holdt lidt grin med computerens stand, og i mine omgangskredse er den alene betragtet som ægte bambus-computer. De kan da være blevet bedre siden for 2 år siden, men min computer havde alt for mange billige komponenter, og virkede slet ikke robust og ikke som en kvalitets-pc. En Chicony/Vega køber man ALENE ud fra ydelsen.  Ikke kvaliteten. I hvert fald kan jeg da sige, at det jo IKKE er en MOBILE processor i VEGA'ene. Dermed vil du opleve præcist det samme som jeg, nemlig en MEGET LARMENDE køling, hvor den er konstant tændt. Samtidigt vil dette nedsætte batteriets arbejdstid drastigst, da den ikke kan spare på strømmen med fx. speedStep technology.
Jeg køber aldrig Chicony igen. Hvis det er mig der er galt på den med Vega/Chicony beklager jeg...

Det undrer mig at du ikke har nogen Dell-bærbar med i sammenligningen. Har du dårlige erfaringer med Dell, eller mener du prisen er en anelse højere ved dem. Personligt ville jeg sammenligne produkter som Presario 725EA med Dell Inspiron 4150 1600GT. Hvis man online fravælger de 3 års Collect and return (Som koster 1.700), så kan man konfigurere en god maskine for ca. 15.500. Dette vil være min anbefaling, frem for de 4 viste.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
23. juli 2002 - 14:00 #5
noget tyder på at du har ret sbhansen -> http://www.laptop4u.dk/laptops.html?producent=Vega
Avatar billede cygnet Praktikant
23. juli 2002 - 14:44 #6
sb hansen > jeg vil de gerne lige tage et kig på dell.

Det med mobile processor kan jeg jo godt se kan betyde en del - hvad vil du forslå ?
Avatar billede sbhansen Nybegynder
23. juli 2002 - 15:17 #7
Går du efter rå arbejdskraft kombineret med en rigtig god skærm kan du vælge Denn Inspiron 8200 serien. Den har bl.a. en kanon 15" skærm (den næstbedste der pt. kan købes for penge iflg. mine erfaringer).
Fx:
-* Inspiron 8200 1600VT (82007i1a) *-
Online tilbud
=============
  Jeg bestiller online og får 800,- i rabat (-DKK - 640 kr)
  1 år Collect and Return (CAR) (-DKK - 1,781 kr)
Standard komponenter
  Sound Blaster Pro compatibelt 3D Lyd
  Indbygget mikrofon og højttalere
  1 Modular Bay f.eks. DVD-ROM/FDD eller ZIP
  Smart Lithium Ion Batteri
  Inspiron 8200, Vægt fra 3,53 kg
  Mobile Intel Pentium 4 processor-M featuring Enhanced Intel SpeedStep technology
  2 USB-ports & 1 S-video out
Processor
  Mobile Intel Pentium 4 processor - M 1,6GHz
RAM
  256MB DDR SDRAM/266MHz (1x256MB)
Skærm
  VT - 15'' TFT SXGA+ (1400x1050)
Harddisk
  20GB Ultra DMA/ATA 100
Grafikkort
  32MB DDR nVidia Geforce2GO 4xAGP 3D
Optisk enhed (CD, DVD o.l.) indbygget
  DVD-ROM 8x + MPEGII Software & 1.44 MB FDD
Modem
  Internal combo 56k modem / 10/100 network
Operativsystem
  MS Windows XP Home
Software
  MS Works 6.0
System
  Pris eks.MOMS : 12,187 kr
  MOMS-sats : 25%
  Pris inkl.MOMS : 15,234 kr
Levering
  Pris eks.MOMS : 490 kr
  MOMS-sats : 25%
  Pris inkl.MOMS : 613 kr
========================================================
  I alt eks.MOMS : 12,677 kr
  I alt inkl.MOMS : 15,846 kr

Jeg ved at den så bagefter kan udbygges med mere RAM, kombineret DVD/CDRW, større HD osv. Dette kommer helt an på dine behov og forventede brug.

Alternativet kunne være den lidt mindre model, hvis du fx ønsker at bruge en ekstern skærm er det jo ikke helt logisk i ovenstående kofiguration at have betalt 2-3000 EKSTRA for den supergode 15" skærm... Alternativet bliver så fx. : Inspiron 4150 1600GT (41508i1a)
Model 4150 har en lavere vægt (2,7 kg i forhold til 3,5 kg for model 8100)

Men kig lidt på Dell's online websted: (link direkte til virksomhedskøb, valgt Inspiron 8100:)
http://commerce.euro.dell.com/dellstore/default.asp?s=dkbsd&l=da&m=dkk&c=630&n=3044&cu=dkbsd&v=n&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=3044&demo=&gc=&sbc=dkbsdprimary&co=