Avatar billede malmberg Nybegynder
14. august 2000 - 16:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

video vhs fra USA

Jeg har købt 2 video film fra USA kan det være rigtigt at jeg ikke kan se dem herhjemme kan de ikke kopieres ?
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. august 2000 - 16:31 #1
Amerikanske film er optaget i format NTSC, hvor man i Europa bruger PAL. Der findes videoer der kan afspille begge formater, og jeg kan forestille mig, at man kan få nogle radioforretninger til at overspille dem...
Avatar billede denboj Nybegynder
15. august 2000 - 02:06 #2
hmm - med playstation kunne du bruge ntsc spil ved at lodde en ekstra chip på - mon det er nødvendigt med en video -

prøv en gang at lade tilslutningen fra video til tv gå igennem et scart stik - tryk så to gange på den knap på din tv-fjernbetjening der hedder noget i retning af tv-in - Så er der måske en chance for at du kan se filmen - i sort hvid :-) dette kan MÅSKE løses med et ntsc kabel - et skud i tågen :-)
Avatar billede altinet Nybegynder
15. august 2000 - 10:22 #3
Der er enkelte TV der kan vise både NTSC og PAL. Men det er mere sandsynligt at finde en Video maskine der kan afspille begge formater. Jeg har selv en Philips VR657 der klarer den sag automatisk (den finder selv ud af hvilket format der er tale om). Der KAN ske en mindre forringelse af billedet ved konverteringen.

En overspilning til PAL kan ske ved at forbinde to videomaskiner.

:-) Lars
Avatar billede Beach Mester
21. august 2000 - 10:05 #4
Det et ikke muligt at se NTSC film på en standart videomaskine i europa, da vi bruger et andet system kaldet PAL. For at se film optaget i NTSC skal du enten have en NTSC video og et tv der kan vise NTSC, eller en video som kan vise flere standarter og et alm. PAL tv. Nogle få videomaskiner kan kopiere filmene hvis de bliver koblet sammen via scart stikket, men den video der skal afspille båndet skal være lavet spec. til at kopiere for at kunne det. Mange videoer der er på market i europa kan nemlig godt vise et NTSC signal, men ikke kopiere det! Hvis man ikke har adgang til en maskine der kan kopiere, kan man hos bla. fotohandleren betale sig fra at få kopieret filmene (hvis der ikke er copyright på!) men det er meget dyrt og kan i de fleste tilfælde slet ikke betale sig-(
Avatar billede altinet Nybegynder
21. august 2000 - 10:20 #5
Hvis man har en video maskine der kan afspille NTSC og sende et PAL signal ud enten via scart eller via VHF (antenne) kabel, kan man også sende dette signal videre til en anden videomaskine der kan optage i PAL\'

:-) Lars
Avatar billede hackmann Nybegynder
23. august 2000 - 22:47 #6
ATT: Lars

Ja men en maskine der kan afspille et ntsc bånd i pal er MEGET dyr...
Mange billigere videomaskiner kan afspille NTSC film i det der hedder PAL60, som er en slags hybrid mellem pal og ntsc (pal farvesystem, men 30 billeder (60 felter) i sekundet som ntsc)..

Problemet er at næsten alle fjærnsyn kan vise Pal60, men du kan ikke få en video der kan optage pal60, fordi pal-videoer simpelthen ikke kan følge med til de 5 ekstra billeder i sekundet....

Men ja... der kan fåes videoer, der kan afspille ntsc bånd i \"ægte\" pal, og de bliver billigere og billigere.... jeg har set dem helt ned til omkring 12.000,- -men det er jo også lidt mange penge at give for at få overspillet 2 film... :-)

Så jeg må tilslutte mig beach\'s svar med at man nemmest kan få spillet den slags bånd over hos fotohandleren... Men 500,- pr. bånd kommer man mindst af med....

Mvh. Simon
Avatar billede malmberg Nybegynder
26. august 2000 - 20:45 #7
Hej til alle. Tak for alle de fine svar jeg har fået... Jeg ringende til den lokale tv forhanlede som bekræftede ovenstående med at nogle video maskiner bl. a panasonci (vistnok9 kan afspille begge formater.
Han til bød at jeg kunne få dem til at sende båndet ing til et firma som så ville lave en konvertering. Dette vil jeg tænke over, og jeg har endu ikke fået mine film fra USA :-) Men jeg er da mlevet klogere !