Avatar billede pingo Nybegynder
17. august 2000 - 13:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

? og & tegn i mailto link.

Hejsa.

Nu kan jeg ikke finde ud af om jeg skal placere dette i asp eller html - det er jo faktisk et html spørgsmål - men fordi at jeg benytter asp - nå - men til spørgsmålet.

Hvis jeg vil lave et mailto link - med et spørgsmåls tegn eller et og tegn i body\'en - så kan jeg ikke det - alt efter spg. tegnet eller og tegnet kommer ikke med - hvad skulle jeg gøre hvis jeg skal lave sådant et link:

<A HREF=\"mailto:kollega@udbyder.dk?subject=&body=http://www.adresse.dk/default.asp?id=1\">Link</A>

Jeg kan ikke se hvordan!
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
17. august 2000 - 13:21 #1
Efter som det er asp du laver det i kan du lave hele sætningen til asp!

du kan prøve og se om det her virker!
<%
responce.write \"<A HREF=\'mailto:kollega@udbyder.dk?subject=&body=http://www.adresse.dk/default.asp?id=1\'>Link</A>\"
%>

VH René
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. august 2000 - 13:24 #2

Response.Write Server.HTMLEncode(\"<A HREF=\"mailto:kollega@udbyder.dk?subject=&body=http://www.adresse.dk/default.asp?id=1\">Link</A>\")
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. august 2000 - 13:30 #3
Sorry!

Sådan her :

<%

Response.Write \"<a href=\'\"
Response.Write Server.HTMLEncode(\"mailto:kollega@udbyder.dk?subject=&body=http://www.adresse.dk/default.asp?id=1\")
Response.Write \"\'>Link</A>\"

%>

Special tegnene skal lige Server.HTMLEncodes, ellers virker det ikke !
Avatar billede pingo Nybegynder
17. august 2000 - 14:18 #4
pjatmadsen: do - prøv lige at tænk før du svarer.

phylox2: virker ikke - & tegn bliver godt nok konverteret - men ikke så det virker - se koden her:

              <%
              Response.Write \"<a href=\'\"
              Response.Write Server.HTMLEncode(\"mailto:kollega@udbyder.dk?subject=Et Emne&body=Et link: http://www.adresse.dk/default.asp?id=1&id2=2\")
              Response.Write \"\'>Send til kollega</A>\"
              %>
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. august 2000 - 14:23 #5
Hvad er det, der ikke virker, for hvis jeg sætter din kode ind i en .asp og trykker på linket, så kommer der da rigtigt nok frem ... :)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. august 2000 - 14:26 #6
Men jeg kan ikke forstå, hvorfor du VIL have den til at blive skrevet ud med response.write, du kunne jo ellers :

<%

\' et eller andet .asp

%>

<A HREF=\"mailto:kollega@udbyder.dk?subject=&body=http://www.adresse.dk/default.asp?id=1\">Link</A>

<%

\' noget mere .asp

%>

Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. august 2000 - 14:30 #7
Ellers så kan du jo bare erstatte &-tegnene med &amp; - - - så bliver de konverteret til html, så der ikke skulle være nogle problemer
Avatar billede pingo Nybegynder
17. august 2000 - 14:56 #8
phylox2: prøv at ændre det link til:

<A HREF=\"mailto:kollega@udbyder.dk?subject=&body=http://www.adresse.dk/default.asp?id=1&id2=2\">Link</A>

Jeg vil næsten vædde med at du ikke får \"&id2=2\" med op i emailen. Jeg gør ihvertfald ikke - og en af vores kunder får heller slet ikke \"?id=1&id2=2\" med - formentligt fordi browseren ikke kan finde ud af det med ? og & tegn.

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2000 - 15:15 #9
Du kan lige prøve:

  emne = \"http://www.adresse.dk/default.asp?id=1&id=2\"

  Response.Write \"<a href=\'mailto:kollega@udbyder.dk?subject=\" & Server.URLEncode(emne) & \"\'>mail</a>\"

Der er nemlig kun de enkelte parametre (og ikke hele url-en) der skal kodes, og det skal ske gennem URLEncode.
Avatar billede pingo Nybegynder
17. august 2000 - 15:28 #10
Det er desværre det samme problem - jeg tror den er ligeglad med om der står & eller amp; - den fortolker det på samme måde!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2000 - 15:36 #11
Ok, pingo, så forstår jeg nok ikke problemet. Det kan være dit mailprogram, der ikke vil makke ret.
Når jeg trykker på det genererede link i Netscape, starter Netscape composer. To-adressen er ok,
og i Subjectlinien står der (klippeklistre): http://www.adresse.dk/default.asp?id=1&id=2
Linket i HTML-en ser således ud:
<a href=\'mailto:kollega@udbyder.dk?subject=%27http%3A%2F%2Fwww%2Eadresse%2Edk%2Fdefault%2Easp%3Fid%3D1%26id%3D2\'>mail</a>
Grimt men effektivt...

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2000 - 15:37 #12
ok - den først %27 er der ikke, min fejl ...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2000 - 15:55 #13
Men du her ret - nu forstår jeg måske - i Outlook 97 kommer der ikke ?id=1&id=2 med...
Var det problemet.
Avatar billede pingo Nybegynder
17. august 2000 - 16:21 #14
erikjacobsen: ja - det er mulighed mit email program - men da jeg bruger Outlook 2000, så kan det ikke accepteres.

Mit link ser I øvrigt ud lige sådan.
Avatar billede ricardo Nybegynder
17. august 2000 - 17:36 #15
Jeg vil gætte på, at de bruger Outlook.

Outlook kan ikke håndtere andet end \"?subject=etellerandet\"

- bruger du \"&body=\", går der ged i den.

Sådan er det bare...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2000 - 19:59 #16
Så er der en bedre mulighed tilbage, nemlig at bruge en formmail.
Et meget simpelt eksempel fra mit \"legested\":
http://www.hasselager.net/links.php  og tryk på \"Send os et nyt link\".

Er der en grund, pingo, til at det skal være brugerens emailprogram,
der skal startes?

(Og så udbringer vi lige et nifoldigt HURRA for Microsoft)
Avatar billede pingo Nybegynder
18. august 2000 - 07:57 #17
ricardo: jo jo - den kan godt finde ud af body - bare ikke ? og & tegn deri. (og det var jo ikke et svar - bare en konstatering).

erikjacobsen: det er bare fordi at jeg er doven - og den side det kører I styres af et større system - så hvis jeg skal lave en mailto side skal jeg udvikle en ny specialside - og det gider jeg ikke, ihvertfald ikke hvis jeg kunne smide 500 point i røven af problemet og få det løst!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. august 2000 - 08:04 #18
Ok, så langt så godt. Den eneste løsning er vel så at lave en replace af ? og & til andre tegn, før
urlencode, så der i emnelinien står (f.eks.)

  http://www.adresse.dk/default.asp$id=1*id=2

i stedet for. Ellers send de 500p til Microsoft.
Avatar billede ricardo Nybegynder
18. august 2000 - 12:20 #19
>> den kan godt finde ud af body

Det var da en forbedring: Outlook 97 kan i hvert fald ikke.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
21. september 2000 - 15:50 #20
Kan vi få en afslutning på dette spørgsmål?
Avatar billede pingo Nybegynder
02. august 2001 - 11:35 #21
afsluttet