Avatar billede risk Nybegynder
18. juli 2002 - 13:25 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvad betyder...

Hejsa...

Jeg har været inde på prodic.dk og er nu ved at lave et foto om til en tegning. MEN, mit photoshop er på dansk, så derfor hvad betyder:

.....vælg Color Dodge fra Mode-menuen...?

Tak
Avatar billede esoulman Nybegynder
18. juli 2002 - 14:05 #1
Hmm.. i værktøjsmenuen, kolonne to - knap nummer 7 fra oven.
Avatar billede esoulman Nybegynder
18. juli 2002 - 14:07 #2
Ellers - er der ik en menu i toppen der bare hedder "Mode" ?
Avatar billede spe Nybegynder
18. juli 2002 - 14:11 #3
Farvebrænding
Avatar billede spe Nybegynder
18. juli 2002 - 14:20 #4
Hmm...giver ikke helt mening så vidt jeg kan se hedder det farveudtværing hvilket ikke helt er det der sker.
Avatar billede spe Nybegynder
18. juli 2002 - 14:24 #5
Hmmm.... er vist mere forvirrende end oplysende. Men det jeg ville rette mig selv til var at det hedder farveudtværing.
Avatar billede risk Nybegynder
18. juli 2002 - 15:05 #6
Jeg har prøvet både farvebrænding og farveudtværing, men det virker ikke rigtigt, desværre.
Avatar billede prodic Mester
18. juli 2002 - 15:18 #7
Risk->Må vel hellere pointere at det afhænger en del af dit billede hvorvidt slutresultatet bliver helt godt.
Hvis du ser på mit eksempel har jeg anvendt et forholdsvis simpelt billede, et billede med mange detaljer vil umiddelbart resultere i noget miskmask. Du kan dog bruge nogle mere avancerede funktioner og fremprovokere en brugbar effekt.
Avatar billede risk Nybegynder
18. juli 2002 - 15:29 #8
Prodic > Mit resultat bliver faktisk et ret flot sort/hvid billede. Den tegnede effekt er der overhovedet ikke. Det er det jeg ikke kan forstå :-)
Billedet er meget simpelt, det er et barneansigt.
Avatar billede prodic Mester
18. juli 2002 - 15:34 #9
Risk->Har du mulighed for at sende/uploade billedet - så skal jeg se på det.
Avatar billede risk Nybegynder
19. juli 2002 - 08:14 #10
prodic > Det kan jeg godt. Hvor skal jeg sende det hen ?
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2002 - 10:14 #11
eksperten@prodic.dk
Avatar billede risk Nybegynder
19. juli 2002 - 10:28 #12
prodic > Billedet er sendt.
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2002 - 10:50 #13
Ganske som jeg frygtede så virker tricket ikke direkte. Billedet er umiddelbart når man kigger på det ret simpelt, men netop da det er et billede indeholder det mange "skjulte" detaljer.
De detaljer gør, at du ikke direkte kan bruge tricket.
Det du kan gøre i stedet for, og som desværre er noget mere kompliceret, er at bruge funktionen Curves.
Vælg Layer->New Adjustment Layer->Curves - det giver dig et "redigerings-lag" hvori du kan redigere spektret i et billede.
Ved at lege lidt med kurven kan du fremprovokere en tegning-effekt. Det har dog nogle bivirkninger i billedet, men kan lave et resultat som jeg umiddelbart tror du kan bruge.
Det jeg gjorde var, at lave billedet om til et normalt layer(dobbeltklik og omdøb til Layer0). Så ændrede jeg det til Greyscale(du kan også vælge at desaturate dit billede). Derefter tilføjede jeg et curves-adjustmentlayer og lavede en kurve som buede ret kraftigt i en nedadgående retning.
Prøv det - og se om du kan lide den effekt. Der skal som sagt leges lidt med funktionen, da den ikke er helt nem første gang man afprøver den.
Avatar billede spe Nybegynder
19. juli 2002 - 11:04 #14
Synes spørgsmålet har ændret sig væsentligt undervejs :-)
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2002 - 11:11 #15
Spe->er det så galt ? ;-)
Avatar billede risk Nybegynder
19. juli 2002 - 11:12 #16
Tak Prodic
Jeg vil prøve mig frem :-)