Avatar billede connor Nybegynder
05. juli 2002 - 18:08 Der er 8 kommentarer og
5 løsninger

Bedste linux ?

Hvilken linux er den bedste til en bruger som ønsker brugervenlighed og god grafisk brugergrænseflade?

Jeg forestiller mig Debian eller Redhat, men hvilken er bedst til dette?
Avatar billede connor Nybegynder
05. juli 2002 - 18:14 #1
Nej det var egentlig Mandrake og Redhat jeg forstillede mig...
Avatar billede sv.a Nybegynder
05. juli 2002 - 18:34 #2
Jeg har prøvet dem begge, og jeg synes at Mandrake er den mest bruger venlige af de 2.
Avatar billede BacceDK Juniormester
05. juli 2002 - 18:42 #3
jeg har dog kun prøvet redhat meen har et par venner der også kører mandrakke, og hvorfor en der lige er bedst ved jeg ikke om jeg egentlig kan give dig et konkret svar på, meen redhat er i hvertfaldet ikke det værste (min konklution).
Avatar billede BacceDK Juniormester
05. juli 2002 - 18:42 #4
ud over det findes der flest toturials og bøger til redhat og de er jo en stor hjælp når det knager
Avatar billede connor Nybegynder
05. juli 2002 - 18:56 #5
OK men jeg er ny i linux så jeg bliver nød til at spørge... Hvad er de vigtigste forskelle?
Noget jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede BacceDK Juniormester
05. juli 2002 - 19:28 #6
ja vær opmerksom på at jo nemmere det er af finde hjælp, jo nemmere er det at komme videre, og derfor andbefales RH
du kan læse om installation o.s.v på www.sslug.dk
Avatar billede vesperillo Nybegynder
05. juli 2002 - 19:46 #7
Red Hat er klart det bedste rent arbejdsmæssigt set, men brugermæssigt set synes jeg ikke der er nogen der kommer op på siden af Lycoris - www.lycoris.com. Derfor vil jeg anbefale den til newbies.
Avatar billede arnbak Nybegynder
06. juli 2002 - 15:52 #8
Hvad er der i vejen med debian? Der er da ekstremt meget dokumentation, og hvis man bare gider og læse og er tilpas begavet er den ikke sværer at bruge end så mange af de andre distroer.
Og så er det en dejlig filosofi bagved.
Avatar billede arnbak Nybegynder
06. juli 2002 - 15:53 #9
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. juli 2002 - 17:34 #10
bedst?

de forskellige distributioner er ligesom dansk pilsner øl.... de hedder allesammen øl (linux) og de er i bund og grund laver på samme ingredienser. Men det er forskelligt fra person til person, hvilken af dem, han/hun synes smager bedst... så at spørge, hvilken linux, der er bedst... tja... det er der sgu ikke nogen, der kan fortælle dig...

en distribution som fx debian er yderst brugervenlig, når man har fået den sat op... skal man installere noget nyt skriver man bare apt-get install programnavn, så henter debian det selv fra nettet og installerer det, samt eventuelle andre programmer som skal bruges for at køre pågældende program... i både mandrake og redhat har de rpm-systemet som er alt andet end brugervenligt...

mht grafisk brugergrænseflade, så er der ingen brugergrænseflade, der kun findes til een linuxdistribution... du kan sagtens få KDE, Ximian, blackbox, fluxbox, icewm, whatever til at køre både under mandrake, redhat og debian... eller freebsd for den sags skyld...

alt i alt - det er op til dig... start fra en ende af og prøv dig frem og gør dig dine egne erfaringer...
Avatar billede connor Nybegynder
07. juli 2002 - 14:32 #11
Jeg er glad for jeres svar, men i må da indrømme at det må være svært for en nybegynder at vælge... Men det handler nok mest bare om at komme igang.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
07. juli 2002 - 14:41 #12
det ER svært at komme i gang med linux... alt det, du har brugt de sidste mange år på at lære i windows er pludselig ubrugeligt... linux er meget anderledes... men som sagt - når der er noget, du ikke kan finde ud af i linux, som du synes ville være ret let i windows, så tænk over, hvor lang tid du egentlig har brugt i windows, for at have så meget styr på det, som du har...

måske skal du ikke starte helt fra scratch i linux, men det er tæt på. Ydermere er der kun een måde at lære linux på... det er ved at prøve sig frem og læse sig vejen igennem dokumentationen. Man lærer ikke noget, ved bare at spørge andre eller få dem til at løse problemet.

Forskellen på de, der er gode til linux, og de, der ikke er så gode endnu, er, at de der er gode til det har forstået grundkonceptet. De ved ydermere, hvor de skal lede, hvis der er noget, de ikke kan finde ud af.

et godt sted at starte med linux er http://www.sslug.dk/linuxbox - og kom så i gang med dig! en hel ny verden venter på dig!
Avatar billede connor Nybegynder
07. juli 2002 - 16:45 #13
Tak til jer alle :-)