Avatar billede loxx-- Nybegynder
18. juli 2002 - 21:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilket bundkort??

Hej

Jeg overvejer at købe en AMD XP 1800-2000+
Hvilket bundkort vil I anbefale?

Det skal være minimum 2 SD-Ram porte i.
Og hvilken køler skal man bruge?
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
18. juli 2002 - 21:14 #1
Ej lad for ALT I VERDEN være med at købe et bunkkort med plads til SD-Ram-blokke - de bliver bare flaskehals og så kan du lige så godt nøjes med at købe en 1200-1400 MHz (AMD) CPU. DDR Ram er blevet ganske billige efterhånden og du kan jo evt. sælge dine SD-Ram i Den blå avis eller til mig (hvis de er billige:)).
Avatar billede rs2000 Nybegynder
18. juli 2002 - 21:21 #2
ECS K7S5A
Det er billigt,det er udemærket og det understøtter både SD og DDrram
http://www.bjtrading.dk/dk/info.asp?varenr=BUN-K7-S5A-L

Køler skal du nok vælge en ThermalTake Silent Viking
http://www.bjtrading.dk/dk/info.asp?varenr=Cooler-SV
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. juli 2002 - 21:29 #3
Jeg kører selv med ECS' K7S5A og er godt tilfreds! Desuden Silent Viking, som jeg heller ikke har indvendinger mod!

Bundkortet er godt, hvis du vil beholde dine nuværende SD-RAM og det tager gladeligt imod et par stænger med DDR-RAM, hvis det bliver aktuelt på et senere tidspunkt! Kortet kører klippe-stabilt med begge typer - og jo mere, jo bedre :o) Desværre sætter det faktum, at der kun er to sokler til hver slags RAM en stopper for, hvor meget man kan installere - men det går vel? :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. juli 2002 - 21:41 #4
Dog vil jeg gerne påpege, at du skal have lidt udluftning i dit kabinet, hvis du vil kører med en XP1800+ og opefter! De bli'r altså ret varme!

Fordelen ved at købe en XP1800+ er at den kan OC'es til en XP2000+ og således sparer du en pæn sjat penge - men det kan desværre ikke lade sig gøre med det omtalte motherboard :o(

Hvor stor forskel der er på at køre med en XP2000 kontra en XP1800 ved jeg ikke, men risikoen for at brænde de hurtigere CPU'er er større end ved de mindre - medmindre man har tilstrækkelig med luftgennemstrømning i kabinettet :o)
Avatar billede 2ny Nybegynder
18. juli 2002 - 21:46 #5
med ecs k7s5a kan du ikke få udbytte af ddr-ram der overstiger pc2100 bare til når du engang vil opgradere dine ram!!!
Avatar billede sluppi Nybegynder
18. juli 2002 - 22:16 #6
hvis du hælder til ecs så køb k7s6a istedet for k7s5a...det er et forbedret chipset + der er support for pc2700 ram...

det funker godt - har lige købt det.
Avatar billede loxx-- Nybegynder
18. juli 2002 - 22:21 #7
OK... hvad så hvis jeg kun vil bruge DDR-Ram... hvad er så godt?
Avatar billede -123- Nybegynder
19. juli 2002 - 00:36 #8
ser her:

Bundkort: Abit KR7A-133 ATX
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587931

CPU: AMD XP 1800+ (1533mhz)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577958

Køler: TTT - Silent Viking A1267 (21 db)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917

Ram: Dane-Elec 256MB - DDR PC2100(266mhz)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494777917

ps. HUSK du skal ha en 300W PS... anbefaler www.shg.dk

evt.
Kabinett: Aashima MidiTower WTY400 ATX
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404727907

det er måske ikke alt for kønt men det koster kun 350 kr. med en 300W PS!
(PS 300W koster ca 300)
Avatar billede -123- Nybegynder
19. juli 2002 - 00:40 #9
ps du kan få det hele ved shg.dk for 2705 kr.
- kabinett 2356 kr.
Avatar billede -123- Nybegynder
19. juli 2002 - 00:40 #10
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. juli 2002 - 01:16 #11
K7S6A fra ECS kører KUN DDR-RAM, men kan til gengæld køre med tre blokke og understøtter PC2700. Desuden kan du OC'e, dog v.h.a. jumpere og ikke i BIOS - men det skulle være lige så stabilt som K7S5A!

Min kammerats maskine kører i hvert fald upåklageligt med K7S6A!

M.h.t. K7S5A læste jeg for noget tid siden, at der var en lille gevinst ved at installere PC2700-RAM i dette bundkort; den var dog ikke videre stor! Men hvis blot Elitegroup eller ocworkbench.com finder frem til en BIOS der kan få 'puteren til at boot'e med en asynkron FSB på 133/166 og ellers køre stabilt, såeh... hehe :o) Jeg kender under alle omstændigheder et par tosser, der arbejder ihærdigt på sagen :oD
Avatar billede loxx-- Nybegynder
19. juli 2002 - 11:07 #12
Jeg har overvejet et MSI KT3 Ultra til 910 kr på EDBPriser.dk
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264797894
Avatar billede cyberwolf Nybegynder
19. juli 2002 - 15:04 #13
køb for alt i verden ikke et k7s5a jeg har ikke haft andet end problemer med det kort, ligesom mange andre. har selv lige skiftet til et Abit KR7A-133 ATX, og det kører som en drøm, og så er det også med gode muligheder for at overclocke.. :-)Det er skam være at spendere lidtflere penge på et fornuftigt motherboard har jeg efterhånden fundet ud af..