Avatar billede novellenet.dk Nybegynder
16. juli 2002 - 11:26 Der er 5 kommentarer

Mystik med noget ATX og noget...

Hej folkens, jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig her.
En af mine venners computer gik i går ned uden varsel, som om strømmen var blevet taget. Det var den nu ikke, men det var bagefter ikke muligt at tænde for dyret igen...
Kabinettet er forsynet med en ATX-strømforsyning og når man piller strøm-kablet fra og tilslutter det igen, så får man en lille bib-lyd når man tænder, men kun første gang... Bib-lyden kommer af at han har tilsluttet nogle ting lidt mystisk til bundkortet, således at der kommer et bib fra pc-speakeren når man trykker på on/off-knappen.
Endvidere kan vi se at alle blæserne i maskinen giver et ryk når vi har haft strøm-kablet ude og i igen...
Men stadig kun ved første tryk, ikke ved andet eller tredje o.s.v...

Nogen der har nogen som helst ide om hvad der kan være gået galt?

Mvh. Madsen
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
16. juli 2002 - 11:28 #1
der kan være noget der kortslutter det. Tjeck hele dynen en gang til ;)
Avatar billede junl Nybegynder
16. juli 2002 - 11:39 #2
Det kan være strømforsyningen der er gået - check med et andet kabinet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 12:12 #3
pil motherboardet ud og placer det på bordet med et antistatisk materiale under.
Sæt grafikkort og ram samt en harddisk i - CPU skal også sidde på plads.
Tænd for den og se om blæserne går i gang.
Går de i gang er der tale om en kortslutning mellem kabinettet og motherboardet som du så må finde, som regel en skrue eller lignende
Avatar billede peet-49 Novice
16. juli 2002 - 12:43 #4
Rykket og bibbet får du, fordi elektrolytterne i PSU aflader.
Avatar billede novellenet.dk Nybegynder
17. juli 2002 - 17:06 #5
Hmm... Nu er min ven ikke lige hjemme, så jeg vil ikke pille ved noget. (Det er jo hans computer).
Men jeg tror vi starter med at prøve med et andet kabinet...

Det virker jo mistænekelig meget som om det er strømforsyningen der er røget... (Goddammit!)

Mange tak so far. :)